Sunbeam Tiger: Nejcivilizovanější roadster z dílny Carrolla Shelbyho

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 9. března 2018, 16:47 Google+

Na první pohled velice elegantní roadster Sunbeam Tiger vznikal pod rukami britských inženýrů jako Sunbeam Alpine, ovšem poté se dostal do dílny bývalého chovatele slepic, Carrolla Shelbyho, který do něj řezal, třískal kladivem a svažoval, jen aby se do něj vešel tradiční vidlicový osmiválec od Fordu. A výsledek? Jako vždy fenomenální

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Sunbeam Tiger

Sunbeam Tiger | foto: Rm Auctions

Sdílejte článek

Britové a Američané jsou sice rozdílné nátury, ale jakmile se na něčem shodnou a jdou do toho společně, většinou to dopadne dobře - a to ať už se bavíme o válkách, tak o automobilovém průmyslu. Zvláště v tom druhém odvětví můžeme zmínit třeba fenomenální Shelby Cobra, Jensen Interceptor, Lister-Chevrolet nebo neopomenutelný Ford GT40.

Samotný Sunbeam Tiger se přitom dá označit za ten nejkultivovanější a nejcivilizovanější automobil, jaký kdy pod rukama Shelbyho vznikl. Velký podíl na tom má hlavně původní vůz Sunbeam Alpine, který původně vznikl jako zmenšený Ford Thenderbird pro evropské trhy.

Na první pohled vypadá Tiger spíše roztomile než rychle, ovšem nenechte se tímto zdáním zmást. Pod jeho kapotou se ukrývá 4.3 litrový motor Ford V8, který posílal cca 164 koní skrze manuální čtyřstupňovou převodovku na zadní kola. Navzdory poměrně těžkému motoru V8 se navíc podařilo docíliti téměř ideálního rozložení hmotnosti 51.7 : 48.3 mezi přední a zadní nápravou, což mělo pozitivní vliv na ovladatelnost. Toho Shelby docílil umístěním motoru co možná nejblíže ke kabině posádky.

Ostatně Sunbeam pak Shelbymu zaplatil, aby vytvořil návrhy, jak osmiválec do Tigera co možná nejlépe "vmáčknout". Co se samotného názvu, původně se měl vůz jmenovat Thunderbolt, ovšem krátce před premiérou na autosalonu v New Yorku 1964 byl název změněn právě na Sunbeam Tiger, čímž automobilka vzdávala hold originálu Sunbeam Tiger z roku 1925, který následující rok vytvořil světový rychlostní rekord o hodnotě 152.23 mil v hodině, tedy cca 245.1 km/h.

Jak už jsme výše uváděli, první modely Tiger byly vybaveny 4.3 litrovými motory Ford V8, ovšem později se pod jejich kapotu dostali i motory o objemu 4.7 litru V8 Ford s výkonem okolo 200 koní. Šlo o stejné motory, jaké se dávaly i do vozů Shelby Cobra, což vedlo k častému srovnávání těchto vozů na silnicích i závodních dráhách.

Carroll Shelby původně usiloval o výrobu vozů, ovšem společnost Sunbeam se nakonec rozhodla pověřit domácí (britskou) společnost Jensen a z každého vyrobeného vozu odváděla Shelbymu poplatek. Z dnešního úhlu pohledu však víme, že kdyby pověřila Shelbyho, výrazně by ušetřila. Většina vozů Tiger si totiž našla svého kupce právě za oceánem. Automobilka Sunbeam však měla obavy z úzkého napojení Shelby na Ford a tak se rozhodla jak se rozhodla.

img-responsive

Sunbeam Tiger | foto: Rm Auctions

Sunbeam Tiger byl k dostání ve dvou odlišných variantách. První generace Mark 1 měla 4.7 litrový motor naladěný na směšných 164 koní, ovšem někteří prodejci uměli tuto napravit a snadno z motoru dostávali až 240 koní. Druhá generace Mark II dostala 4.7 litrový motor, který byl už v základu výrazně silnější a akceleraci z 0 na 96 km/h zkrátil z 8.6 na 7,5 sekund.

