Tatraplán, neboli Tatru 600, známe asi všichni. Většina z nás si při vyslovení jejího jména představí elegantní proudnicovou karoserii ladných tvarů, která svou aerodynamikou předběhla dobu o desítky let. Málokdo už si ale vzpomene na raritní bílou Tatru 600 Sodomka, která měla být předlohou pro sériový kabriolet, ovšem místo toho skončila ve sbírce jednoho z nejkrvavějších vládců, které kdy svět poznal.
Karosárna Sodomka, kterou založil František Sodomka již v roce 1895, měla s úpravami vozů domácí ale i zahraniční produkce bohaté zkušenosti, takže když přišel plán na úpravu Tatraplánu do varianty bez střechy, nikdo neměl pochyb o úspěchu. Z technického hlediska se ale nejednalo o žádný jednoduchý úkol, koncem čtyřicátých let, kdy byl vůz stavěn, se totiž ještě nikdo nepustil do stavby kabrioletu s motorem vzadu.
V karosárně se však nebáli ani takto náročného úkolu a již v roce 1949 na autosalonu v Ženevě mohl Josef Sodomka představit první prototyp Tatry 600 kabriolet. A vůz zde sklidil skutečně pozitivní reakce, o čemž vypovídá i druhé místo v soutěži elegance.
Po návratu z Ženevy se tak mělo začít s jízdními zkouškami a přípravami na sériovou produkci, o jejímž úspěchu nebylo pochyb. Podobně elegantní vůz by jistě zaujal jak na domácím trhu, tak hlavně v zahraničí. Navíc mohl nastartovat éru elegantních kabrioletů Tatra. Na to ale bohužel nikdy nedošlo.
Jak už to v této smutné době naší historie chodilo, zkáza přišla shora. Komunistická strana totiž rozhodla, že prototyp tohoto elegantního vozu bude zaslán do Ruska jako dar k nadcházejícím 70. narozeninám Josifa Vissarionoviče Stalina. Automobil tak údajně prošel dodatečnými úpravami a v prosinci roku 1949 byl předán Stalinovi jako dar "československého automobilového průmyslu".
Alespoň malou radost nám však může přinést skutečnost, že Stalin se v bílé Tatře pravděpodobně nikdy nesvezl. Měl totiž strach z atentátů, ke kterým vozy s otevřenou střechou přímo sváděly. Vůz tak sloužil v Rusku stranickým papalášům a nakonec se v sedmdesátých letech dostal do vlastnictví moskevského lékaře.
Ten však netoužil po kabrioletu, ale po klasické Tatře 603. Zaslal tedy do Kopřivnice dotaz, zda by bylo možné Tatru 600 kabriolet přestavět na klasickou 603. V Kopřivnici se takové řešení samozřejmě nikomu nelíbilo, takže lékaři nabídli výměnu: Tatru 600 kabriolet vymění za Tatru 603. Lékaři se nabídka líbila, takže unikátní vůz byl zachráněn a po letech navrácen do vlasti.
Zde absolvoval rekonstrukci a následně byl vystaven v Technickém Muzeu v Kopřivnici. Tatra 600 Sodomka si tak prošla nelehkým osudem, ovšem nakonec se vrátila do vlasti, kde je k vidění buď v kopřivnickém muzeu, nebo čas od času na některých veteránských akcích. Navždy však zůstane nezodpovězenou záhadou, jak by sériová produkce podobně vznešeného vozu ovlivnila historii samotné Tatrovky I našeho automobilového průmyslu.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.