Sunbeam Tiger: Nejcivilizovanější roadster z dílny Carrolla Shelbyho

-mao / AutoRoad.cz, 9. března 2018, 16:47 Google+

Na první pohled velice elegantní roadster Sunbeam Tiger vznikal pod rukami britských inženýrů jako Sunbeam Alpine, ovšem poté se dostal do dílny bývalého chovatele slepic, Carrolla Shelbyho, který do něj řezal, třískal kladivem a svažoval, jen aby se do něj vešel tradiční vidlicový osmiválec od Fordu. A výsledek? Jako vždy fenomenální

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Sunbeam Tiger

Sunbeam Tiger | foto: Rm Auctions

Sdílejte článek

Britové a Američané jsou sice rozdílné nátury, ale jakmile se na něčem shodnou a jdou do toho společně, většinou to dopadne dobře - a to ať už se bavíme o válkách, tak o automobilovém průmyslu. Zvláště v tom druhém odvětví můžeme zmínit třeba fenomenální Shelby Cobra, Jensen Interceptor, Lister-Chevrolet nebo neopomenutelný Ford GT40.

Samotný Sunbeam Tiger se přitom dá označit za ten nejkultivovanější a nejcivilizovanější automobil, jaký kdy pod rukama Shelbyho vznikl. Velký podíl na tom má hlavně původní vůz Sunbeam Alpine, který původně vznikl jako zmenšený Ford Thenderbird pro evropské trhy.

Na první pohled vypadá Tiger spíše roztomile než rychle, ovšem nenechte se tímto zdáním zmást. Pod jeho kapotou se ukrývá 4.3 litrový motor Ford V8, který posílal cca 164 koní skrze manuální čtyřstupňovou převodovku na zadní kola. Navzdory poměrně těžkému motoru V8 se navíc podařilo docíliti téměř ideálního rozložení hmotnosti 51.7 : 48.3 mezi přední a zadní nápravou, což mělo pozitivní vliv na ovladatelnost. Toho Shelby docílil umístěním motoru co možná nejblíže ke kabině posádky.

Ostatně Sunbeam pak Shelbymu zaplatil, aby vytvořil návrhy, jak osmiválec do Tigera co možná nejlépe "vmáčknout". Co se samotného názvu, původně se měl vůz jmenovat Thunderbolt, ovšem krátce před premiérou na autosalonu v New Yorku 1964 byl název změněn právě na Sunbeam Tiger, čímž automobilka vzdávala hold originálu Sunbeam Tiger z roku 1925, který následující rok vytvořil světový rychlostní rekord o hodnotě 152.23 mil v hodině, tedy cca 245.1 km/h.

Jak už jsme výše uváděli, první modely Tiger byly vybaveny 4.3 litrovými motory Ford V8, ovšem později se pod jejich kapotu dostali i motory o objemu 4.7 litru V8 Ford s výkonem okolo 200 koní. Šlo o stejné motory, jaké se dávaly i do vozů Shelby Cobra, což vedlo k častému srovnávání těchto vozů na silnicích i závodních dráhách.

Carroll Shelby původně usiloval o výrobu vozů, ovšem společnost Sunbeam se nakonec rozhodla pověřit domácí (britskou) společnost Jensen a z každého vyrobeného vozu odváděla Shelbymu poplatek. Z dnešního úhlu pohledu však víme, že kdyby pověřila Shelbyho, výrazně by ušetřila. Většina vozů Tiger si totiž našla svého kupce právě za oceánem. Automobilka Sunbeam však měla obavy z úzkého napojení Shelby na Ford a tak se rozhodla jak se rozhodla.

img-responsive

Sunbeam Tiger | foto: Rm Auctions

Sunbeam Tiger byl k dostání ve dvou odlišných variantách. První generace Mark 1 měla 4.7 litrový motor naladěný na směšných 164 koní, ovšem někteří prodejci uměli tuto napravit a snadno z motoru dostávali až 240 koní. Druhá generace Mark II dostala 4.7 litrový motor, který byl už v základu výrazně silnější a akceleraci z 0 na 96 km/h zkrátil z 8.6 na 7,5 sekund.

