Být první je pro řadu z nás možná až absurdně důležité, nicméně ve světě motoristických nadšenců a sběratelů má cokoliv s označením "první" možná až magickou moc. Stejně tak jako tato Alfa Romeo G1 z roku 1921, která je prvním produkčním modelem této slavné italské automobilky.
Výjimečnost této Alfy však netkví jen v tom, že se jednalo o první produkční model. Celkem totiž bylo vyrobenou pouhých cca 50 kusů, přičemž právě tento je podle všeho jediný kompletní, zachovalý a hlavně plně funkční, tedy i provozuschopný.
Pod kapotou modelu G1 se objevil první šestiválec, který kdy automobilka do svých vozů dávala. Jeho objem činil 6.3 litru a produkoval 70 koní, což umožňovalo vozu dosáhnout rychlosti až 129 km/h. Jen pro připomenutí, tou dobou světu vládl Ford Model T s motorem o výkonu 20 koní, takže si nejspíš umíte překvapit, jaký rozruch tehdy model G1 dokázal vyvolat.
Podle aukčního portálu RM Sothebys, který bude aukci tohoto vozu organizovat, nese Alfa výrobní číslo 6018, takže jde s největší pravděpodobností o jeden z prvních vyrobených kusů. Ihned po opuštění výrobního pásu zamířila tato G1 (údajně jako většina těchto modelů) do Austrálie, kde ji její majitel využíval jen krátce a poté ji uložil.
Znovu se Alfa objevila na světě až v průběhu 40. let, ovšem stále se jednalo pouze o uskladněný vůz. Z permanentního uskladnění se vůz dostal až v roce 1965, kdy ho zakoupil jistý Ross Flewell-Smith, zapálený to fanoušek vozů Alfa Romeo. V průběhu 70. let na voze probíhala rozsáhlá renovace a od začátku nového tisíciletí se Alfa znovu objevuje na veřejnosti.
A když říkáme na veřejnosti, myslíme tím, že vůz procestoval už pořádný kus světa. Například jen na slavné motoristické akci Pebble Beach už dostal několik ocenění a díky svému plně funkčnímu stavu se objevil i na několika veteránských závodech.
Nového majitele bude vůz hledat během ledna na aukci RM Sotheby konané v Phoenixu (stát Arizona, USA) a je téměř jisté, že si nového majitele najde. Ačkoliv neznáme vyvolávací cenu, u vozu není stanovena žádná minimální prodejní hranice. Odborníci ale očekávají, že za méně jak 1.5 milionu dolarů (32.7 milionu korun) se vůz neprodá.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.