Diktátoři rádi ukazují svůj vliv, moc a bohatství různými způsoby, od honosných sídel, přes luxusní obleky až po vzácné vozy. A právě poslední artikl je pro nás zvláště zajímavým, neboť v garáži snad každého světového despoty se nachází nějaký ten skvost. Například toto jedinečné Ferrari 212 Inter Coupe by Ghia se dlouhé roky ukrývalo v garáži argentinského diktátora Juana Peróna.
Pokud jste se o jihoamerický kontinent a jeho historii nikdy příliš nezajímali, je vcelku pochopitelné, že vám jméno Juan Perón příliš neříká. (Nám také ne, proto jsme se dali na rychlo-studium) Je to ale škoda, neboť tento člověk svým způsobem ovlivňoval dění i v Evropě. Není totiž náhodou, že po druhé světové válce se řada válečných zločinců a nacistických vědců uchýlila právě do Argentiny.
Němečtí přistěhovalci totiž hojně osidlovali Argentinu již od druhé poloviny 19. století. A nevedlo se jim vůbec špatně, díky své pracovitosti a píli si rychle vytvářeli bohaté a vlivné komunity. Nejlépe to mělo být vidět krátce po připojení Rakouska k nacistickému Německu, kdy na domech visely nacistické vlajky hned vedle Argentinských.
Ve 40. letech, před chopením se moci, navíc Juan Perón pobýval na stáži v Evropě, konkrétně v Itálii, kde se stal svědkem slavného vystoupení Mussoliniho, který právě vyhlašoval válku Francii. Právě v těchto letech se pak Perón údajně nechal ovlivňovat Hitlerem i Mussolinim ve vytváření svého vlastního politického postoje.
To už ale příliš zabíháme do historie. Mnohem důležitější pro nás je, že Perón se moci v Argentině chopil v roce 1946 a díky válkou zdecimované Evropě, která odebírala produkty i z Argentiny, se mu podařilo víceméně nastartovat hospodářství a jeho vláda vypadala slibně. Z trosek Německa dokonce přivedl vědce, kteří měli z Argentiny vytvořit technologickou a průmyslovou velmoc.
Zprvu se Perónovi dařilo dobře, pracují třída si polepšila, průmyslníci byli spokojeni a země měla nakročena dobrým směrem. V roce 1951 navíc Perón obhájil svou prezidentskou pozici, což si zasloužilo náležitou odměnu.
A tou se měl stát vůz, kvůli kterému jste sem pravděpodobně přišli. Elegantní Ferrari 212 Inter Coupe by Ghia ve speciálním laku si Perón pořídil v roce 1952 na oslavu svého znovuzvolení do prezidentského úřadu. Nejednalo se však o obyčejné Ferrari, byl to totiž 43. z celkem 73 vyrobených exemplářů, který byl navíc určen speciálně pro autosalon v Paříži.
Už krátce po pořízení vozu však Peróna začal přecházet úsměv. Evropa se vzpamatovala z poválečných hrůz a Argentinský průmysl se nedokázal dostatečně rychle transformovat. Přicházela inflace, stávky, lidé si stěžovali. Perón však zaujal poněkud autoritativní přístup, během kterého opozice znenadání mizela a všechny problémy s ní. Alespoň zdánlivě. Pohádka o Argentině jako velmoci skončila v roce 1955 emigrací do Španělska.
Nádherné Ferrari však zůstalo v Argentině. Co se s ním několik let dělo nevíme, ovšem začátkem sedmdesátých let se vůz dostal do dealerství kde čekal na nového majitele. Tím se v roce 1973 stal italský sběratel, který žil poblíž Buenos Aires. Ten byl majitelem vozu celých 14 let, než vůz v roce 1987 prodal do Evropy. Zde se vozu dostala kompletní renovace, během které se svým vzhledem i stavem opět vrátil přesně do roku 1952.
Další zájemce o vůz se našel až v roce 1999, kdy se jedinečné Ferrari dostalo do rukou pečlivého sběratele. Ten s vozem navštívil celou řadu veteránských a výstavních akcí, přesto se se mu podařilo udržet vůz v téměř perfektním stavu. Ze všech akcí, kde byl vůz vystaven a uspěl, můžeme jmenovat například Pebble Beach, Concourso Italiano nebo Cavallino Classic.
Příští akcí, na které jedinečné Ferrari jistě sklidí úspěch, bude dražba vozidel pořádaná společností Sotheby's v Arizoně, která se koná od 18. do 19. ledna. Na aukci bude řada dalších zajímavých vozidel, nicméně toto historicky významné Ferrari vzbuzuje největší pozornost. Jeho historie je nebývale pestrá, počet ocenění široký a technický stav až neuvěřitelný.
Tomu samozřejmě odpovídá i cena, která je odhadována v rozmezí 1,6 až 2 miliony dolarů, tedy cca 37,7 až 43,3 milionu korun. Podobný pocit z jízdy jako právě v tomto voze si však bude moci užít málokdo. Není proto pochyb, zda se pro úchvatné Ferrari nový majitel najde.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.