Problémem jinak velice elegantního, dobře ovladatelného a výkonného vozu však byla cena. Oproti Mustangu byl bohužel až o 30 % dražší, což se na americkém trhu příliš neodpouštělo. Během tří let výroby (1964–67) se však přesto podařilo vyrobit okolo 7083 kusů.

img-responsive

Sunbeam Tiger | foto: Rm Auctions

Černý exemplář s béžovým interiérem který můžete vidět na fotografiích, je příkladem první generace Mark I z 4.3 litrovým motorem z roku 1966, který si však zákazník objednal s vylepšením "Super Induction kit", což znamenalo spoustu hliníkových prvků v motoru, čtyř-komorový karburátor Holley, výkonnější vodní pumpu, ostřejší vačky, stylová víka ventilů s nápisem Tiger a další drobnosti.

Vůz sice nenese původní lak, ovšem nová barva mu velice sluší. Navíc je nově nalakována i příplatková pevná střecha a součástí vozu je samozřejmě i látková střecha. Interiér je také v perfektním stavu a může se pochlubit i rádiem a bezpečnostními pásy. Fotografie vozu pochází od aukční společnosti RM Sotheby's, která bude vůz dražit zítra, tedy 10. března, na akci "Amelia Island 2018". Hodnota vozu se pak odhaduje v rozmezí 70 000 až 90 000 dolarů, tedy cca 1,4 až 1,8 milionu korun.

Vytisknout

Diskuze: Sunbeam Tiger: Nejcivilizovanější roadster z dílny Carrolla Shelbyho

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Testy nového Porsche Cayenne finišují

Testy nového Porsche Cayenne finišují

Honda Civic e:HEV

Auto roku v Česku zná vítěze

Kia HabaNiro

Německo jako první v Evropě pustilo do provozu dálkově ovládané auto

mazda 6

Svaz dovozců oznámil lednová čísla

Citroen C5X

TEST: Citroen C5X 1.6 PureTech 180 Shine – návrat ke kořenům se spoustou inovací

Ferrari Purosangue

Akcie Ferrari letí nahoru, na nový model se bude čekat dlouho

Škoda Superb

Škoda se vyjádřila k výrobě v českých továrnách

Škoda Enyaq RS IV

Škoda Enyaq RS iV drží rekord 7,351 km dlouhým driftem

Ilustrační fotografie

První města začínají využívat ekonomičtější řešení posypu silnic

Škoda Vision 7S

Další rána pro Škodu? Do hry vstupuje indická vláda

Ilustrační foto

Evropská komise počítá v tisících Kč, výrobci v desítkách tisíc, Česko Euro 7 zatím nepodpoří

Ilustrační foto

Havarijní pojištění znevýhodňuje elektromobily. Kdo může očekávat bonusy a jaké?

Prosklená budova ředitelství automobilky Renault v Boulogne-Billancourt

Renault interní duel s Nissanem podle Japonců prohrál

Lada Vesta Sport

Ladu trápí problém, zákazníkům nepomůže ani příplatek

Toyota RAV4 PHEV

Expert Toyoty: Elektromobily svět nespasí, klíčem je lithium

reklama

Doporučujeme

Subaru BRZ STI Sport

Subaru už s manuálem asi nekoupíte. Proč tvrdí, že je to v našem zájmu?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. První města začínají využívat ekonomičtější řešení posypu silnic

  2. Akcie Ferrari letí nahoru, na nový model se bude čekat dlouho

  3. Svaz dovozců oznámil lednová čísla

  4. TEST: Citroen C5X 1.6 PureTech 180 Shine – návrat ke kořenům se spoustou inovací

  5. Škoda Enyaq RS iV drží rekord 7,351 km dlouhým driftem

  6. Auto roku v Česku zná vítěze

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud