Rodák z malé obce nedaleko Liberce, syn klempíře, tíhl od mládí k technice, ale v přísně vedené rodině musel své první kroky v této oblasti dělat v ústraní.
Tak např. se svými fyzikálními pokusy se musel uchýlit na půdu a technické vzdělání získával v různých večerních kursech. Byl však velmi nadaný a vytrvalý a tak v r. 1897, čtyři roky po nástupu do učení ve vídeňské elektrotechnické společnosti, se stal asistentem jejího ředitele a vedoucím zkušebny. V r. 1899 nastoupil k dvornímu výrobci kočárů Jakobovi Lohnerovi, kde uplatnil svůj patent vestavby elektromotorů do hlav kol, jíž se kočár přeměnil na motorové vozidlo. Tento Lohner-Porsche byl základem jeho skvělé kariéry konstruktéra automobilů. V r. 1900 byl již šéfkonstuktérem u firmy Austro Daimler a po pěti letech jejím technickým ředitelem. V roce 1923 přešel v rámci vnitropodnikové politiky do Stuttgartu jako šéfkonstruktér a člen představenstva automobilky Daimler. Po ročním působení u Steyra založil ve Stuttgartu vlastní konstrukční kancelář, v níž brzy jeho 22letý syn Filius Ferdinand ("Ferry") převzal vedení výzkumu a vývoje. Prvním zde vyvinutým vozem byl Wanderer a světovou proslulost získaly jeho kanceláři zejména tři konstrukce - odpružení kol zkrutnými tyčemi, závodní monopost Auto-Union a lidový automobil Volkswagen, jehož prototypy navrhl Porsche v letech 1931 až 1933. V r. 1932 navštívil Porsche s německou delegací Rusko, kde mu byla nabídnuta funkce státního hlavního konstruktéra, kterou ale odmítl, neboť by musel zpřetrhat všechny vztahy k Západu. Za války Porsche konstruoval řadu zemědělských a vojenských vozidel včetně tanků, v r. 1944 přesídlila jeho kancelář do rakouského Gmündu, aby byla chráněna před bombardováním. Po válce Francouzi F. Porsche zatkli a teprve po půldruhém roce ho jako nevinného, leč s podlomeným zdravím propustili z vězení v Dijonu. V r. 1948 spatřil světlo světa první vůz jménem Porsche, typ 356-1. Po prvních asi padesáti kusech s ručně zhotovenými hliníkovými karoseriemi byla jeho výroba přenesena v r. 1950 z Rakouska do Stuttgartu, kde pokračovala, již s ocelovými karoseriemi, až do r. 1963, kdy byl tento typ nahrazen proslulým 911. Postupně rozšiřovaná automobilka ve Stuttgartu se stala největším světovým výrobcem sportovních vozů, dodnes nesoucích jméno jednoho z nejslavnějších konstruktérů celé historie automobilu.
Naše fotografie zachysuje zakladatel firmy Porsche Ferdinanda a jeho syna Ferryho nad jedním z motorů ve vývojové dílně. Foto: Porsche AUTO forum
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?