Pokud jste si mysleli, že všechny zajímavé a unikátní stroje z minulosti již byly objeveny a dostatečně glorifikovány, jistě vás Sklo Union Yamaha 350 zaskočí. Jedná se totiž o speciální závodní tříkolku, která byla ve dvou kusech zhotovena v roce 1989 a pokořila několik světových vytrvalostních rekordů ve své třídě.
Je až zvláštní, jak je historie českého motorismu propojena s tříkolkami. Prchající stan, neboli Velorex, zná patrně každý. O jeho méně známém derivátu s pevnou karoserií, vyráběném pod označením Hoba, jsme psali nedávno. A nyní zde máme další tříkolku podobné koncepce, nicméně tentokrát s výkonným motorem značky Yamaha a velkými ambicemi.
My jsme na tento stroj narazili vlastně úplnou náhodou na webu autopuzzles.com, kde v sekci fórum bylo několik obrázků zvláštní tříkolky, která měla být zkonstruována v roce 1989 na území tehdejšího Československa. Začali jsme tedy hledat více informací, ale těch je jako šafránu.
Jediným spolehlivým zdrojem se tak stala automobilová encyklopedie auta5p.cz, podle které se nám podařilo dohledat alespoň něco málo o tomto stroji a jeho účelu.
Tříkolka Sklo Union Yamaha 350 vznikla jako jednomístný závodní speciál, který byl postaven k překonání několika světových vytrvalostních rekordů ve své kategorii, tedy Cyclecar B3 do 350 cm³.
O konstrukci stroje toho příliš nevíme, nicméně z fotek je vidět základní rám stroje, který byl pravděpodobně na zakázku vyroben. V zadní části se pak nacházel motor Yamaha RD 35 o objemu 350 cm3 a výkonu 49 kW (67 koní) při 10,500 ot/min. Díky kompaktním rozměrům 3200 mm na délku, 1680 mm na šířku, 800 mm na délku a hmotnosti pouhých 245 kilogramů musel být stroj velmi agilní a rychlý. Údaje o akceleraci a maximální rychlosti však nemáme k dispozici.
Máme však alespoň informace o tom, kdo se na stavbě tohoto stroje podílel. Pro známého závodníka Jaroslava Kunského měl vůz zkonstruovat Luboš Hamouz. Na designu se možná podílel i Václav Král, který s Kunským spolupracoval již dříve. Na stavbě vozu se podíleli ještě nadšeni z AMK Sklo Union Teplice a tříkolka byla nakonec postavena v dílně Poldi Kladno.
Vrcholem života se pro tuto tříkolku stalo období mezi 13. a 14. zářím 1989, kdy na mosteckém okruhu překonala několik světových vytrvalostních rekordů ve své kategorii. Konkrétně mělo jít o rekordy ve vytrvalostní jízdě na: 6 hodin, 12 hodin, 24 hodin, 1000 km a 2000 km. Průměrná rychlost se pohybovala okolo 87 až 97 km/h.
Za volantem tohoto speciálu se střídali: již výše zmíněný závodník Jaroslav Kunský, konstruktér Luboš Hamouz, Udo Wollbring z Německa a Lawrence W.Surfyn z Velké Británie.
Jak tříkolka skončila po konci testů bohužel nevíme, nicméně s velkou pravděpodobností bude stále ve vlastnictví závodníka Jaroslava Kunského.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.