Diktátoři rádi ukazují svůj vliv, moc a bohatství různými způsoby, od honosných sídel, přes luxusní obleky až po vzácné vozy. A právě poslední artikl je pro nás zvláště zajímavým, neboť v garáži snad každého světového despoty se nachází nějaký ten skvost. Například toto jedinečné Ferrari 212 Inter Coupe by Ghia se dlouhé roky ukrývalo v garáži argentinského diktátora Juana Peróna.
Pokud jste se o jihoamerický kontinent a jeho historii nikdy příliš nezajímali, je vcelku pochopitelné, že vám jméno Juan Perón příliš neříká. (Nám také ne, proto jsme se dali na rychlo-studium) Je to ale škoda, neboť tento člověk svým způsobem ovlivňoval dění i v Evropě. Není totiž náhodou, že po druhé světové válce se řada válečných zločinců a nacistických vědců uchýlila právě do Argentiny.
Němečtí přistěhovalci totiž hojně osidlovali Argentinu již od druhé poloviny 19. století. A nevedlo se jim vůbec špatně, díky své pracovitosti a píli si rychle vytvářeli bohaté a vlivné komunity. Nejlépe to mělo být vidět krátce po připojení Rakouska k nacistickému Německu, kdy na domech visely nacistické vlajky hned vedle Argentinských.
Ve 40. letech, před chopením se moci, navíc Juan Perón pobýval na stáži v Evropě, konkrétně v Itálii, kde se stal svědkem slavného vystoupení Mussoliniho, který právě vyhlašoval válku Francii. Právě v těchto letech se pak Perón údajně nechal ovlivňovat Hitlerem i Mussolinim ve vytváření svého vlastního politického postoje.
To už ale příliš zabíháme do historie. Mnohem důležitější pro nás je, že Perón se moci v Argentině chopil v roce 1946 a díky válkou zdecimované Evropě, která odebírala produkty i z Argentiny, se mu podařilo víceméně nastartovat hospodářství a jeho vláda vypadala slibně. Z trosek Německa dokonce přivedl vědce, kteří měli z Argentiny vytvořit technologickou a průmyslovou velmoc.
Zprvu se Perónovi dařilo dobře, pracují třída si polepšila, průmyslníci byli spokojeni a země měla nakročena dobrým směrem. V roce 1951 navíc Perón obhájil svou prezidentskou pozici, což si zasloužilo náležitou odměnu.
A tou se měl stát vůz, kvůli kterému jste sem pravděpodobně přišli. Elegantní Ferrari 212 Inter Coupe by Ghia ve speciálním laku si Perón pořídil v roce 1952 na oslavu svého znovuzvolení do prezidentského úřadu. Nejednalo se však o obyčejné Ferrari, byl to totiž 43. z celkem 73 vyrobených exemplářů, který byl navíc určen speciálně pro autosalon v Paříži.
Už krátce po pořízení vozu však Peróna začal přecházet úsměv. Evropa se vzpamatovala z poválečných hrůz a Argentinský průmysl se nedokázal dostatečně rychle transformovat. Přicházela inflace, stávky, lidé si stěžovali. Perón však zaujal poněkud autoritativní přístup, během kterého opozice znenadání mizela a všechny problémy s ní. Alespoň zdánlivě. Pohádka o Argentině jako velmoci skončila v roce 1955 emigrací do Španělska.
Nádherné Ferrari však zůstalo v Argentině. Co se s ním několik let dělo nevíme, ovšem začátkem sedmdesátých let se vůz dostal do dealerství kde čekal na nového majitele. Tím se v roce 1973 stal italský sběratel, který žil poblíž Buenos Aires. Ten byl majitelem vozu celých 14 let, než vůz v roce 1987 prodal do Evropy. Zde se vozu dostala kompletní renovace, během které se svým vzhledem i stavem opět vrátil přesně do roku 1952.
Další zájemce o vůz se našel až v roce 1999, kdy se jedinečné Ferrari dostalo do rukou pečlivého sběratele. Ten s vozem navštívil celou řadu veteránských a výstavních akcí, přesto se se mu podařilo udržet vůz v téměř perfektním stavu. Ze všech akcí, kde byl vůz vystaven a uspěl, můžeme jmenovat například Pebble Beach, Concourso Italiano nebo Cavallino Classic.
Příští akcí, na které jedinečné Ferrari jistě sklidí úspěch, bude dražba vozidel pořádaná společností Sotheby's v Arizoně, která se koná od 18. do 19. ledna. Na aukci bude řada dalších zajímavých vozidel, nicméně toto historicky významné Ferrari vzbuzuje největší pozornost. Jeho historie je nebývale pestrá, počet ocenění široký a technický stav až neuvěřitelný.
Tomu samozřejmě odpovídá i cena, která je odhadována v rozmezí 1,6 až 2 miliony dolarů, tedy cca 37,7 až 43,3 milionu korun. Podobný pocit z jízdy jako právě v tomto voze si však bude moci užít málokdo. Není proto pochyb, zda se pro úchvatné Ferrari nový majitel najde.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?