Nejoblíbenější české auto? Pohled do historie Škody Octavia

AutoRoad.cz, 1. ledna 2018, 11:01 Google+

Škoda Octavia je ikonickým vozem českého automobilového průmyslu. Pojďme se podívat, jaké byly jeho začátky a jak se nenápadnému českému autu podařilo ovládnout tuzemský trh.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 01.01. 17:37) Napište svůj názor
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI DSG Style (2017)

Škoda Octavia Combi 1.6 TDI DSG Style (2017) | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Symbolem znovuzrození Škody se stala zcela nová modelová řada Octavia. Na rozdíl od Felicie používala moderní koncernovou techniku, což se odráželo v celkové kvalitě. Avšak ani tak všechno nebylo natolik ideální, jak se zdálo. Vedení Volkswagenu se rozhodlo postavit Octavii jako vysoce praktického Golfa, byla tedy použita podvozková platforma vozu nižší třídy, jenže v zájmu praktičnosti se Octavia oproti Golfu rozrostla až do rozměrů příslušející spíše střední třídě. Na tu však nenabízela dostatek prostoru především na zadních sedadlech, který byl paradoxně větší u menšího modelu Felicia. Tento model tak vlastně ukázal kam bude Škoda směřovat i svými dalšími modely, někam na rozhraní dvou velikostních tříd, přičemž některými parametry směřuje spíše níže, jinými zase výše.

Octavia byla prodávána od podzimu roku 1996 a donesla do Škody nový styl přední masky, který byl modernizován teprve loni, tedy po deseti letech od představení. Designérům Škody se povedlo velmi dobře zamaskovat velké převisy karoserie způsobené malým rozvorem, z většiny úhlů tento nedostatek vůbec neregistrujete. Škodě byl přisouzen konzervativní design a to je nejlepší definice vzhledu Octavie. Solidnost a elegance. Pravděpodobně nejméně se Octavia líbila v interiéru, kde trůnil velmi plastický tvar přístrojové desky lidově zvaný „tsunami“. Ten se k Octavii příliš nehodil, uvědomme si, že v té době tvořila vrchol nabídky tuzemské značky.

Octavia se stala na zahraničních trzích poměrně oblíbenou, především ve Velké Británii, kde si Škoda vybudovala velmi silnou pozici. Nejen image značky, která vstala z popela, prodávala, svůj nemalý podíl hrála hra na praktickou notu. Octavia totiž nabízí za cenu koncernového bratra Golfa srovnatelnou kvalitu, dobré jízdní vlastnosti a přidává obří kufr, hravě přesahující magikou hranici 500 litrů. To vše v obalu, který nikoho neurazí. Zaručený recept na úspěch? Vypadá to tak.

Roku 1998 přichází na trh očekávané kombi a přináší s sebou i dvě inovace. První je nová přístrojová deska, který i přes svoji strohost splňuje veškeré nároky na kvalitu a zpracování. V rámci tvorby cenové politiky se však starý interiér i nadále montuje a to do nejnižší výbavy. Tou druhou inovací je snaha zpříjemnit cestování osobám sedícím vzadu - jsou vykrojena přední sedadla a tím získány důležité milimetry místa.

Co se výbavy týče, tak ta již nebyla jako ve Felicii omezena technickou zastaralostí a bylo možné si objednat téměř cokoliv, počínaje ABS, čtyřmi airbagy, elektricky stahovanými okny, klimatizací konče. Taktéž na přání bylo možné vůz dovybavit čtyřstupňovým automatem. Vrcholem se stala v návaznosti na Felicii výbava Laurin & Klement s čalouněním světlou kůží a dřevěným obložením, pouze však imitovaným. Zajímavým modelem byla verze L&K Long, ve které byl mezi přední a zadní dveře vložen díl prodlužující rozvor a tím i celý vůz o 8 cm. Všechen tento prostor šel na úkor zvětšení místa pro kolena v druhé řadě sedaček. Tento model byl primárně určen pro státní činitele.

