Škoda Octavia je ikonickým vozem českého automobilového průmyslu. Pojďme se podívat, jaké byly jeho začátky a jak se nenápadnému českému autu podařilo ovládnout tuzemský trh.
Symbolem znovuzrození Škody se stala zcela nová modelová řada Octavia. Na rozdíl od Felicie používala moderní koncernovou techniku, což se odráželo v celkové kvalitě. Avšak ani tak všechno nebylo natolik ideální, jak se zdálo. Vedení Volkswagenu se rozhodlo postavit Octavii jako vysoce praktického Golfa, byla tedy použita podvozková platforma vozu nižší třídy, jenže v zájmu praktičnosti se Octavia oproti Golfu rozrostla až do rozměrů příslušející spíše střední třídě. Na tu však nenabízela dostatek prostoru především na zadních sedadlech, který byl paradoxně větší u menšího modelu Felicia. Tento model tak vlastně ukázal kam bude Škoda směřovat i svými dalšími modely, někam na rozhraní dvou velikostních tříd, přičemž některými parametry směřuje spíše níže, jinými zase výše.
Octavia byla prodávána od podzimu roku 1996 a donesla do Škody nový styl přední masky, který byl modernizován teprve loni, tedy po deseti letech od představení. Designérům Škody se povedlo velmi dobře zamaskovat velké převisy karoserie způsobené malým rozvorem, z většiny úhlů tento nedostatek vůbec neregistrujete. Škodě byl přisouzen konzervativní design a to je nejlepší definice vzhledu Octavie. Solidnost a elegance. Pravděpodobně nejméně se Octavia líbila v interiéru, kde trůnil velmi plastický tvar přístrojové desky lidově zvaný „tsunami“. Ten se k Octavii příliš nehodil, uvědomme si, že v té době tvořila vrchol nabídky tuzemské značky.
Octavia se stala na zahraničních trzích poměrně oblíbenou, především ve Velké Británii, kde si Škoda vybudovala velmi silnou pozici. Nejen image značky, která vstala z popela, prodávala, svůj nemalý podíl hrála hra na praktickou notu. Octavia totiž nabízí za cenu koncernového bratra Golfa srovnatelnou kvalitu, dobré jízdní vlastnosti a přidává obří kufr, hravě přesahující magikou hranici 500 litrů. To vše v obalu, který nikoho neurazí. Zaručený recept na úspěch? Vypadá to tak.
Roku 1998 přichází na trh očekávané kombi a přináší s sebou i dvě inovace. První je nová přístrojová deska, který i přes svoji strohost splňuje veškeré nároky na kvalitu a zpracování. V rámci tvorby cenové politiky se však starý interiér i nadále montuje a to do nejnižší výbavy. Tou druhou inovací je snaha zpříjemnit cestování osobám sedícím vzadu - jsou vykrojena přední sedadla a tím získány důležité milimetry místa.
Co se výbavy týče, tak ta již nebyla jako ve Felicii omezena technickou zastaralostí a bylo možné si objednat téměř cokoliv, počínaje ABS, čtyřmi airbagy, elektricky stahovanými okny, klimatizací konče. Taktéž na přání bylo možné vůz dovybavit čtyřstupňovým automatem. Vrcholem se stala v návaznosti na Felicii výbava Laurin & Klement s čalouněním světlou kůží a dřevěným obložením, pouze však imitovaným. Zajímavým modelem byla verze L&K Long, ve které byl mezi přední a zadní dveře vložen díl prodlužující rozvor a tím i celý vůz o 8 cm. Všechen tento prostor šel na úkor zvětšení místa pro kolena v druhé řadě sedaček. Tento model byl primárně určen pro státní činitele.
Sestupme ale z výšin do reálného světa výbav. Základ tvořila verze LX, která obsahuje například výškově seřiditelný volant a sedadlo řidiče a přípravu pro rádio. Vyšší stupeň je GLX zahrnující navíc airbag řidiče, centrální zamykání, elektricky vyhřívaná a stavitelná zpětná zrcátka a mlhovky. SLX byla nejvyšší standardní výbava se dvěma airbagy, elektricky stahovatelnými okny, střešním oknem, které bylo později vyměněno za manuální klimatizaci.
