Když se Lancia Stratos Zero poprvé objevila na veřejnosti, působila jako zjevení z jiného světa. Její zrod přitom začal poměrně nevinně, a to když si vroce 1969 Nuccio Bertone koupil od svého kamaráda Lancii Fulvia, kterou zcela odstrojil a použil jako základ pro pořádně divoký koncept. Že by se Lancia rozhodla jeho koncept převést do reality pak bylo tím posledním, co tehdy očekával.
Bertoneho plán byl jasný: navrhnout futuristický sportovní automobil s uprostřed uloženým motorem, který by nahradil stárnoucí Fulvii. Ta už tou dobou totiž dalece zaostávala za svými konkurenty s motory uprostřed, které reprezentoval například Renault Alpine nebo Ford GT70.
Největší problém byl ale v tom, že vedení Lancie tehdy preferovalo Pininfarinu, takže Bertone musel začít tajně a mimo radary automobilky. Jak sám později řekl, kdyby své plány Lancii představil, určitě by je okamžitě shodila ze stolu. Představení konceptu "Project Zero" vedení automobilky tak proběhlo jen krátce před premiérou konceptu na autosalonu v Turíně 1970 a Bertone dostal od Lancie překvapivě souhlas.
O mnoho let později Bertone vzpomínal, jak mu koncem února v1971 zavolal Ugo Gobbato, tehdejší šéf Lancie, že by chtěl jeho vůz vidět. Bertone tak okamžitě nasedl do auta a dovezl ho až do Via San Paolo, kde tehdy sídlil závodní tým automobilky. Když zastavil u brány, strážný nemohl uvěřit svým očím. Bertoneho "Project Zero" byl tak nízký, že kdyby chtěl, klidně mohl závoru podjet.
Větší rozruch však vyvolávalo bublání motoru Fulvia V4, které zvedlo ze židlí prakticky všechny v areálu a tak se na nádvoří shromáždil malý dav, do jehož centra Bertone s autem zajel. Prý to byl nezapomenutelný moment, když vypnul motor a vylezl ze své "kosmické lodě". Během chvíle pak měl v kapse podepsanou smlouvu na stavbu závodního prototypu.
Ten se od konceptu Project Zero odlišoval zejména kabinou a dveřmi. Místo nastupování rozměrným čelním sklem se Bertone vrátil ke klasickým dveřím na boku. Samotná kabina pak trochu narostla a dostala pravidelné geometrické tvary. I nadále však zůstával prototyp něčím jedinečný, co připomínalo vesmírnou loď. Tehdy vznikl název Stratos.
Lancia Doufala, že nový model bude pohánět 2.4 litrový motor Dino V6, nicméně jednání s Ferrari vázla a tak se Lancia obrátila na Maserati s myšlenkou použít motor Bora. Ferrari však nakonec přestalo jednání protahovat a došlo na podpis smlouvy. Kvůli firemní politice se musel Stratos postavit na závody rally již v roce 1972, nicméně tou dobou ještě nebyl kompletně doladěn podvozek a tomu odpovídal i soutěžní neúspěch. V roce 1973 se však podařilo všechny problémy vyřešit a Stratos začal jasně zářit.
V mezidobí byly narychlo skládány a vyráběny silniční vozy, které byly nezbytné pro homologaci do světa WRC. Tomu však příliš nepomáhaly italské stávky v roce 1974 a tak je číslo vyrobených Stratosů značně nejisté. Nejčastěji se však mluví o méně než 500 vyrobených kusech.
A zatímco výroba silničních vozidel probíhala všelijak, rally speciály zcela ovládly soutěže. Například v závodech WRC vládla Lancia Stratos od roku 1974 až do roku 1976, kdy byla Lancia předčasně a neočekávaně ustoupila ze světa WRC aby udělala místo vozu Fiat 131 Abarth.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.