Na první pohled velice elegantní roadster Sunbeam Tiger vznikal pod rukami britských inženýrů jako Sunbeam Alpine, ovšem poté se dostal do dílny bývalého chovatele slepic, Carrolla Shelbyho, který do něj řezal, třískal kladivem a svažoval, jen aby se do něj vešel tradiční vidlicový osmiválec od Fordu. A výsledek? Jako vždy fenomenální
Britové a Američané jsou sice rozdílné nátury, ale jakmile se na něčem shodnou a jdou do toho společně, většinou to dopadne dobře - a to ať už se bavíme o válkách, tak o automobilovém průmyslu. Zvláště v tom druhém odvětví můžeme zmínit třeba fenomenální Shelby Cobra, Jensen Interceptor, Lister-Chevrolet nebo neopomenutelný Ford GT40.
Samotný Sunbeam Tiger se přitom dá označit za ten nejkultivovanější a nejcivilizovanější automobil, jaký kdy pod rukama Shelbyho vznikl. Velký podíl na tom má hlavně původní vůz Sunbeam Alpine, který původně vznikl jako zmenšený Ford Thenderbird pro evropské trhy.
Na první pohled vypadá Tiger spíše roztomile než rychle, ovšem nenechte se tímto zdáním zmást. Pod jeho kapotou se ukrývá 4.3 litrový motor Ford V8, který posílal cca 164 koní skrze manuální čtyřstupňovou převodovku na zadní kola. Navzdory poměrně těžkému motoru V8 se navíc podařilo docíliti téměř ideálního rozložení hmotnosti 51.7 : 48.3 mezi přední a zadní nápravou, což mělo pozitivní vliv na ovladatelnost. Toho Shelby docílil umístěním motoru co možná nejblíže ke kabině posádky.
Ostatně Sunbeam pak Shelbymu zaplatil, aby vytvořil návrhy, jak osmiválec do Tigera co možná nejlépe "vmáčknout". Co se samotného názvu, původně se měl vůz jmenovat Thunderbolt, ovšem krátce před premiérou na autosalonu v New Yorku 1964 byl název změněn právě na Sunbeam Tiger, čímž automobilka vzdávala hold originálu Sunbeam Tiger z roku 1925, který následující rok vytvořil světový rychlostní rekord o hodnotě 152.23 mil v hodině, tedy cca 245.1 km/h.
Jak už jsme výše uváděli, první modely Tiger byly vybaveny 4.3 litrovými motory Ford V8, ovšem později se pod jejich kapotu dostali i motory o objemu 4.7 litru V8 Ford s výkonem okolo 200 koní. Šlo o stejné motory, jaké se dávaly i do vozů Shelby Cobra, což vedlo k častému srovnávání těchto vozů na silnicích i závodních dráhách.
Carroll Shelby původně usiloval o výrobu vozů, ovšem společnost Sunbeam se nakonec rozhodla pověřit domácí (britskou) společnost Jensen a z každého vyrobeného vozu odváděla Shelbymu poplatek. Z dnešního úhlu pohledu však víme, že kdyby pověřila Shelbyho, výrazně by ušetřila. Většina vozů Tiger si totiž našla svého kupce právě za oceánem. Automobilka Sunbeam však měla obavy z úzkého napojení Shelby na Ford a tak se rozhodla jak se rozhodla.
Sunbeam Tiger byl k dostání ve dvou odlišných variantách. První generace Mark 1 měla 4.7 litrový motor naladěný na směšných 164 koní, ovšem někteří prodejci uměli tuto napravit a snadno z motoru dostávali až 240 koní. Druhá generace Mark II dostala 4.7 litrový motor, který byl už v základu výrazně silnější a akceleraci z 0 na 96 km/h zkrátil z 8.6 na 7,5 sekund.
Problémem jinak velice elegantního, dobře ovladatelného a výkonného vozu však byla cena. Oproti Mustangu byl bohužel až o 30 % dražší, což se na americkém trhu příliš neodpouštělo. Během tří let výroby (1964–67) se však přesto podařilo vyrobit okolo 7083 kusů.
Černý exemplář s béžovým interiérem který můžete vidět na fotografiích, je příkladem první generace Mark I z 4.3 litrovým motorem z roku 1966, který si však zákazník objednal s vylepšením "Super Induction kit", což znamenalo spoustu hliníkových prvků v motoru, čtyř-komorový karburátor Holley, výkonnější vodní pumpu, ostřejší vačky, stylová víka ventilů s nápisem Tiger a další drobnosti.
Vůz sice nenese původní lak, ovšem nová barva mu velice sluší. Navíc je nově nalakována i příplatková pevná střecha a součástí vozu je samozřejmě i látková střecha. Interiér je také v perfektním stavu a může se pochlubit i rádiem a bezpečnostními pásy. Fotografie vozu pochází od aukční společnosti RM Sotheby's, která bude vůz dražit zítra, tedy 10. března, na akci "Amelia Island 2018". Hodnota vozu se pak odhaduje v rozmezí 70 000 až 90 000 dolarů, tedy cca 1,4 až 1,8 milionu korun.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.