Sestupme ale z výšin do reálného světa výbav. Základ tvořila verze LX, která obsahuje například výškově seřiditelný volant a sedadlo řidiče a přípravu pro rádio. Vyšší stupeň je GLX zahrnující navíc airbag řidiče, centrální zamykání, elektricky vyhřívaná a stavitelná zpětná zrcátka a mlhovky. SLX byla nejvyšší standardní výbava se dvěma airbagy, elektricky stahovatelnými okny, střešním oknem, které bylo později vyměněno za manuální klimatizaci.

Motorizací byl dostatek. Hned ze začátku sloužila jako základ šestnáctistovka (55kW/75 koní) z Felicie. Zatímco Felicia s tímto motorem byla poměrně agilní, o výrazně těžší Octavii už se totéž říct nedá. Dynamičtější jízdu si zákazník mohl dopřát s motorem 1.8 20v od Audi s pětiventilovou technikou (3 sací a 2 výfukové ventily), jenže tento motor se nestal legendou kvůli své dynamičnosti, ale spíše kvůli nadměrnému apetitu. Pro ty, kterým voní nafta byl na nabídky zařazen turbodiesel 66kW(90 koní), který naopak téměř abstinoval, jeho spotřebu šlo stlačit až k pěti litrům na sto kilometrů.

V roce 1997 byly přidány další motory. Atmosferický diesel 1.9 SDI (50 kW / 68 koní) se příliš nerozšířil, byl však dobrou alternativou pro firmy díky nižší ceně, než za kterou se nabízelo TDI a také své spolehlivosti vzhledem k jednodušší technice, než u turbodeiselů. Byla také přidána výkonnější stokoňová (74 kW) šestnáctistovka a také výkonnější turbodiesel 1.9 81 kW (110 koní) s proměnnou geometrií lopatek turba a lepším plněním, než má slabší verze. Nejzajímavější motorizace přišla až v roce 1998 společně s příchodem kombi. Je jí velmi vydařená 1.8T technicky odvozená od 1.8 20v, ale turbo ji dodalo naprosto jiný charakter.

Rok 1999 přináší zajímavou verzi 4x4, která je zpočátku dostupná jen jako kombi. Je zvolen systém pohonu Haldex první generace, takže stále poháněna jsou přední kola, zadní se připojují jen v případě potřeby. Změn u této verze bylo víc, zmenšil se kufr cca o 100 litrů (což nakonec nebylo jen negativum, konečně se totiž srovnala nákladová plocha s hranou ), obří ložná plocha zůstala. Navíc bylo použito jiné zavěšení zadních kol, což zlepšilo jejich držení v zatáčce při rychlejší jízdě, což ale sabotovala zvýšená světlá výška umožňující lepší průchod terénem. Verze 4x4 byla nabízena se silnějším nafťákem a novým dvoulitrem, který nahradil 1.8 20v.

V témže roce přibyla nejslabší motorizace, čtrnáctistovka odvozená z Felicie o výkonu 44 kW (60 koní). Na velkou Octavii to byl velmi slabý motor, ale v příměstském provozu dostačoval a především pomohl ještě více stlačit základní cenu.

V roce 2000 byla Octavia faceliftována. Navenek jde o bezvýznamné kosmetické úpravy, skutečné změny najdete až pod kapotáží, kde byla upravena elektronika a zesílena konstrukce. Výbavy dostaly nová jména, takže od faceliftu se setkáváme s názvy Classic (LX), Ambiente (GLX) a Elegance (SLX). Motory 1.4 44kW a 1.6 55kW byly nahrazeny koncernovým 1.4 55kW, upraven byl i motor 1.6 74 kW u kterého byly sníženy emise a lehce zvýšen výkon na 75 kW, vzrostl i točivý moment.

Rok 2001 byl ve znamení sportovního modelu RS. Ten dostal pod kapotu motor 1.8T o výkonu 132 kW(180 koní), modifikacemi prošel podvozek, do interiéru bylo přidáno několik doplňků pro sportovnější pocit a také vzpěra mezi zadními podběhy.

