V dnešní době jsme zvyklí, že většina nejmodernějších technologií se nejprve objeví v armádě a až později proniká k civilistům. S automobily to však bylo přesně naopak, nejdříve se objevily v civilním sektoru a až později se začalo pracovat na jejich využití pro armádu.
Už od začátku měly automobily potenciál zejména při přepravě lidí a materiálu, nicméně postupem času se začalo experimentovat i s jejich bojovým nasazením. Prvním ozbrojeným automobilem se tak stal "Motor Scout", za kterým stál F.R. Simms. Malá "čtyřkolka" s kulometem byla obsluhována pouze jedním člověkem, který navíc postrádal jakoukoliv ochranu.
Britský konstruktér, designér a vynálezce Frederick Richard Simms tak byl v dubnu 1899 pověřen sestrojením nového stroje, který by kromě výzbroje nabídl i pancéřování. Za jeho konstrukcí pak stála společnost Vickers, Sons & Maxim z města Borrow, která postavila vůz na šasi Daimleru a k pohonu využila motor stejné značky.
Prototyp byl vybaven 6 milimetrovým pancéřováním Vickers a o pohon se staral čtyřválcový 3.3 litrový motor Daimler o výkonu 16 (některé zdroje uvádí 14) koní. Obrněný vůz měl čtyři rychlosti a dosahoval rychlosti až 25.7 km/h v obou směrech.
Výzbroj tvořila dvojice kulometů Maxim (ráže 8 mm) ukrytá ve dvojici otočných věží s 360° pokrytím v přední části. Na zádi se nalézal 37 milimetrový automatický kanon "QF 1 pounder", kterému se pro jeho charakteristický zvuk přezdívalo "Poom Poom".
Zhruba 8.5 metru dlouhý, 2.4 metru vysoký a 3 tuny vážící stroj s čtyřčlennou posádkou byl na obou stranách vybaven jakýmsi "beranidlem" k prorážení davů a na spodní straně měl být nabroušený kovový pás, který by při jízdě davem způsoboval vyšší škody. A kdyby to nestačilo, mohl být pás ještě pod proudem.
Naštěstí pro Búry, se kterými Británie na přelomu 19. a 20. století válčila na jihu Afriky, byl první prototyp prezentován až v roce 1902 na "Salon de l'Automobile et du cycle" v Bruselu a obrněný automobil do skutečných bojů nasazen nebyl. Tou dobou už se ale vyvíjely podobné stroje i v jiných evropských zemích a své schopnosti naplno předvedly během první světové války, kde je později doplnily i tanky.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.