Čas od času se stane, že na světlo světa vyplují skutečnosti, které se na první pohled zdají velmi nepravděpodobné. Jeden takový příběh vypráví o zdatném českém obchodníkovi, dobrodruhovi a také vynálezci, jehož původ se ale nehodil do aristokratického světa uctívajícího tradice a konzervatismus.
V roce 1881 se v rodině zemědělského dělníka Josefa Rouse v Čertousích narodil Karel Rous. Ze stručných záznamů se dochovaly pouze střípky informací, takže toho o dětství Karla Rouse i o jeho vzdělání moc nevíme. Má se za to, že se v roce 1897 vyučil obchodním příručím u firmy Meinl v Praze na Můstku, kde pak ještě po nějakou dobu pracoval. Možná za to mohla Meinlova reklama s příchutí dálek, možná i Rousova nespokojenost s monotónní prací příručího v obchodě s čajem a kávou, že se ve svých necelých devatenácti letech vydal do světa. Nasedl na vlak do Brém, odkud si koupil lodní lístek na německý parník Neckar a podle záznamů britského Royal Immigration Board vstoupil dne 24. května 1900 v přístavu Southampton na anglickou královskou půdu. Původně měl snad v úmyslu pokračovat v cestě do Ameriky, ale na další cestu se mu již nedostávalo dost peněz. Karel Rous se proto rozhodl zůstat nějakou dobu v Británii, než si našetří na lístek přes Atlantik. V Southamptonském přístavu tak tehdy došlo shodou několika okolností k velmi zásadní události, která se nesmazatelně promítla do světové automobilové historie.
Když Karel Rous diktoval imigračnímu úředníkovi své jméno, ten ho nezapsal jako Karla, ale poangličtil ho na Charlese. Rousovi to nevadilo, nepovažoval to za důležité, konec konců v Praze u Meinla mu taky jeho rakouský šéf říkal Karl. Daleko větší problém ale vznikl nedopatřením při přihlášení na policii, kde mu vystavili nové doklady. Konstábl si buď jeho příjmení špatně přečetl anebo ho už přístavní úředník napsal nečitelně, každopádně z „u“ v Rousově jméně se stala dvě „l“ a Karel Rous z policejní stanice odcházel s osobními doklady na jméno Charles Rolls.
Rous - Rolls bydlel v rodině obchodníka Matthewa Stewarta, který byl významným dovozcem čaje a koření. Rolls se čile zapojil do obchodu, byl v tom ostatně vyučen a měl pár let praxe, a protože byl šikovný a dařilo se mu, brzy mu Stewart nabídl, aby vedl jednu z jeho londýnských poboček. Obchod vzkvétal a Stewart s Rollsem pomalu rozšiřovali sortiment. K čaji a koření brzy přibylo kuchyňské náčiní, drobné přístroje a domácí zařízení, až jednoho dne dostal Stewart nabídku na koupi automobilu od firmy de Dion-Bouton. Proti automobilu, navíc francouzskému, se Stewart ostře postavil, naopak Rolls jím byl okouzlen. A auto se nakonec stalo důvodem, proč se po nějaké době oba muži rozešli.
Rolls byl v té době už napůl smířený s tím, že do Ameriky nepojede, ale že se usadí v Anglii. Byl zdatný obchodník, našetřil něco peněz, koupil si dům, měl v Anglii známost a hezkou řádku přátel. A s jedním z kamarádů, s konstruktérem a technikem Henry Roycem, se nakonec domluvil a v roce 1906 se přestěhoval k němu do Manchesteru. Společně tam založili firmu na automobily Rolls-Royce Ltd.
