K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Mohla založit tradici kabrioletů, místo toho skončila u Stalina. Tatra 600 Sodomka měla nelehký osud

-mao / AutoRoad.cz, 28. listopadu 2017, 17:30 Google+

Tatraplán, neboli Tatru 600, známe asi všichni. Většina z nás si při vyslovení jejího jména představí elegantní proudnicovou karoserii ladných tvarů, která svou aerodynamikou předběhla dobu o desítky let. Málokdo už si ale vzpomene na raritní bílou Tatru 600 Sodomka, která měla být předlohou pro sériový kabriolet, ovšem místo toho skončila ve sbírce jednoho z nejkrvavějších vládců, které kdy svět poznal.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tatra 600 kabriolet - Sodomka

Tatra 600 kabriolet - Sodomka | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Karosárna Sodomka, kterou založil František Sodomka již v roce 1895, měla s úpravami vozů domácí ale i zahraniční produkce bohaté zkušenosti, takže když přišel plán na úpravu Tatraplánu do varianty bez střechy, nikdo neměl pochyb o úspěchu. Z technického hlediska se ale nejednalo o žádný jednoduchý úkol, koncem čtyřicátých let, kdy byl vůz stavěn, se totiž ještě nikdo nepustil do stavby kabrioletu s motorem vzadu.

V karosárně se však nebáli ani takto náročného úkolu a již v roce 1949 na autosalonu v Ženevě mohl Josef Sodomka představit první prototyp Tatry 600 kabriolet. A vůz zde sklidil skutečně pozitivní reakce, o čemž vypovídá i druhé místo v soutěži elegance.

Po návratu z Ženevy se tak mělo začít s jízdními zkouškami a přípravami na sériovou produkci, o jejímž úspěchu nebylo pochyb.  Podobně elegantní vůz by jistě zaujal jak na domácím trhu, tak hlavně v zahraničí. Navíc mohl nastartovat éru elegantních kabrioletů Tatra. Na to ale bohužel nikdy nedošlo.

Jak už to v této smutné době naší historie chodilo, zkáza přišla shora. Komunistická strana totiž rozhodla, že prototyp tohoto elegantního vozu bude zaslán do Ruska jako dar k nadcházejícím 70. narozeninám Josifa Vissarionoviče Stalina. Automobil tak údajně prošel dodatečnými úpravami a v prosinci roku 1949 byl předán Stalinovi jako dar "československého automobilového průmyslu".

Alespoň malou radost nám však může přinést skutečnost, že Stalin se v bílé Tatře pravděpodobně nikdy nesvezl. Měl totiž strach z atentátů, ke kterým vozy s otevřenou střechou přímo sváděly. Vůz tak sloužil v Rusku stranickým papalášům a nakonec se v sedmdesátých letech dostal do vlastnictví moskevského lékaře. 

Tatra 600 kabriolet / Sodomka na dobových záběrech (0:41) | zdroj: youtube.com

Ten však netoužil po kabrioletu, ale po klasické Tatře 603. Zaslal tedy do Kopřivnice dotaz, zda by bylo možné Tatru 600 kabriolet přestavět na klasickou 603. V Kopřivnici se takové řešení samozřejmě nikomu nelíbilo, takže lékaři nabídli výměnu: Tatru 600 kabriolet vymění za Tatru 603. Lékaři se nabídka líbila, takže unikátní vůz byl zachráněn a po letech navrácen do vlasti.

Zde absolvoval rekonstrukci a následně byl vystaven v Technickém Muzeu v Kopřivnici. Tatra 600 Sodomka si tak prošla nelehkým osudem, ovšem nakonec se vrátila do vlasti, kde je k vidění buď v kopřivnickém muzeu, nebo čas od času na některých veteránských akcích. Navždy však zůstane nezodpovězenou záhadou, jak by sériová produkce podobně vznešeného vozu ovlivnila historii samotné Tatrovky I našeho automobilového průmyslu. 

Google+ Vytisknout

Diskuze: Mohla založit tradici kabrioletů, místo toho skončila u Stalina. Tatra 600 Sodomka měla nelehký osud

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Japonská policie obdržela darem sportovní Nissan GT-R

Godzilla v policejních garážích? Kriminálníci teď nebudou mít šanci

Ford Escort papeže Jana Pavla II.

Zapomenutý vůz zbožňovaného světce? Stařičký Ford Jana Pavla II. míří do aukce

New BMW 8-series

Tady je specifikace nového BMW řady 8. Jedna věc však mnohé zklamala

automobily Václava Havla

Co ukrývala garáž Václava Havla? Nádherné vozy mu pořádně komplikovaly život

Ilustrační foto

Autem na dovolenou? V tyto dny si o prázdninách zaručeně postojíte v kolonách

K pohonu slouží litrový tříválec, Suzuki Celerio.

Toto jsou nejlevnější nová auta na trhu v Česku. Tohle koupíte do 250 tisíc

reklama
reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Hlubší vzorek dopředu či dozadu? Správnou odpověď mnohdy neznají ani pneuservisy

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Co ukrývala garáž Václava Havla? Nádherné vozy mu pořádně komplikovaly život

  2. Úchvatný off-road Škoda 973? Babeta chtěla do světa, ale z Moskvy přišlo ne

  3. Čelní srážka s kamionem? Volvo opět ukázalo, jak neuvěřitelně bezpečná auta umí postavit

  4. My se Zdeňkovi Svěrákovi smáli. Jemu by se tohle určitě nestalo...

  5. Jak se stát celosvětovou celebritou za pár hodin? Tahle slečna našla unikátní způsob

  6. Japonská kopie legendárního Humvee? Mega Cruiser je dodnes největším SUV Toyoty

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud