Kabriolet s létající bombou? Tohle monstrum vzniklo za jediným účelem

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 22. února 2018, 15:29 Aktualizováno 22.2.2018, 16:28 Google+

Balistické střely, drony a řízené rakety změnily způsob, jakým se dnes vedou válečné konflikty. Jejich vývoj však započal ještě před druhou světovou válkou, během které se tyto zbraně dočkaly svého prvního úspěšného nasazení. Po válce však začal nový závod ve zbrojení, který sázel na různé technologie. A ke slovu přišly překvapivě i automobily.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tajemný automobil se dvěma motory Cadillac o výkonu 165 koní pomáhal prototypu létající dálkově řízené bomby se vzlétnutím

Tajemný automobil se dvěma motory Cadillac o výkonu 165 koní pomáhal prototypu létající dálkově řízené bomby se vzlétnutím | foto: Dailymotion

Sdílejte článek

Většina lidí si možná ani neuvědomuje, jak "starou" technologií vlastně bezpilotní letadla jsou. První primitivní systémy autopilota se začaly objevovat téměř před stole lety a s dálkově řízenými stroji se experimentovalo také ještě před druhou světovou válkou.

Během války na sebe strhla většinovou pozornost zejména třetí říše, která s použitím balistických raket V1 a V2 doslova terorizovala Londýn, zatím co s jednou z prvních řízených střel se pilotům Luftwaffe podařilo potopit pýchu italského námořnictva, bitevní loď Roma. Na vývoji těchto zbraní však aktivně pracovali i spojenci.

K celému tomuto tématu nás ale přivedlo něco jiného. Na motoristickém webu Jalopnik se totiž objevila fotografie pořízená v roce 1946, na které je zachycen tajemný roadster s masivní okřídlenou "bombou" na kapotě. Těžko říct, zda se tomuto stroji dá říkat řízená střela nebo dron, ovšem zařízení to bylo bezesporu zajímavé.

GM A-1, jak se tato dálkově řízená bomba / dron jmenovala, vážila cca 635 kilogramů, byla poháněna vrtulovým motorem a na své palubě nesla kromě elektroniky potřebné k dálkovému řízení i televizní kameru s vysílačem, takže mohla být k cíli naváděna mnohem přesněji než kterékoliv předešlé prototypy. Tento nástroj zkázy měl být "odpalován" a následně řízen z letadla, ovšem to bylo riskantní, proto se k vývoji použil automobil.

A vzhledem k tomu, že společnost General Motors byla a je převážně známá výrobou automobilů, postavili si k těmto účelům její technici speciální stroj. Jak prozrazuje video z webu DailyMotion, pod kapotou tohoto vozu byly ukryty hned dva motory Cadillac, každý o výkonu 165 koní. Síla obou motorů byla následně skrze hydrodynamický setrvačník přenášena na hnací hřídel.

Díky tomuto řešení dokázal vůz i s připevněnou "bombou" akcelerovat na rychlost 100 mil v hodině (161 km/h) na vzdálenosti pouhých 457 metrů, což bylo na rok 1946 skutečně úctyhodné. V této rychlosti se pak stroj umístěný na speciálních nosnících nad přídí auta vznesl a jeho řízení si přebral pilot letící v doprovodném letadle.

Projekt s dronem / dálkově řízenou létající bombou GM A-1 byl nakonec ukončen pro svou technickou náročnost a nákladnost, nicméně vývoj dronů a řízených střel pokračoval dál. Co se však stalo s oním automobilem zůstává záhadou. Stejně jako dodnes s jistotou nevíme, na jakém základu vlastně technici vůz postavili a jaká karoserie ho zdobí.

Tajemný automobil se dvěma motory Cadillac asistoval u vzletu "létající bomby" (čas od 1:48) (18:59) | zdroj: Dailymotion

V diskuzi na Jalopniku se objevilo hned několik možných strojů, jako například Duesenberg J Maharaja z roku 1935, Cadillac La Salle z roku 1939 nebo další modely automobilek GM, Duesenberg  nebo Auburn. Identifikaci vozu navíc stěžuje i fakt, že karoserie nejspíš byla upravena pro lepší aerodynamiku, nižší hmotnost a snadnější manipulovatelnost s létající bombou.

Kdyby se však vůz čirou náhodou zachránil a někdy nalezl, byl by to bezpochyby zajímavý technický unikát. S něčím takovým ale nepočítáme snad ani v nejdivočejších snech.

Vytisknout

Diskuze: Kabriolet s létající bombou? Tohle monstrum vzniklo za jediným účelem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Jaguar Land Rover rozprodává raritní sbírku klasik

Jaguar Land Rover rozprodává sbírku klasik. Luxusní vozy chybí, překvapí Lada…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud