V dnešní době jsme zvyklí, že většina nejmodernějších technologií se nejprve objeví v armádě a až později proniká k civilistům. S automobily to však bylo přesně naopak, nejdříve se objevily v civilním sektoru a až později se začalo pracovat na jejich využití pro armádu.
Už od začátku měly automobily potenciál zejména při přepravě lidí a materiálu, nicméně postupem času se začalo experimentovat i s jejich bojovým nasazením. Prvním ozbrojeným automobilem se tak stal "Motor Scout", za kterým stál F.R. Simms. Malá "čtyřkolka" s kulometem byla obsluhována pouze jedním člověkem, který navíc postrádal jakoukoliv ochranu.
Britský konstruktér, designér a vynálezce Frederick Richard Simms tak byl v dubnu 1899 pověřen sestrojením nového stroje, který by kromě výzbroje nabídl i pancéřování. Za jeho konstrukcí pak stála společnost Vickers, Sons & Maxim z města Borrow, která postavila vůz na šasi Daimleru a k pohonu využila motor stejné značky.
Prototyp byl vybaven 6 milimetrovým pancéřováním Vickers a o pohon se staral čtyřválcový 3.3 litrový motor Daimler o výkonu 16 (některé zdroje uvádí 14) koní. Obrněný vůz měl čtyři rychlosti a dosahoval rychlosti až 25.7 km/h v obou směrech.
Výzbroj tvořila dvojice kulometů Maxim (ráže 8 mm) ukrytá ve dvojici otočných věží s 360° pokrytím v přední části. Na zádi se nalézal 37 milimetrový automatický kanon "QF 1 pounder", kterému se pro jeho charakteristický zvuk přezdívalo "Poom Poom".
Zhruba 8.5 metru dlouhý, 2.4 metru vysoký a 3 tuny vážící stroj s čtyřčlennou posádkou byl na obou stranách vybaven jakýmsi "beranidlem" k prorážení davů a na spodní straně měl být nabroušený kovový pás, který by při jízdě davem způsoboval vyšší škody. A kdyby to nestačilo, mohl být pás ještě pod proudem.
Naštěstí pro Búry, se kterými Británie na přelomu 19. a 20. století válčila na jihu Afriky, byl první prototyp prezentován až v roce 1902 na "Salon de l'Automobile et du cycle" v Bruselu a obrněný automobil do skutečných bojů nasazen nebyl. Tou dobou už se ale vyvíjely podobné stroje i v jiných evropských zemích a své schopnosti naplno předvedly během první světové války, kde je později doplnily i tanky.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?