Prvním modelem firmy byl Silver Ghost, který se mimochodem vyráběl až do roku 1927. Vůz vynikal jednoduchou konstrukcí a výraznou spolehlivostí, což se v té době obzvláště cenilo. Díky této proslulé trvanlivosti se během první světové války na šasi Silver Ghost stavěly i pancéřované nástavby vybavené kulometnou věží. Automobily R-R si tak získaly pověst na svou dobu extrémně spolehlivých a kvalitních vozů. Osvědčily se ve vytrvalostních závodech, v náročném provozu i v boji. Nakonec se staly synonymem pro kvalitu a luxus a tím jsou i dnes. Bohužel toho už se ale Rolls nemohl dožít.
Rolls byl totiž svým založením tak trochu dobrodruh, o čemž by mohl mimo jiné nasvědčovat i jeho odchod z Čech. Ze slavné dvojice to byl právě on, kdo neustále vyhledával příležitosti k závodění a soupeření s konkurencí. Vozy Rolls Royce zvítězily v roce 1907 v náročném Skotském poháru spolehlivosti, vyhrály non-stop závod Manchester – Dover a zpět v roce 1908, v témže roce získaly první dvě místa v závodě na 999 mil v indickém Bangalore. Odvážný Rolls chrlil nápady a vyhledával výzvy, pečlivý Royce jeho nápady uváděl do života. Rolls byl autorem myšlenky začít vyrábět letecké motory, pancéřovaná vojenská auta, motorové saně i obojživelný automobil.
V létě roku 1910 zhmotnil Royce Rollsovy nápady do podoby prototypu obojživelné limuzíny, která se ve vodě pohybovala pomocí lopatek navařených na vnitřní straně disků kol. Rolls byl nadšen a vůz odjel testovat do Skotska. První pokusy na klidné vodě plavebního kanálu u městečka Falkirk byly úspěšné a tak se rozhodl pro skutečně náročnou zkoušku, přeplutí největšího skotského jezera Loch Lomond. K pokusu si vybral opuštěnou zátoku u městečka Balloch, kde je jezero široké něco přes 7 kilometrů a to se mu s největší pravděpodobností stalo osudným. Dle záznamů z místní policejní služebny vyrazil Rolls z hotelu okolo půl osmé ráno a v tu dobu byl sám. Policii se nakonec podařilo zdokumentovat i část několikakilometrové cesty od hotelu až ke zmíněné zátoce a údajně byly nalezeny i pravděpodobné stopy od kol v místech pravděpodobného vjetí vozidla do vod jezera. Ale ani Rollse ani auto už nikdy nikdo nespatřil. Podle všeho asi Rolls přecenil své síly. Těžký vůz, čtyřiceticentimetrové vlny, náhlý poryv větru… Automobil se i s Rollsem potopil v místech, kde má jezero hloubku téměř 150 metrů a šířku již zmiňovaných 7 kilometrů.
V Británii, zemi silně zaměřené na tradice a konzervatismus, se stalo téměř nemožné, aby otcem kultovního britského automobilu, v němž se už téměř sto let vozí členové královské rodiny a další významné osobnosti, byl chudý přistěhovalec. Shodou náhod se podařilo objevit v seznamu studentů Trinity College v Cambridgi studenta jménem Charles Stewart Rolls. Byl to syn barona z Llangattocku, inženýr, technik, který Karla Rouse ani Henryho Royce v životě neviděl. Proslavil se jako první člověk, který letadlem přeletěl v roce 1910 kanál La Manche. A ještě větší shodou nešťastných náhod bylo, že se tento Charles Rolls zabil jen necelé dva týdny po tragédii na Loch Lomond, když se jeho letadlo zřítilo z výšky 800 metrů u města Bournemouth. A tak se, ať už to bylo náhodou nebo omylem, na Karla Rouse zapomnělo a do učebnic automobilové historie se místo toho zapsala dvojice mužů, kteří se ve skutečnosti ani neznali.
Samozřejmě jsme o oficiální stanovisko k uvedeným skutečnostem požádali samotnou automobilku Rolls Royce. Z jejich tiskového oddělení jsme však dostali stručné vyjádření ve smyslu, že se musí jednat o nějaký laciný aprílový žert.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.