Britský křižníkový tank Cromwell dovezl československé vojáky až do Plzně

AutoRoad.cz, 26. dubna 2017, 10:44 Google+

Tanky Cromwell patřily na konci druhé světové války mezi nejrozšířenější britské obrněnce. Vyrobilo se jich přes 4.000 kusů a mezi vojáky si získaly skvělou pověst pro svou spolehlivost, rychlost a přesnost. Několika těmito tanky disponovala i Československá samostatná obrněná brigáda, která na nich v květnu 1945 dorazila do Plzně.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tanky Cromwell se účastnily i Arabsko-izraelské války v letech 1948-1949 (foto:Bukvoed)

Tanky Cromwell se účastnily i Arabsko-izraelské války v letech 1948-1949 (foto:Bukvoed) | foto: wikimedia.org

Sdílejte článek

Tank Cromwell vzešel z neúspěchů britských tankových vojsk během obranných bojů ve Francii a bojů v severní Africe. Britské tankové síly byly totiž budovány podle koncepce, která vycházela ještě z první světové války. U křižníkových tanků tak byl kladen důraz na rychlost a schopnost zasadit překvapivý úder do týlu nepřítele podobně, jako kdysi jízda.

To si však vybralo svou daň na síle pancéřování a výzbroji. Po prvních střetech s mnohem pokročilejšími tanky německé armády bylo rozhodnuto o vývoji nových tanků, které by se těm německým vyrovnaly. Na konci vývoje stál právě Tank Cromwell, který patřil svou spolehlivostí, pancéřováním i rychlostí k tomu lepšímu, čím britská armáda disponovala. Do bojů byl ale nasazen až v roce 1944, kdy už Němci používali tanky Tiger a Panter, kterým se Cromwell nemohl rovnat.

Posádku tanku tvořil velitel, řidič, radista, střelec a nabíječ. Tank byl nejčastěji vybaven kanónem ráže 75 mm s drážkovanou hlavní a úsťovou rychlostí až 619 m/s. Další výzbroj tanku tvořily dva kulomety Besa 7,92 a granátomet. Bezpečí posádky zajišťoval silnější pancíř, který dosahoval tloušťky 32 až 76 mm.

O pohon se staral zážehový dvanáctiválec Rolls-Royce Meteor o výkonu 447 Kw (600 koní), jenž se vyznačoval svou vysokou spolehlivostí a tank díky němu dosahoval rychlosti 64 km/h. Byl však poměrně žíznivý. Se spotřebou dosahující 280-420 l/100 km na silnici a 420-560 l/100 km v terénu dokázal svou 527 litrovou nádrž vyprázdnit poměrně rychle. Další nevýhodou bylo časté vzplanutí těchto motorů po zásahu.

Tank zasáhl do bojů až po vylodění ve Francii roku 1944. Zde se však střetl s mnohem silnějšími tanky Tiger a Panter, proti kterým neměl šanci. Velitelé tak svým mužům doporučovali, aby využívali rychlost a manévrovací schopnosti svých tanků a ze soubojů se silnějším nepřítelem raději ustoupili. Se slabšími tanky si ale Cromwelly poradili bravurně. Posádky si je navíc rychle oblíbily. Cromwelly byly totiž na britské tanky až nevídaně spolehlivé a jejich kanóny přesné.

Tanky Cromwell byly přiděleny i k Československé samostatné obrněné brigádě. Ta kvůli nízkým stavům zasáhla do války až v roce 1944 během obléhání přístavu Dunkrerque, kde se opevnilo přes 12.000 německých vojáků. Přístav se sice dobít nepovedlo, ale díky jeho obklíčení bylo zabráněno vpádu početné německé posádky do týlu spojeneckých vojsk. Obránci Dunkerque se vzdali generálu Liškovi až 9. května 1945.

img-responsive

Vojáci Československé samostatné obrněné brigády se svým tankem Cromwell v La Panne (Belgie), nedaleko přístavu Dunkerque, 1945 | foto: wikimedia.org

Během obléhání francouzského přístavu byla menší skupina vojáků odvelena, aby se mohla alespoň symbolicky zúčastnit osvobození Československa. Tito vojáci dorazili na svých tancích Cromwell do osvobozené Plzně teprve 9. května.

Tanky Cromwell se vyráběly až do roku 1950. Po druhé světové válce se účastnily bojů v První arabsko-izraelské válce, Korejské války a v menších počtech i občanské války v Řecku.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Britský křižníkový tank Cromwell dovezl československé vojáky až do Plzně

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Faceliftované BMW 6 Gran Turismo sází na komfort, praktičnost a mild hybridní techniku

Faceliftované BMW řady 6 Gran Turismo sází na komfort, praktičnost a mild hybridní techniku

Hyundai ukázal první fotografii nového SUV Santa Fe

Nový Hyundai Santa Fe na prvním snímku

Volkswagen T-Roc jde v ČR do prodeje s cenou od 1 042 900 Kč

Volkswagen zahájil VÝPRODEJ SKLADŮ

ford mustang

Starý Mustang se proměnil ve stylový rat rod

Chorvatská dálnice

Jak cestovat do okolních zemí?

Anytime carsharing expanduje. Přidává 70 coroll a plánuje 500 vozů do konce roku

Zájem o sdílení aut se mění. Největší tuzemská firma reaguje

Neplaťte zbytečně za pojištění vozu. Jak získat nejlevnější povinné ručení na trhu?

Neplaťte zbytečně za pojištění vozu. Jak získat nejlevnější povinné ručení na trhu?

Ilustrační foto

Jak zabránit srážce se zvěří?

Trabant 601 Ostermann Cabrio

Test: Trabant 601 Ostermann, legenda východu nahoře bez

hyundai i30

Nový Hyundai i30 zahajuje výrobu

Kontrolka filtru pevných částic (DPF)

Na českém trhu se stále objevují padělky DPF filtrů!!

TOP CENTRUM car, nový autosalon Das WeltAuto v Kyjově posouvá měřítka obchodu s ojetými vozy na světovou úroveň.

Takový propad meziročních prodejů ojetých aut čekal málokdo, bude ale lépe

TOYOTA_YARIS_4_HYBRID_1

Překvapení na žebříčku spolehlivosti. Očekávání se u elektromobilů nenaplnila

Porsche 911 Targa

Premiéra nového Porsche 911 Targa 4 a Targa 4S

tažné zařízení Brink

Otázka bezpečné jízdy: Pouze certifikované tažné zařízení znamená stoprocentní jistotu

reklama

Doporučujeme

TechArt přepracoval novou Panameru

TechArt si pohrál s novou Panamerou. Výsledek je fascinující

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak zabránit srážce se zvěří?

  2. Starý Mustang se proměnil ve stylový rat rod

  3. Test: Trabant 601 Ostermann, legenda východu nahoře bez

  4. Na českém trhu se stále objevují padělky DPF filtrů!!

  5. Nový Hyundai Santa Fe na prvním snímku

  6. Volkswagen zahájil VÝPRODEJ SKLADŮ

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud