Diktátoři rádi ukazují svůj vliv, moc a bohatství různými způsoby, od honosných sídel, přes luxusní obleky až po vzácné vozy. A právě poslední artikl je pro nás zvláště zajímavým, neboť v garáži snad každého světového despoty se nachází nějaký ten skvost. Například toto jedinečné Ferrari 212 Inter Coupe by Ghia se dlouhé roky ukrývalo v garáži argentinského diktátora Juana Peróna.
Pokud jste se o jihoamerický kontinent a jeho historii nikdy příliš nezajímali, je vcelku pochopitelné, že vám jméno Juan Perón příliš neříká. (Nám také ne, proto jsme se dali na rychlo-studium) Je to ale škoda, neboť tento člověk svým způsobem ovlivňoval dění i v Evropě. Není totiž náhodou, že po druhé světové válce se řada válečných zločinců a nacistických vědců uchýlila právě do Argentiny.
Němečtí přistěhovalci totiž hojně osidlovali Argentinu již od druhé poloviny 19. století. A nevedlo se jim vůbec špatně, díky své pracovitosti a píli si rychle vytvářeli bohaté a vlivné komunity. Nejlépe to mělo být vidět krátce po připojení Rakouska k nacistickému Německu, kdy na domech visely nacistické vlajky hned vedle Argentinských.
Ve 40. letech, před chopením se moci, navíc Juan Perón pobýval na stáži v Evropě, konkrétně v Itálii, kde se stal svědkem slavného vystoupení Mussoliniho, který právě vyhlašoval válku Francii. Právě v těchto letech se pak Perón údajně nechal ovlivňovat Hitlerem i Mussolinim ve vytváření svého vlastního politického postoje.
To už ale příliš zabíháme do historie. Mnohem důležitější pro nás je, že Perón se moci v Argentině chopil v roce 1946 a díky válkou zdecimované Evropě, která odebírala produkty i z Argentiny, se mu podařilo víceméně nastartovat hospodářství a jeho vláda vypadala slibně. Z trosek Německa dokonce přivedl vědce, kteří měli z Argentiny vytvořit technologickou a průmyslovou velmoc.
Zprvu se Perónovi dařilo dobře, pracují třída si polepšila, průmyslníci byli spokojeni a země měla nakročena dobrým směrem. V roce 1951 navíc Perón obhájil svou prezidentskou pozici, což si zasloužilo náležitou odměnu.
A tou se měl stát vůz, kvůli kterému jste sem pravděpodobně přišli. Elegantní Ferrari 212 Inter Coupe by Ghia ve speciálním laku si Perón pořídil v roce 1952 na oslavu svého znovuzvolení do prezidentského úřadu. Nejednalo se však o obyčejné Ferrari, byl to totiž 43. z celkem 73 vyrobených exemplářů, který byl navíc určen speciálně pro autosalon v Paříži.
Už krátce po pořízení vozu však Peróna začal přecházet úsměv. Evropa se vzpamatovala z poválečných hrůz a Argentinský průmysl se nedokázal dostatečně rychle transformovat. Přicházela inflace, stávky, lidé si stěžovali. Perón však zaujal poněkud autoritativní přístup, během kterého opozice znenadání mizela a všechny problémy s ní. Alespoň zdánlivě. Pohádka o Argentině jako velmoci skončila v roce 1955 emigrací do Španělska.
Nádherné Ferrari však zůstalo v Argentině. Co se s ním několik let dělo nevíme, ovšem začátkem sedmdesátých let se vůz dostal do dealerství kde čekal na nového majitele. Tím se v roce 1973 stal italský sběratel, který žil poblíž Buenos Aires. Ten byl majitelem vozu celých 14 let, než vůz v roce 1987 prodal do Evropy. Zde se vozu dostala kompletní renovace, během které se svým vzhledem i stavem opět vrátil přesně do roku 1952.
Další zájemce o vůz se našel až v roce 1999, kdy se jedinečné Ferrari dostalo do rukou pečlivého sběratele. Ten s vozem navštívil celou řadu veteránských a výstavních akcí, přesto se se mu podařilo udržet vůz v téměř perfektním stavu. Ze všech akcí, kde byl vůz vystaven a uspěl, můžeme jmenovat například Pebble Beach, Concourso Italiano nebo Cavallino Classic.
Příští akcí, na které jedinečné Ferrari jistě sklidí úspěch, bude dražba vozidel pořádaná společností Sotheby's v Arizoně, která se koná od 18. do 19. ledna. Na aukci bude řada dalších zajímavých vozidel, nicméně toto historicky významné Ferrari vzbuzuje největší pozornost. Jeho historie je nebývale pestrá, počet ocenění široký a technický stav až neuvěřitelný.
Tomu samozřejmě odpovídá i cena, která je odhadována v rozmezí 1,6 až 2 miliony dolarů, tedy cca 37,7 až 43,3 milionu korun. Podobný pocit z jízdy jako právě v tomto voze si však bude moci užít málokdo. Není proto pochyb, zda se pro úchvatné Ferrari nový majitel najde.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.