Být první je pro řadu z nás možná až absurdně důležité, nicméně ve světě motoristických nadšenců a sběratelů má cokoliv s označením "první" možná až magickou moc. Stejně tak jako tato Alfa Romeo G1 z roku 1921, která je prvním produkčním modelem této slavné italské automobilky.
Výjimečnost této Alfy však netkví jen v tom, že se jednalo o první produkční model. Celkem totiž bylo vyrobenou pouhých cca 50 kusů, přičemž právě tento je podle všeho jediný kompletní, zachovalý a hlavně plně funkční, tedy i provozuschopný.
Pod kapotou modelu G1 se objevil první šestiválec, který kdy automobilka do svých vozů dávala. Jeho objem činil 6.3 litru a produkoval 70 koní, což umožňovalo vozu dosáhnout rychlosti až 129 km/h. Jen pro připomenutí, tou dobou světu vládl Ford Model T s motorem o výkonu 20 koní, takže si nejspíš umíte překvapit, jaký rozruch tehdy model G1 dokázal vyvolat.
Podle aukčního portálu RM Sothebys, který bude aukci tohoto vozu organizovat, nese Alfa výrobní číslo 6018, takže jde s největší pravděpodobností o jeden z prvních vyrobených kusů. Ihned po opuštění výrobního pásu zamířila tato G1 (údajně jako většina těchto modelů) do Austrálie, kde ji její majitel využíval jen krátce a poté ji uložil.
Znovu se Alfa objevila na světě až v průběhu 40. let, ovšem stále se jednalo pouze o uskladněný vůz. Z permanentního uskladnění se vůz dostal až v roce 1965, kdy ho zakoupil jistý Ross Flewell-Smith, zapálený to fanoušek vozů Alfa Romeo. V průběhu 70. let na voze probíhala rozsáhlá renovace a od začátku nového tisíciletí se Alfa znovu objevuje na veřejnosti.
A když říkáme na veřejnosti, myslíme tím, že vůz procestoval už pořádný kus světa. Například jen na slavné motoristické akci Pebble Beach už dostal několik ocenění a díky svému plně funkčnímu stavu se objevil i na několika veteránských závodech.
Nového majitele bude vůz hledat během ledna na aukci RM Sotheby konané v Phoenixu (stát Arizona, USA) a je téměř jisté, že si nového majitele najde. Ačkoliv neznáme vyvolávací cenu, u vozu není stanovena žádná minimální prodejní hranice. Odborníci ale očekávají, že za méně jak 1.5 milionu dolarů (32.7 milionu korun) se vůz neprodá.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?