Tatraplán, neboli Tatru 600, známe asi všichni. Většina z nás si při vyslovení jejího jména představí elegantní proudnicovou karoserii ladných tvarů, která svou aerodynamikou předběhla dobu o desítky let. Málokdo už si ale vzpomene na raritní bílou Tatru 600 Sodomka, která měla být předlohou pro sériový kabriolet, ovšem místo toho skončila ve sbírce jednoho z nejkrvavějších vládců, které kdy svět poznal.
Karosárna Sodomka, kterou založil František Sodomka již v roce 1895, měla s úpravami vozů domácí ale i zahraniční produkce bohaté zkušenosti, takže když přišel plán na úpravu Tatraplánu do varianty bez střechy, nikdo neměl pochyb o úspěchu. Z technického hlediska se ale nejednalo o žádný jednoduchý úkol, koncem čtyřicátých let, kdy byl vůz stavěn, se totiž ještě nikdo nepustil do stavby kabrioletu s motorem vzadu.
V karosárně se však nebáli ani takto náročného úkolu a již v roce 1949 na autosalonu v Ženevě mohl Josef Sodomka představit první prototyp Tatry 600 kabriolet. A vůz zde sklidil skutečně pozitivní reakce, o čemž vypovídá i druhé místo v soutěži elegance.
Po návratu z Ženevy se tak mělo začít s jízdními zkouškami a přípravami na sériovou produkci, o jejímž úspěchu nebylo pochyb. Podobně elegantní vůz by jistě zaujal jak na domácím trhu, tak hlavně v zahraničí. Navíc mohl nastartovat éru elegantních kabrioletů Tatra. Na to ale bohužel nikdy nedošlo.
Jak už to v této smutné době naší historie chodilo, zkáza přišla shora. Komunistická strana totiž rozhodla, že prototyp tohoto elegantního vozu bude zaslán do Ruska jako dar k nadcházejícím 70. narozeninám Josifa Vissarionoviče Stalina. Automobil tak údajně prošel dodatečnými úpravami a v prosinci roku 1949 byl předán Stalinovi jako dar "československého automobilového průmyslu".
Alespoň malou radost nám však může přinést skutečnost, že Stalin se v bílé Tatře pravděpodobně nikdy nesvezl. Měl totiž strach z atentátů, ke kterým vozy s otevřenou střechou přímo sváděly. Vůz tak sloužil v Rusku stranickým papalášům a nakonec se v sedmdesátých letech dostal do vlastnictví moskevského lékaře.
Ten však netoužil po kabrioletu, ale po klasické Tatře 603. Zaslal tedy do Kopřivnice dotaz, zda by bylo možné Tatru 600 kabriolet přestavět na klasickou 603. V Kopřivnici se takové řešení samozřejmě nikomu nelíbilo, takže lékaři nabídli výměnu: Tatru 600 kabriolet vymění za Tatru 603. Lékaři se nabídka líbila, takže unikátní vůz byl zachráněn a po letech navrácen do vlasti.
Zde absolvoval rekonstrukci a následně byl vystaven v Technickém Muzeu v Kopřivnici. Tatra 600 Sodomka si tak prošla nelehkým osudem, ovšem nakonec se vrátila do vlasti, kde je k vidění buď v kopřivnickém muzeu, nebo čas od času na některých veteránských akcích. Navždy však zůstane nezodpovězenou záhadou, jak by sériová produkce podobně vznešeného vozu ovlivnila historii samotné Tatrovky I našeho automobilového průmyslu.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.