Když se Lancia Stratos Zero poprvé objevila na veřejnosti, působila jako zjevení z jiného světa. Její zrod přitom začal poměrně nevinně, a to když si vroce 1969 Nuccio Bertone koupil od svého kamaráda Lancii Fulvia, kterou zcela odstrojil a použil jako základ pro pořádně divoký koncept. Že by se Lancia rozhodla jeho koncept převést do reality pak bylo tím posledním, co tehdy očekával.
Bertoneho plán byl jasný: navrhnout futuristický sportovní automobil s uprostřed uloženým motorem, který by nahradil stárnoucí Fulvii. Ta už tou dobou totiž dalece zaostávala za svými konkurenty s motory uprostřed, které reprezentoval například Renault Alpine nebo Ford GT70.
Největší problém byl ale v tom, že vedení Lancie tehdy preferovalo Pininfarinu, takže Bertone musel začít tajně a mimo radary automobilky. Jak sám později řekl, kdyby své plány Lancii představil, určitě by je okamžitě shodila ze stolu. Představení konceptu "Project Zero" vedení automobilky tak proběhlo jen krátce před premiérou konceptu na autosalonu v Turíně 1970 a Bertone dostal od Lancie překvapivě souhlas.
O mnoho let později Bertone vzpomínal, jak mu koncem února v1971 zavolal Ugo Gobbato, tehdejší šéf Lancie, že by chtěl jeho vůz vidět. Bertone tak okamžitě nasedl do auta a dovezl ho až do Via San Paolo, kde tehdy sídlil závodní tým automobilky. Když zastavil u brány, strážný nemohl uvěřit svým očím. Bertoneho "Project Zero" byl tak nízký, že kdyby chtěl, klidně mohl závoru podjet.
Větší rozruch však vyvolávalo bublání motoru Fulvia V4, které zvedlo ze židlí prakticky všechny v areálu a tak se na nádvoří shromáždil malý dav, do jehož centra Bertone s autem zajel. Prý to byl nezapomenutelný moment, když vypnul motor a vylezl ze své "kosmické lodě". Během chvíle pak měl v kapse podepsanou smlouvu na stavbu závodního prototypu.
Ten se od konceptu Project Zero odlišoval zejména kabinou a dveřmi. Místo nastupování rozměrným čelním sklem se Bertone vrátil ke klasickým dveřím na boku. Samotná kabina pak trochu narostla a dostala pravidelné geometrické tvary. I nadále však zůstával prototyp něčím jedinečný, co připomínalo vesmírnou loď. Tehdy vznikl název Stratos.
Lancia Doufala, že nový model bude pohánět 2.4 litrový motor Dino V6, nicméně jednání s Ferrari vázla a tak se Lancia obrátila na Maserati s myšlenkou použít motor Bora. Ferrari však nakonec přestalo jednání protahovat a došlo na podpis smlouvy. Kvůli firemní politice se musel Stratos postavit na závody rally již v roce 1972, nicméně tou dobou ještě nebyl kompletně doladěn podvozek a tomu odpovídal i soutěžní neúspěch. V roce 1973 se však podařilo všechny problémy vyřešit a Stratos začal jasně zářit.
V mezidobí byly narychlo skládány a vyráběny silniční vozy, které byly nezbytné pro homologaci do světa WRC. Tomu však příliš nepomáhaly italské stávky v roce 1974 a tak je číslo vyrobených Stratosů značně nejisté. Nejčastěji se však mluví o méně než 500 vyrobených kusech.
A zatímco výroba silničních vozidel probíhala všelijak, rally speciály zcela ovládly soutěže. Například v závodech WRC vládla Lancia Stratos od roku 1974 až do roku 1976, kdy byla Lancia předčasně a neočekávaně ustoupila ze světa WRC aby udělala místo vozu Fiat 131 Abarth.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.