Rodák z malé obce nedaleko Liberce, syn klempíře, tíhl od mládí k technice, ale v přísně vedené rodině musel své první kroky v této oblasti dělat v ústraní.
Tak např. se svými fyzikálními pokusy se musel uchýlit na půdu a technické vzdělání získával v různých večerních kursech. Byl však velmi nadaný a vytrvalý a tak v r. 1897, čtyři roky po nástupu do učení ve vídeňské elektrotechnické společnosti, se stal asistentem jejího ředitele a vedoucím zkušebny. V r. 1899 nastoupil k dvornímu výrobci kočárů Jakobovi Lohnerovi, kde uplatnil svůj patent vestavby elektromotorů do hlav kol, jíž se kočár přeměnil na motorové vozidlo. Tento Lohner-Porsche byl základem jeho skvělé kariéry konstruktéra automobilů. V r. 1900 byl již šéfkonstuktérem u firmy Austro Daimler a po pěti letech jejím technickým ředitelem. V roce 1923 přešel v rámci vnitropodnikové politiky do Stuttgartu jako šéfkonstruktér a člen představenstva automobilky Daimler. Po ročním působení u Steyra založil ve Stuttgartu vlastní konstrukční kancelář, v níž brzy jeho 22letý syn Filius Ferdinand ("Ferry") převzal vedení výzkumu a vývoje. Prvním zde vyvinutým vozem byl Wanderer a světovou proslulost získaly jeho kanceláři zejména tři konstrukce - odpružení kol zkrutnými tyčemi, závodní monopost Auto-Union a lidový automobil Volkswagen, jehož prototypy navrhl Porsche v letech 1931 až 1933. V r. 1932 navštívil Porsche s německou delegací Rusko, kde mu byla nabídnuta funkce státního hlavního konstruktéra, kterou ale odmítl, neboť by musel zpřetrhat všechny vztahy k Západu. Za války Porsche konstruoval řadu zemědělských a vojenských vozidel včetně tanků, v r. 1944 přesídlila jeho kancelář do rakouského Gmündu, aby byla chráněna před bombardováním. Po válce Francouzi F. Porsche zatkli a teprve po půldruhém roce ho jako nevinného, leč s podlomeným zdravím propustili z vězení v Dijonu. V r. 1948 spatřil světlo světa první vůz jménem Porsche, typ 356-1. Po prvních asi padesáti kusech s ručně zhotovenými hliníkovými karoseriemi byla jeho výroba přenesena v r. 1950 z Rakouska do Stuttgartu, kde pokračovala, již s ocelovými karoseriemi, až do r. 1963, kdy byl tento typ nahrazen proslulým 911. Postupně rozšiřovaná automobilka ve Stuttgartu se stala největším světovým výrobcem sportovních vozů, dodnes nesoucích jméno jednoho z nejslavnějších konstruktérů celé historie automobilu.
Naše fotografie zachysuje zakladatel firmy Porsche Ferdinanda a jeho syna Ferryho nad jedním z motorů ve vývojové dílně. Foto: Porsche AUTO forum
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.