Španělský SEAT, který nyní patří do koncernu VW oslavuje dnes šedesáté výročí své existence.
SEAT, tedy Sociedad Espaňola de Automóviles de Turismo, SA vzniknul 9.5.1950 v Martorellu (část Barcelony). Momentálně firma zaměstnává 13,5 tisíce zaměstnanců, ti ročně vyprodukují 337 tisíc aut (2009). Dvě třetiny produkce putují na vývoz, vozy SEAT se prodávají v 72 zemích. Od svého vzniku vyprodukovala automobilka SEAT 16 milionů vozů. SEAT vznikl s podporou vlády, domácích bank a Fiatu, své vozy stavěl v licenci Italské automobilky. Prvním vozem který sjel z výrobní linky byl v roce 1953 typ 1400 A. V roce 1957 následovala licenční šestistovka pod názvem SEAT 600. Postupně následovaly typy 1400 B, C a D. Vznikla i čtyřdveřová verze modelu 600 pod označením 800.V roce 1968 přišel typ 124, u nás dobře známý jako licenční VAZ 1200. Následovaly další licenční Fiaty 127, 131, 132 a Ritmo. Přelomovým modelem byla v roce 1984 Ibiza. Ta vznikla ve vlastní režii automobilky SEAT, její design vytvořil Giugiaro, na vývoji pohonného ústrojí se podílela firma Porsche.Pod křídla Volkswagenu přešel SEAT v roce 1993. Další jeho výrobky počínaje Ibizou II a modelem Toledo jsou již dobře známy.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?