Problémem jinak velice elegantního, dobře ovladatelného a výkonného vozu však byla cena. Oproti Mustangu byl bohužel až o 30 % dražší, což se na americkém trhu příliš neodpouštělo. Během tří let výroby (1964–67) se však přesto podařilo vyrobit okolo 7083 kusů.

img-responsive

Sunbeam Tiger | foto: Rm Auctions

Černý exemplář s béžovým interiérem který můžete vidět na fotografiích, je příkladem první generace Mark I z 4.3 litrovým motorem z roku 1966, který si však zákazník objednal s vylepšením "Super Induction kit", což znamenalo spoustu hliníkových prvků v motoru, čtyř-komorový karburátor Holley, výkonnější vodní pumpu, ostřejší vačky, stylová víka ventilů s nápisem Tiger a další drobnosti.

Vůz sice nenese původní lak, ovšem nová barva mu velice sluší. Navíc je nově nalakována i příplatková pevná střecha a součástí vozu je samozřejmě i látková střecha. Interiér je také v perfektním stavu a může se pochlubit i rádiem a bezpečnostními pásy. Fotografie vozu pochází od aukční společnosti RM Sotheby's, která bude vůz dražit zítra, tedy 10. března, na akci "Amelia Island 2018". Hodnota vozu se pak odhaduje v rozmezí 70 000 až 90 000 dolarů, tedy cca 1,4 až 1,8 milionu korun.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Sunbeam Tiger: Nejcivilizovanější roadster z dílny Carrolla Shelbyho

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

PRVNÍ JÍZDA: Peugeot 508 odhalil své karty. Víme jak jezdí a známe i ceny!

Porsche Cayenne asistovalo při ambiciozním pokusu o překonání rychlostního rekordu na kole

Lámání cyklistických rychlostních rekordů? Bez výkonných aut by to možné nebylo

Ilustrační fotografie

Sbohem tradiční ruční brzdo. Studie ukázala, proč z aut nezadržitelně mizí

Filtr pevných částic (DPF)

Filtr pevných částic: Jak zabránit, aby se z užitečného pomocníka nestala noční můra?

Ford představil evropský Ranger Raptor

Evropský Ford Ranger Raptor představen do detailu, milovníci extrému si smlsnou

VinFast

Vietnamské BMW? Nová značka představuje vozy, o jejichž vzniku rozhodovala veřejnost

Crash Test Ford Tourneo

Novinky z Euro NCAP: Jak dopadl nový Touareg, Audi A6, Ford Tourneo nebo nové Suzuki Jimny?

Otvírat dveře auta v myčce se rozhodně nevyplácí

Tanec u jedoucího auta? Ženu v myčce nakonec vyšel pořádně draho

Nová Honda CR-V nabídne i hybridní systém

Hybridní Honda CR-V dorazí i do Evropy, kdy se dočkají první zákazníci?

První test zimních pneumatik pro rok 2018 (Uniroyal  MS plus 77)

První testy zimních pneumatik: Rozdíl mezi první a poslední je více než 16 metrů

reklama
reklama

Doporučujeme

Subaru BRZ STI Sport

Subaru už s manuálem asi nekoupíte. Proč tvrdí, že je to v našem zájmu?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Neuvěřitelný souboj řidiče s odtahovkou? Ke svobodě nechybělo mnoho

  2. První testy zimních pneumatik: Rozdíl mezi první a poslední je více než 16 metrů

  3. Jedna věc je za volantem nebezpečnější než telefon. Stát ji bez problému povoluje

  4. TEST: Subaru XV 1.6i EyeSight. Víte, v čem je tohle auto nejlepší na světě?

  5. Armáda vyzbrojená létajícími Jeepy? Airgeep byl výkonný, ozbrojený a skutečně létal

  6. Filtr pevných částic: Jak zabránit, aby se z užitečného pomocníka nestala noční můra?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud