Být první je pro řadu z nás možná až absurdně důležité, nicméně ve světě motoristických nadšenců a sběratelů má cokoliv s označením "první" možná až magickou moc. Stejně tak jako tato Alfa Romeo G1 z roku 1921, která je prvním produkčním modelem této slavné italské automobilky.
Výjimečnost této Alfy však netkví jen v tom, že se jednalo o první produkční model. Celkem totiž bylo vyrobenou pouhých cca 50 kusů, přičemž právě tento je podle všeho jediný kompletní, zachovalý a hlavně plně funkční, tedy i provozuschopný.
Pod kapotou modelu G1 se objevil první šestiválec, který kdy automobilka do svých vozů dávala. Jeho objem činil 6.3 litru a produkoval 70 koní, což umožňovalo vozu dosáhnout rychlosti až 129 km/h. Jen pro připomenutí, tou dobou světu vládl Ford Model T s motorem o výkonu 20 koní, takže si nejspíš umíte překvapit, jaký rozruch tehdy model G1 dokázal vyvolat.
Podle aukčního portálu RM Sothebys, který bude aukci tohoto vozu organizovat, nese Alfa výrobní číslo 6018, takže jde s největší pravděpodobností o jeden z prvních vyrobených kusů. Ihned po opuštění výrobního pásu zamířila tato G1 (údajně jako většina těchto modelů) do Austrálie, kde ji její majitel využíval jen krátce a poté ji uložil.
Znovu se Alfa objevila na světě až v průběhu 40. let, ovšem stále se jednalo pouze o uskladněný vůz. Z permanentního uskladnění se vůz dostal až v roce 1965, kdy ho zakoupil jistý Ross Flewell-Smith, zapálený to fanoušek vozů Alfa Romeo. V průběhu 70. let na voze probíhala rozsáhlá renovace a od začátku nového tisíciletí se Alfa znovu objevuje na veřejnosti.
A když říkáme na veřejnosti, myslíme tím, že vůz procestoval už pořádný kus světa. Například jen na slavné motoristické akci Pebble Beach už dostal několik ocenění a díky svému plně funkčnímu stavu se objevil i na několika veteránských závodech.
Nového majitele bude vůz hledat během ledna na aukci RM Sotheby konané v Phoenixu (stát Arizona, USA) a je téměř jisté, že si nového majitele najde. Ačkoliv neznáme vyvolávací cenu, u vozu není stanovena žádná minimální prodejní hranice. Odborníci ale očekávají, že za méně jak 1.5 milionu dolarů (32.7 milionu korun) se vůz neprodá.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?