Toho roku se udála menší naftová rošáda, kdy byl motor TDI 66kW nahrazen novým o výkonu 74kW. Roku 2003 přibyla ještě výkonnější verze s výkonem 96kW (130 koní), oba nafťáky jsou nabízeny se šestistupňovou převodovkou.

Po představení nové Octavie by se zdálo, že starý model je určen k rychlému konci, ale nestalo se tak. Stará Octavia se nadále prodává jako Octavia Tour se zmenšenou paletou nabízených motorů a, díky bohu, už jen jediným provedením interiéru. S výrobou tohoto modelu se počítá ještě několik dlouhých let, zájem ze strany zákazníků totiž neopadá.

Vytisknout

Diskuze: Nejoblíbenější české auto? Pohled do historie Škody Octavia

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 01.01.2018 17:37 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hyundai i30 N

Nový Hyundai i30 N přichází s řadou vylepšení pro maximální potěšení z jízdy

Hyundai Nexo FCV

VELKÁ ZMĚNA. Vodíkové stojany v Česku už příští rok a víme kdo a kde je postaví

Peugeot 508 Sport Engineered

Peugeot představuje řadu Peugeot Sport Engineered: fastback 508 a kombi 508 SW

Ford Puma ST

První sportovní SUV značky Ford v Evropě: Nová Puma ST přináší emoce i praktičnost

Hyundai

Nový Hyundai i30 N přichází s novým designem a dvojspojkovou převodovkou

Toyota Land Cruiser Black Pack

Omlazený drsňák Land Cruiser zná české ceny. A nové zrychlení rozhodně zaujme

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Do detailu: Nové SUV Volkswagen ID.4 oficiálně představeno

Přední světlomet systému IQ.Light Volkswagenu ID.4

Pozoruhodný a nezaměnitelný: Přední světlomet systému IQ.Light ve výbavě Volkswagenu ID.4

Toyota Mirai

Elektřina slepou uličkou a vodík řešením. Co se mění?

Volkswagen ID.3 stanovil rekord v dojezdu. Na jedno nabití překonal vzdálenost 531 km

Volkswagen ID.3 je u prodejců a ceny jsou již známy. Raději si ale sedněte...

Ford Mustang Mach-E se za 10 minut nabije na 119 kilometrů

Zaslouží si Ford Mustang Mach-E nosit ikonický emblém Mustangu?

Škoda

Klasický nebo alternativní pohon chtějí zákaznící? Škoda promluvila

Ford zavádí v České republice bezkontaktní servis

Komentář: Pandemie, trh s ojetými vozy, budoucnost elektromobilů a forma prodeje

BMW 128ti je sportovní variantou BMW řady 1 s předním pohonem a mechanickým samosvorným diferenciálem Torsen

Ostré testy nového kompaktního sportovního BMW 128ti v „Zeleném pekle“

Suzuki po 20 letech opět nabízí klasické kombi nazvané Swace

Suzuki naprosto překvapilo. Po 20 letech opět nabídne klasické kombi Swace

reklama

Doporučujeme

AutoRoad.cz přeje vše nejlepší do nového roku.

AutoRoad.cz přeje svým věrným čtenářům šťastný nový rok

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Elektřina slepou uličkou a vodík řešením. Co se mění?

  2. Pozoruhodný a nezaměnitelný: Přední světlomet systému IQ.Light ve výbavě Volkswagenu ID.4

  3. Peugeot představuje řadu Peugeot Sport Engineered: fastback 508 a kombi 508 SW

  4. Nový Hyundai i30 N přichází s řadou vylepšení pro maximální potěšení z jízdy

  5. Omlazený drsňák Land Cruiser zná české ceny. A nové zrychlení rozhodně zaujme

  6. Do detailu: Nové SUV Volkswagen ID.4 oficiálně představeno

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud