Před dvaceti lety, 1. července 1987, vyjel z bran mladoboleslavské automobilky Škoda první Favorit. Šlo o předsériovou výrobu. Do sériové produkce se dostal o půl roku později. Začalo tak další významné období dnes největšího českého výrobce automobilů.
Favorit s pracovním označením Škoda 781 se stal první škodovkou s náhonem předních kol. Přesněji vozem nižší kategorie střední třídy s náhonem předních kol a splývavou zádí, s motorem uloženým vpředu napříč. Šlo o úspěšný koncept, díky kterému projevily o automobilku zájem silní zahraniční partneři. Favorit tak ovlivnil rozhodnutí VOLKSWAGEN AG v roce 1991 vstoupit do společnosti ŠKODA AUTO.
Už tehdy spolupracovala Škoda na vývoji se zahraničními firmami. Nejvýznamnější byla kooperace s italským designérským studiem Nuccio Bertone, které navrhlo finální verzi vzhledu karoserie. Zásadní vliv měla také německá automobilka Porsche, se kterou škodováčtí vývojáři konzultovali celou konstrukci vznikajícího vozu a nechali si zde navrhnout zavěšení motoru s požadavkem na optimální akustiku a vibrace. Na favoritu bylo nakonec přihlášeno 42 patentů.
Finanční možnosti československého automobilového závodu byly přitom značně omezené. O rozpočtu rozhodovala vláda. Politické rozhodnutí nutilo vývojáře k použití starého motoru. Přicházející ekologická vlna toto rozhodnutí zlomila a umožnila automobilce alespoň základní úpravy. Cena vývoje se vyšplhala na 210 milionů československých korun. Přesto byla nakonec nižší, než kdyby Škoda na výrobu jednotlivých dílů nakoupila licence.
Vedení automobilky předpokládalo produkci 336 000 kusů aut do roku 1990. Favorit nakonec zůstal ve výrobě do roku 1994. Škoda zkompletovala celkem 783 163 kusů. Později vznikla verze Forman (223 059 ks) a Pick-up (70 900 ks). Prodejní cena nové Škody Favorit byla 143 500 Kčs. Při tehdejším průměrném výdělku 3000 korun československých se musel zájemce vzdát téměř 50ti měsíčních platů. Dnes na pořízení nové fabie v základní verzi vystačí 13 průměrných mezd občana České republiky. Tedy zhruba čtyřikrát méně. Škoda Auto
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).