Mohla založit tradici kabrioletů, místo toho skončila u Stalina. Tatra 600 Sodomka měla nelehký osud

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 28. listopadu 2017, 17:30 Google+

Tatraplán, neboli Tatru 600, známe asi všichni. Většina z nás si při vyslovení jejího jména představí elegantní proudnicovou karoserii ladných tvarů, která svou aerodynamikou předběhla dobu o desítky let. Málokdo už si ale vzpomene na raritní bílou Tatru 600 Sodomka, která měla být předlohou pro sériový kabriolet, ovšem místo toho skončila ve sbírce jednoho z nejkrvavějších vládců, které kdy svět poznal.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tatra 600 kabriolet - Sodomka

Tatra 600 kabriolet - Sodomka | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Karosárna Sodomka, kterou založil František Sodomka již v roce 1895, měla s úpravami vozů domácí ale i zahraniční produkce bohaté zkušenosti, takže když přišel plán na úpravu Tatraplánu do varianty bez střechy, nikdo neměl pochyb o úspěchu. Z technického hlediska se ale nejednalo o žádný jednoduchý úkol, koncem čtyřicátých let, kdy byl vůz stavěn, se totiž ještě nikdo nepustil do stavby kabrioletu s motorem vzadu.

V karosárně se však nebáli ani takto náročného úkolu a již v roce 1949 na autosalonu v Ženevě mohl Josef Sodomka představit první prototyp Tatry 600 kabriolet. A vůz zde sklidil skutečně pozitivní reakce, o čemž vypovídá i druhé místo v soutěži elegance.

Po návratu z Ženevy se tak mělo začít s jízdními zkouškami a přípravami na sériovou produkci, o jejímž úspěchu nebylo pochyb.  Podobně elegantní vůz by jistě zaujal jak na domácím trhu, tak hlavně v zahraničí. Navíc mohl nastartovat éru elegantních kabrioletů Tatra. Na to ale bohužel nikdy nedošlo.

Jak už to v této smutné době naší historie chodilo, zkáza přišla shora. Komunistická strana totiž rozhodla, že prototyp tohoto elegantního vozu bude zaslán do Ruska jako dar k nadcházejícím 70. narozeninám Josifa Vissarionoviče Stalina. Automobil tak údajně prošel dodatečnými úpravami a v prosinci roku 1949 byl předán Stalinovi jako dar "československého automobilového průmyslu".

Alespoň malou radost nám však může přinést skutečnost, že Stalin se v bílé Tatře pravděpodobně nikdy nesvezl. Měl totiž strach z atentátů, ke kterým vozy s otevřenou střechou přímo sváděly. Vůz tak sloužil v Rusku stranickým papalášům a nakonec se v sedmdesátých letech dostal do vlastnictví moskevského lékaře. 

Tatra 600 kabriolet / Sodomka na dobových záběrech (0:41) | zdroj: youtube.com

Ten však netoužil po kabrioletu, ale po klasické Tatře 603. Zaslal tedy do Kopřivnice dotaz, zda by bylo možné Tatru 600 kabriolet přestavět na klasickou 603. V Kopřivnici se takové řešení samozřejmě nikomu nelíbilo, takže lékaři nabídli výměnu: Tatru 600 kabriolet vymění za Tatru 603. Lékaři se nabídka líbila, takže unikátní vůz byl zachráněn a po letech navrácen do vlasti.

Zde absolvoval rekonstrukci a následně byl vystaven v Technickém Muzeu v Kopřivnici. Tatra 600 Sodomka si tak prošla nelehkým osudem, ovšem nakonec se vrátila do vlasti, kde je k vidění buď v kopřivnickém muzeu, nebo čas od času na některých veteránských akcích. Navždy však zůstane nezodpovězenou záhadou, jak by sériová produkce podobně vznešeného vozu ovlivnila historii samotné Tatrovky I našeho automobilového průmyslu. 

Vytisknout

Diskuze: Mohla založit tradici kabrioletů, místo toho skončila u Stalina. Tatra 600 Sodomka měla nelehký osud

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Hlubší vzorek dopředu či dozadu? Správnou odpověď mnohdy neznají ani pneuservisy

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud