Pokud jste si mysleli, že všechny zajímavé a unikátní stroje z minulosti již byly objeveny a dostatečně glorifikovány, jistě vás Sklo Union Yamaha 350 zaskočí. Jedná se totiž o speciální závodní tříkolku, která byla ve dvou kusech zhotovena v roce 1989 a pokořila několik světových vytrvalostních rekordů ve své třídě.
Je až zvláštní, jak je historie českého motorismu propojena s tříkolkami. Prchající stan, neboli Velorex, zná patrně každý. O jeho méně známém derivátu s pevnou karoserií, vyráběném pod označením Hoba, jsme psali nedávno. A nyní zde máme další tříkolku podobné koncepce, nicméně tentokrát s výkonným motorem značky Yamaha a velkými ambicemi.
My jsme na tento stroj narazili vlastně úplnou náhodou na webu autopuzzles.com, kde v sekci fórum bylo několik obrázků zvláštní tříkolky, která měla být zkonstruována v roce 1989 na území tehdejšího Československa. Začali jsme tedy hledat více informací, ale těch je jako šafránu.
Jediným spolehlivým zdrojem se tak stala automobilová encyklopedie auta5p.cz, podle které se nám podařilo dohledat alespoň něco málo o tomto stroji a jeho účelu.
Tříkolka Sklo Union Yamaha 350 vznikla jako jednomístný závodní speciál, který byl postaven k překonání několika světových vytrvalostních rekordů ve své kategorii, tedy Cyclecar B3 do 350 cm³.
O konstrukci stroje toho příliš nevíme, nicméně z fotek je vidět základní rám stroje, který byl pravděpodobně na zakázku vyroben. V zadní části se pak nacházel motor Yamaha RD 35 o objemu 350 cm3 a výkonu 49 kW (67 koní) při 10,500 ot/min. Díky kompaktním rozměrům 3200 mm na délku, 1680 mm na šířku, 800 mm na délku a hmotnosti pouhých 245 kilogramů musel být stroj velmi agilní a rychlý. Údaje o akceleraci a maximální rychlosti však nemáme k dispozici.
Máme však alespoň informace o tom, kdo se na stavbě tohoto stroje podílel. Pro známého závodníka Jaroslava Kunského měl vůz zkonstruovat Luboš Hamouz. Na designu se možná podílel i Václav Král, který s Kunským spolupracoval již dříve. Na stavbě vozu se podíleli ještě nadšeni z AMK Sklo Union Teplice a tříkolka byla nakonec postavena v dílně Poldi Kladno.
Vrcholem života se pro tuto tříkolku stalo období mezi 13. a 14. zářím 1989, kdy na mosteckém okruhu překonala několik světových vytrvalostních rekordů ve své kategorii. Konkrétně mělo jít o rekordy ve vytrvalostní jízdě na: 6 hodin, 12 hodin, 24 hodin, 1000 km a 2000 km. Průměrná rychlost se pohybovala okolo 87 až 97 km/h.
Za volantem tohoto speciálu se střídali: již výše zmíněný závodník Jaroslav Kunský, konstruktér Luboš Hamouz, Udo Wollbring z Německa a Lawrence W.Surfyn z Velké Británie.
Jak tříkolka skončila po konci testů bohužel nevíme, nicméně s velkou pravděpodobností bude stále ve vlastnictví závodníka Jaroslava Kunského.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.