Karosa NO 80 vedla dvojí život. Ráno a večer přepravovala lidi, přes poledne náklad

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 16. ledna 2018, 12:16 Aktualizováno 16.1.2018, 13:56 Google+

V dnešní době levných osobních automobilů a husté sítě zastávek městské dopravy není cestování do práce ani za zábavou žádný problém. V dřívějších letech však museli lidé i podniky čelit problémům, jak efektivně přepravit lidi do práce a zároveň co nejméně mrhat financemi. Odpovědí pak mohly být autobusové návěsy, jakým byl i projekt Karosa NO 80.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 17.01. 18:09) Napište svůj názor
Karosa NO 80

Karosa NO 80 | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Autobusové návěsy vznikají po světě již od dvacátých let dvacátého století, nicméně svůj největší rozmach zažívají až v období během a po druhé světové válce, kdy je nedostatek techniky a lidi je potřeba přepravovat co nejefektivněji. Výroba autobusových návěsů byla navíc jednoduchá, laciná a skýtala mnoho výhod, včetně možnosti návěs jednoduše odstavit a připojit za tahač třeba klasický valník či jiný návěs.

Ke konci čtyřicátých let však popularita autobusových návěsů opadá a to zejména v západních zemích, neboť se stále markantněji projevují jejich neduhy. Mezi ty patřil například nižší komfort, potřeba vícečlenné posádky (řidič v tahači a průvodčí v návěsu), horší manévrovatelnost a několikrát došlo i k samovolnému odpojení.

V jiných částech světa však autobusové návěsy zůstaly populární napříč celým dvacátým stoletím a v některých místech je možné zažít jízdu s nimi i dnes. Například Mnichov si objednal několik návěsů v roce 2013 a je připraven je v případě zhoršené dopravní situace uvést během chvíle do provozu. Jedná se tak o praktickou a ekonomicky výhodnou variantu, kdy k návěsu stačí sehnat pouze tahač.

Snaha o výrobu autobusového návěsu se dá najít i v historii Československa, konkrétně v roce 1958. Tehdy totiž bylo rozhodnuto o vývoji unifikované řady autobusů sestávající z autobusu Škoda SB, autobusu Škoda 706 RTO, kloubového autobusu Škoda RTO-K o délce 16 metrů, autobusového přívěsu Karosa B 50 a právě autobusového návěsu NO 80 (Návěs osobní).

Dobová prezentace autobusového návěsu Karosa NO 80 (0:25) | zdroj: youtube.com

Prototyp autobusového návěsu postaveného na konstrukci autobusu Škoda 706 RTO byl zhotoven ke konci roku 1960, následující rok byl představen odborné veřejnosti a následně nasazen do zkušebního provozu. Návěs byl 10550 mm dlouhý, 2400 mm široký, 2980 mm vysoký a vážil 5500 kilogramů.

V jeho útrobách obložených umakartem se nacházelo místo pro celkem 80 cestujících, přičemž 51 míst bylo určeno k sezení a 29 ke stání. Sedačky čalouněné umělou kůží byly rozmístěny po obou stranách návěsu a dovnitř se nastupovalo jedinými mechanickými dveřmi umístěnými v přední části návěsu. Pro vyšší komfort byl navíc návěs vybaven vlastním naftovým topením a rádiem.

Podobně jako u ostatních autobusových návěsů vyvíjených ve světě, i zde byl největší benefit v podobě univerzálnosti. Počítalo se tak se zájmem zejména ze strany podniků, které by pomocí návěsu svážely zaměstnance na vzdálenější místa a poté by za tahač připojily například návěs s materiálem. V potaz však byla brána i možnost nasazení u armády. 

Ve stejné době se však v Karose pracovalo na novém autobusu řady Š, který nakonec dostal přednost a z plánované unifikované řady se tak sériové výroby dočkal pouze autobus Karosa RTO. Z ostatních modelů se dochovaly nanejvýš prototypy.

Podle hesla nic nazmar se však i prototypy nakonec dočkaly plného zapojení do "budování socialismu". Autobusový návěs NO 80 byl nejdříve ve zkušebním provozu několika podniků ČSAD a v roce 1962 byl natrvalo předán ČSAD Bratislava.

Zde se NO 80 osvědčil přesně tak, jak bylo původně zamýšleno. Byl totiž nasazen v okolí města Šaľa, kde vznikly chemické závody na výrobu hnojiv. Dlouhých 17 let tak tahač 706 RTTN nejdříve svážel zaměstnance v návěsu NO 80 a poté byl využíván v klasické nákladní přepravě.

Co se s NO 80 dělo od konce sedmdesátých let nemáme tušení, nicméně na přelomu tisíciletí se podařilo jeho vrak objevit na Slovensku a tak započala poměrně zdlouhavá, náročná a bezpochyby i nákladná renovace jeho celokovové polosamonosné karoserie. Veřejnosti pak byl představen spolu s renovovaným tahačem Škoda 706 RTTN v létě roku 2007 v Praze. V posledních letech se pak objevuje na různých akcích a je možné se s ním svézt v rámci vyhlídkových jízd.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Karosa NO 80 vedla dvojí život. Ráno a večer přepravovala lidi, přes poledne náklad

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 17.01.2018 18:09 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Laura

Ruský supersport? Zapomeňte na Marušu, přijíždí Laura

Chevrolet Niva

Nová Niva se začne prodávat již brzy. Bude ale jiná, než očekáváte

Hyundai Kona Hybrid

Hyundai opět bodoval v americké studii kvality nových vozů J.D. Power

Lexus UX

Lexus UX dosáhl nejlepších výsledků v crash testech

Charge Automotive Ford Mustang

Elektrický Mustang se představí už přístí měsíc. Výkonem určitě zaujme

110S Cosmo Sport

110S Cosmo Sport je jedno z nejkrásnějších sportovních aut, které kdy Mazda vyrobila

Mahindra Thar 700

Další offroad končí. Na základech legendárního Willysu se dosud vyráběla Mahindra Thar

Ferrari 312T

Ferrari 312T z vítězného tažení Nikiho Laudy brzy na prodej. Cena? Ani výhra v loterii nemusí stačit

Nissan Patrol

Restomod v ruském stylu? Legendární sovětský off-road vznikl z Nissanu Patrol

VW LUPO TWIN-2.0L TFSI 1200HP 8.9 vs AUDI 90 QUATTRO S2 ENGINE TURBO 800HP 9.2

Malé Lupo působí úsměvně, ale nenechte se zmást!

reklama

Doporučujeme

Lexus CT 200h

Tesle roste silná konkurence, první čistě elektrický Lexus má dorazit už za dva…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. VÍME KDY A JAK. Cena vodíkových aut klesne na úroveň hybridů

  2. Nový Peugeot 2008: Nejprodávanější malé SUV v ČR se ukazuje v nové generaci

  3. Restomod v ruském stylu? Legendární sovětský off-road vznikl z Nissanu Patrol

  4. Nové sedmimístné SUV? Kvůli motoru by ho tady ale nikdo nechtěl

  5. BITVA automobilek odhaluje: Čí baterie vydrží nejdéle?

  6. Číňané překvapují, levná značka Baojun boduje povedeným designem

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud