V sovětském svazu koncem 30. let se toho příliš hezkého neurodilo, jak po stránce společenské, tak po stránce technické. Za světlou výjimku však můžeme považovat koncept elegantního kupé ZIS 101A Sport, který ale podobně jako další hezké věci v tehdejším SSSR shnil kdesi zapomenut.
ZIS 101A Sport je už na první pohled zajímavý stroj, kterému by málokdo tipoval původ v Sovětském svazu. Pokud se mu ale podíváte pod karoserii, věci ihned začnou dávat smysl. Postavit totiž sportovní kupé na podvozku šestimetrové a 2,5 tunové limuzíny, to už chce zkrátka východní přístup.
Abychom ale konstruktérské trojici Vladimir Kremenetskiy, Nicholas Pulmanov a Anatoly Puhalin ze závodů ZIS nekřivdili, platforma vozu ZIS 101 byla zvolena zejména díky svému nízkému věku - bylo to zkrátka to nejnovější, co se dalo sehnat a použít. Problém byl ale v tom, že sériový ZIS 101 měřil na délku necelých 6 metrů, na šířku takřka 2 metry a vážil okolo 2,5 tuny. Pokusit se udělat z takové limuzíny sporťák bylo šílené, nicméně odvážné.
Úprava si vyžádala kompletní přepracování podvozku, který dostal například stabilizátory na obě nápravy; úpravu brzd a v neposlední řadě i úpravu motoru. Původně 5,7 litrový řadový osmiválec byl upraven na objem 6.0 litru a díky celkové přestavbě motoru (vačky, válce, ventily, kliková hřídel, karburátory, svíčky, atd.) se podařilo zvednout výkon z původních 90 koní na 141 koní při 3.300 ot/min. Ty byly posílány skrze manuální převodovku na zadní nápravu, jak bylo tou dobou přirozené.
Design vozu si vzal na starost Valentin Nikolaevich Rostkov a skutečně se mu povedl. Z dochovaných fotografií působí stroj velice elegantně a sportovně, ačkoliv jeho rozměry byly stále obří. Jen rozvor náprav měl hodnotu 3 750 mm, samotná délka vozidla pak činila 5 750 milimetrů. O váze se naštěstí nikde nepíše.
Ačkoliv vůz měl jisté sportovní ambice, což podtrhoval jak design tak upravený motor, s jeho jízdními výkony to nebylo nijak slavné. Návrháří počítali s maximální rychlostí až 180 km/h, nicméně dosažené maximum odpovídalo hodnotě "jen" 168 km/h.
A proč vlastně vůz vznikl? Mělo se jednat o jakýsi dar k výročí 20 let od založení Komsomolu - Komunistického svazu mládeže. Vůz v tehdejším vedení SSSR vzbuzoval poměrně velkou zvědavost a pozornost - ostatně při jeho tvarech se není čemu divit. Při jedné příležitosti si ho byl dokonce prohlédnout i sám Stalin,který ho osobně "schválil".
Po oslavách Komsomolu však vedení strany změnilo na vůz názor, byl uznán jako "zbytečný" a zřejmě podle názorů tehdejších vládních představitelů postrádal smysl. Zůstalo tak u výroby jediného exempláře, který postupně upadl v zapomnění.
Jeho osudu se ovšem alespoň částečně věnuje web sovetcars.ru, který o něm má poměrně obsáhlé informace a nabízí hned dvě teorie, jak vůz dopadl. Podle té první se "ztratil" do soukromého vlastnictví a byl spatřen ještě v 60. letech. Podle druhé teorie však skončil zaparkovaný na dvoře továrny kde byl vyroben a postupně zkorodoval a rozpadl se. Při poměrech v tehdejším Rusku jsou možné obě varianty, nicméně je škoda, že se tento stroj nedochoval.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.