Automobilový design prošel během minulých desetiletí řadou výrazných proměn, z nich každá dala světu pár úchvatných strojů. Pravděpodobně žádný z nich se však svou elegancí a záhadností nedokáže vyrovnat Buicku Streamliner, kterému v roce 1948 vdechl život designér a konstruktér Norman E. Timbs.
Jméno Norman E. Timbs vám pravděpodobně nic neřekne, nicméně pokud ve svém okruhu známých máte i milovníky závodů Indy 500, pravděpodobně by zbystřili alespoň oni. Timbs byl totiž velice schopným a uznávaným konstruktérem závodních vozů, z nichž tím nejznámějším je pravděpodobně Blue Crown Special, který vyhrál Indy hned několikrát.
Streamliner však nebyl projekt závodní, ale soukromý. K jeho stavbě se Timbs pravděpodobně inspiroval od německých automobilů jako Auto Union Typ C Stromlinie z roku 1937 nebo Mercedes-Benz W25 Avus Stromlinie z téhož roku. Oba tyto předválečné modely byly konstruovány pro závodní účely a jejich tvary podléhaly čistě aerodynamice. Díky tomu pak tyto vozy dokázaly dosahovat rychlosti až 400 km/h.
Karoserie vozu byla jakousi poctou těmto úchvatným aerodynamickým strojům. A protože aerodynamika nešla ruku v ruce s americkým stylem, odpustil si Timbs zbytečnosti, které byly pro americké automobily z té doby typické: obrovské chromové nárazníky a zadní křidélka. Streamliner tak na silnici působil jako naprostá rarita, neboť jeho styl se vymykal poválečným standardům.
Už na konci čtyřicátých let však karoserie vozu působila naprosto úchvatně a nenechala v klidu žádného milovníka automobilů - což ji ostatně vydrželo až do dnešních dnů. Dvoumístná kabina je po vzoru závodního speciálu Auto Union Typ D vysunuta hodně vpředu a motor se nachází hned za ní. Vozu chybí dveře a přístup k motoru je zajištěn hydraulickým odklápěním celé zadní poloviny karoserie.
Základem vozu se stalo šasi z automobilu Buick "Super 8" z roku 1947. Pod kapotou byl umístěn řadový osmiválec pocházející také z Buicku Super 8, který dokázal 998 kilogramů vážící automobil rozpohybovat až k rychlostem okolo 193 km/h. Aby byla jízda dostatečně komfortní, použil Timbs modifikované odpružení z automobilů Ford vyráběných v roce 1947.
Stavba vozu měla podle časopisu Road & Track trval okolo 2.5 roku, přičemž výroba vyšla na 10 000 dolarů, což dnes vychází na 205 000 Kč. Vezmeme-li však v potaz inflaci, pak zjistíme, že v roce 1948 se tato částka rovnala sumě více než 2.1 milionu korun.
Velkou část nákladů přitom představovala samotná hliníková karoserie, kterou zhotovil Emil Diedt. Karoserie totiž byla vyráběna ručně pomocí tvarování na dřevěném rámu a její cena se vyšplhala na 8 000 dolarů.
Streamliner byl po dokončení prezentován na různých závodních tratích, ovšem nejednalo se o závodní vůz a Timbs s ním prý jinak příliš nejezdil. V roce 1952 se však Streamliner dostal do rukou Jima Davise z Kalifornie, který se s ním s oblibou proháněl po Manhattan Beach a dokonce nechal vůz vyfotit fotografem magazínu Motor Life, kde se o voze následně objevil článek.
Poté se však automobil ztratil a nikdo o něm nevěděl. Vzhledem k jeho jedinečnosti a omezenému sdílení informací v té době se na něj málem zapomnělo, ovšem pár nadšenců a sběratelů po voze stále pátralo. Nakonec byl vůz objeven v roce 2002 v poušti - téměř zapomenutý, místy pomačkaný, bez barvy a se spoustou chybějících drobností.
Vůz se však dostal do aukce, kde ho zakoupili Gary a Diane Cerveny z kalifornského Malibu. O renovaci vozu se postaral Dave Crouse z Custom Auto Inc. v Coloradu a my jen musíme uznale smeknout klobouk, neboť s automobilem si skutečně vyhrál. V jednom z rozhovorů s majitelem vozidla jsme dokonce zaslechli, že pro docílení jedinečné barvy vozu bylo do rudého laku přidáno pár gramů pravého zlata, díky čemuž má barva na slunci naprosto jedinečný odstín.
Svou novodobou premiéru zažil vůz v roce 2010 během akce Amelia Island Concours d’Elegance, kde byl zařazen v kategorii automobilů zachycených na titulní stránce magazínu Motor Trend. Od té doby se Bucik objevil na řadě akcí a z mnoha si odvezl řadu cen. I bez ocenění je však řadou znalců považován za nejelegantnější automobil, jaký byl kdy vytvořen.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.