Španělský SEAT, který nyní patří do koncernu VW oslavuje dnes šedesáté výročí své existence.
SEAT, tedy Sociedad Espaňola de Automóviles de Turismo, SA vzniknul 9.5.1950 v Martorellu (část Barcelony). Momentálně firma zaměstnává 13,5 tisíce zaměstnanců, ti ročně vyprodukují 337 tisíc aut (2009). Dvě třetiny produkce putují na vývoz, vozy SEAT se prodávají v 72 zemích. Od svého vzniku vyprodukovala automobilka SEAT 16 milionů vozů. SEAT vznikl s podporou vlády, domácích bank a Fiatu, své vozy stavěl v licenci Italské automobilky. Prvním vozem který sjel z výrobní linky byl v roce 1953 typ 1400 A. V roce 1957 následovala licenční šestistovka pod názvem SEAT 600. Postupně následovaly typy 1400 B, C a D. Vznikla i čtyřdveřová verze modelu 600 pod označením 800.V roce 1968 přišel typ 124, u nás dobře známý jako licenční VAZ 1200. Následovaly další licenční Fiaty 127, 131, 132 a Ritmo. Přelomovým modelem byla v roce 1984 Ibiza. Ta vznikla ve vlastní režii automobilky SEAT, její design vytvořil Giugiaro, na vývoji pohonného ústrojí se podílela firma Porsche.Pod křídla Volkswagenu přešel SEAT v roce 1993. Další jeho výrobky počínaje Ibizou II a modelem Toledo jsou již dobře známy.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?