Sunbeam Tiger: Nejcivilizovanější roadster z dílny Carrolla Shelbyho

Sunbeam Tiger
Sunbeam Tiger, foto: Rm Auctions
Antonín Marek , AutoRoad.cz 9. března 2018 16:47
Sdílej:

Na první pohled velice elegantní roadster Sunbeam Tiger vznikal pod rukami britských inženýrů jako Sunbeam Alpine, ovšem poté se dostal do dílny bývalého chovatele slepic, Carrolla Shelbyho, který do něj řezal, třískal kladivem a svažoval, jen aby se do něj vešel tradiční vidlicový osmiválec od Fordu. A výsledek? Jako vždy fenomenální

Britové a Američané jsou sice rozdílné nátury, ale jakmile se na něčem shodnou a jdou do toho společně, většinou to dopadne dobře - a to ať už se bavíme o válkách, tak o automobilovém průmyslu. Zvláště v tom druhém odvětví můžeme zmínit třeba fenomenální Shelby Cobra, Jensen Interceptor, Lister-Chevrolet nebo neopomenutelný Ford GT40.

Samotný Sunbeam Tiger se přitom dá označit za ten nejkultivovanější a nejcivilizovanější automobil, jaký kdy pod rukama Shelbyho vznikl. Velký podíl na tom má hlavně původní vůz Sunbeam Alpine, který původně vznikl jako zmenšený Ford Thenderbird pro evropské trhy.

Na první pohled vypadá Tiger spíše roztomile než rychle, ovšem nenechte se tímto zdáním zmást. Pod jeho kapotou se ukrývá 4.3 litrový motor Ford V8, který posílal cca 164 koní skrze manuální čtyřstupňovou převodovku na zadní kola. Navzdory poměrně těžkému motoru V8 se navíc podařilo docíliti téměř ideálního rozložení hmotnosti 51.7 : 48.3 mezi přední a zadní nápravou, což mělo pozitivní vliv na ovladatelnost. Toho Shelby docílil umístěním motoru co možná nejblíže ke kabině posádky.

Ostatně Sunbeam pak Shelbymu zaplatil, aby vytvořil návrhy, jak osmiválec do Tigera co možná nejlépe "vmáčknout". Co se samotného názvu, původně se měl vůz jmenovat Thunderbolt, ovšem krátce před premiérou na autosalonu v New Yorku 1964 byl název změněn právě na Sunbeam Tiger, čímž automobilka vzdávala hold originálu Sunbeam Tiger z roku 1925, který následující rok vytvořil světový rychlostní rekord o hodnotě 152.23 mil v hodině, tedy cca 245.1 km/h.

Jak už jsme výše uváděli, první modely Tiger byly vybaveny 4.3 litrovými motory Ford V8, ovšem později se pod jejich kapotu dostali i motory o objemu 4.7 litru V8 Ford s výkonem okolo 200 koní. Šlo o stejné motory, jaké se dávaly i do vozů Shelby Cobra, což vedlo k častému srovnávání těchto vozů na silnicích i závodních dráhách.

Carroll Shelby původně usiloval o výrobu vozů, ovšem společnost Sunbeam se nakonec rozhodla pověřit domácí (britskou) společnost Jensen a z každého vyrobeného vozu odváděla Shelbymu poplatek. Z dnešního úhlu pohledu však víme, že kdyby pověřila Shelbyho, výrazně by ušetřila. Většina vozů Tiger si totiž našla svého kupce právě za oceánem. Automobilka Sunbeam však měla obavy z úzkého napojení Shelby na Ford a tak se rozhodla jak se rozhodla.

Sunbeam Tiger byl k dostání ve dvou odlišných variantách. První generace Mark 1 měla 4.7 litrový motor naladěný na směšných 164 koní, ovšem někteří prodejci uměli tuto napravit a snadno z motoru dostávali až 240 koní. Druhá generace Mark II dostala 4.7 litrový motor, který byl už v základu výrazně silnější a akceleraci z 0 na 96 km/h zkrátil z 8.6 na 7,5 sekund.

Problémem jinak velice elegantního, dobře ovladatelného a výkonného vozu však byla cena. Oproti Mustangu byl bohužel až o 30 % dražší, což se na americkém trhu příliš neodpouštělo. Během tří let výroby (1964–67) se však přesto podařilo vyrobit okolo 7083 kusů.

Černý exemplář s béžovým interiérem který můžete vidět na fotografiích, je příkladem první generace Mark I z 4.3 litrovým motorem z roku 1966, který si však zákazník objednal s vylepšením "Super Induction kit", což znamenalo spoustu hliníkových prvků v motoru, čtyř-komorový karburátor Holley, výkonnější vodní pumpu, ostřejší vačky, stylová víka ventilů s nápisem Tiger a další drobnosti.

Vůz sice nenese původní lak, ovšem nová barva mu velice sluší. Navíc je nově nalakována i příplatková pevná střecha a součástí vozu je samozřejmě i látková střecha. Interiér je také v perfektním stavu a může se pochlubit i rádiem a bezpečnostními pásy. Fotografie vozu pochází od aukční společnosti RM Sotheby's, která bude vůz dražit zítra, tedy 10. března, na akci "Amelia Island 2018". Hodnota vozu se pak odhaduje v rozmezí 70 000 až 90 000 dolarů, tedy cca 1,4 až 1,8 milionu korun.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.