Motorizací byl dostatek. Hned ze začátku sloužila jako základ šestnáctistovka (55kW/75 koní) z Felicie. Zatímco Felicia s tímto motorem byla poměrně agilní, o výrazně těžší Octavii už se totéž říct nedá. Dynamičtější jízdu si zákazník mohl dopřát s motorem 1.8 20v od Audi s pětiventilovou technikou (3 sací a 2 výfukové ventily), jenže tento motor se nestal legendou kvůli své dynamičnosti, ale spíše kvůli nadměrnému apetitu. Pro ty, kterým voní nafta byl na nabídky zařazen turbodiesel 66kW(90 koní), který naopak téměř abstinoval, jeho spotřebu šlo stlačit až k pěti litrům na sto kilometrů.
V roce 1997 byly přidány další motory. Atmosferický diesel 1.9 SDI (50 kW / 68 koní) se příliš nerozšířil, byl však dobrou alternativou pro firmy díky nižší ceně, než za kterou se nabízelo TDI a také své spolehlivosti vzhledem k jednodušší technice, než u turbodeiselů. Byla také přidána výkonnější stokoňová (74 kW) šestnáctistovka a také výkonnější turbodiesel 1.9 81 kW (110 koní) s proměnnou geometrií lopatek turba a lepším plněním, než má slabší verze. Nejzajímavější motorizace přišla až v roce 1998 společně s příchodem kombi. Je jí velmi vydařená 1.8T technicky odvozená od 1.8 20v, ale turbo ji dodalo naprosto jiný charakter.
Rok 1999 přináší zajímavou verzi 4x4, která je zpočátku dostupná jen jako kombi. Je zvolen systém pohonu Haldex první generace, takže stále poháněna jsou přední kola, zadní se připojují jen v případě potřeby. Změn u této verze bylo víc, zmenšil se kufr cca o 100 litrů (což nakonec nebylo jen negativum, konečně se totiž srovnala nákladová plocha s hranou ), obří ložná plocha zůstala. Navíc bylo použito jiné zavěšení zadních kol, což zlepšilo jejich držení v zatáčce při rychlejší jízdě, což ale sabotovala zvýšená světlá výška umožňující lepší průchod terénem. Verze 4x4 byla nabízena se silnějším nafťákem a novým dvoulitrem, který nahradil 1.8 20v.
V témže roce přibyla nejslabší motorizace, čtrnáctistovka odvozená z Felicie o výkonu 44 kW (60 koní). Na velkou Octavii to byl velmi slabý motor, ale v příměstském provozu dostačoval a především pomohl ještě více stlačit základní cenu.
V roce 2000 byla Octavia faceliftována. Navenek jde o bezvýznamné kosmetické úpravy, skutečné změny najdete až pod kapotáží, kde byla upravena elektronika a zesílena konstrukce. Výbavy dostaly nová jména, takže od faceliftu se setkáváme s názvy Classic (LX), Ambiente (GLX) a Elegance (SLX). Motory 1.4 44kW a 1.6 55kW byly nahrazeny koncernovým 1.4 55kW, upraven byl i motor 1.6 74 kW u kterého byly sníženy emise a lehce zvýšen výkon na 75 kW, vzrostl i točivý moment.
Rok 2001 byl ve znamení sportovního modelu RS. Ten dostal pod kapotu motor 1.8T o výkonu 132 kW(180 koní), modifikacemi prošel podvozek, do interiéru bylo přidáno několik doplňků pro sportovnější pocit a také vzpěra mezi zadními podběhy.
Toho roku se udála menší naftová rošáda, kdy byl motor TDI 66kW nahrazen novým o výkonu 74kW. Roku 2003 přibyla ještě výkonnější verze s výkonem 96kW (130 koní), oba nafťáky jsou nabízeny se šestistupňovou převodovkou.
Po představení nové Octavie by se zdálo, že starý model je určen k rychlému konci, ale nestalo se tak. Stará Octavia se nadále prodává jako Octavia Tour se zmenšenou paletou nabízených motorů a, díky bohu, už jen jediným provedením interiéru. S výrobou tohoto modelu se počítá ještě několik dlouhých let, zájem ze strany zákazníků totiž neopadá.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.