Historie: Ferdinand Porsche (1875 - 1951)

ar1, 3. září 2006, 15:29 Google+

Rodák z malé obce nedaleko Liberce, syn klempíře, tíhl od mládí k technice, ale v přísně vedené rodině musel své první kroky v této oblasti dělat v ústraní.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ferdinand a Ferry Porsche

Ferdinand a Ferry Porsche | foto: Porsche

Sdílejte článek

Tak např. se svými fyzikálními pokusy se musel uchýlit na půdu a technické vzdělání získával v různých večerních kursech. Byl však velmi nadaný a vytrvalý a tak v r. 1897, čtyři roky po nástupu do učení ve vídeňské elektrotechnické společnosti, se stal asistentem jejího ředitele a vedoucím zkušebny. V r. 1899 nastoupil k dvornímu výrobci kočárů Jakobovi Lohnerovi, kde uplatnil svůj patent vestavby elektromotorů do hlav kol, jíž se kočár přeměnil na motorové vozidlo. Tento Lohner-Porsche byl základem jeho skvělé kariéry konstruktéra automobilů. V r. 1900 byl již šéfkonstuktérem u firmy Austro Daimler a po pěti letech jejím technickým ředitelem. V roce 1923 přešel v rámci vnitropodnikové politiky do Stuttgartu jako šéfkonstruktér a člen představenstva automobilky Daimler. Po ročním působení u Steyra založil ve Stuttgartu vlastní konstrukční kancelář, v níž brzy jeho 22letý syn Filius Ferdinand ("Ferry") převzal vedení výzkumu a vývoje. Prvním zde vyvinutým vozem byl Wanderer a světovou proslulost získaly jeho kanceláři zejména tři konstrukce - odpružení kol zkrutnými tyčemi, závodní monopost Auto-Union a lidový automobil Volkswagen, jehož prototypy navrhl Porsche v letech 1931 až 1933. V r. 1932 navštívil Porsche s německou delegací Rusko, kde mu byla nabídnuta funkce státního hlavního konstruktéra, kterou ale odmítl, neboť by musel zpřetrhat všechny vztahy k Západu. Za války Porsche konstruoval řadu zemědělských a vojenských vozidel včetně tanků, v r. 1944 přesídlila jeho kancelář do rakouského Gmündu, aby byla chráněna před bombardováním. Po válce Francouzi F. Porsche zatkli a teprve po půldruhém roce ho jako nevinného, leč s podlomeným zdravím propustili z vězení v Dijonu. V r. 1948 spatřil světlo světa první vůz jménem Porsche, typ 356-1. Po prvních asi padesáti kusech s ručně zhotovenými hliníkovými karoseriemi byla jeho výroba přenesena v r. 1950 z Rakouska do Stuttgartu, kde pokračovala, již s ocelovými karoseriemi, až do r. 1963, kdy byl tento typ nahrazen proslulým 911. Postupně rozšiřovaná automobilka ve Stuttgartu se stala největším světovým výrobcem sportovních vozů, dodnes nesoucích jméno jednoho z nejslavnějších konstruktérů celé historie automobilu.

Naše fotografie zachysuje zakladatel firmy Porsche Ferdinanda a jeho syna Ferryho nad jedním z motorů ve vývojové dílně.

Foto: Porsche
AUTO forum

Vytisknout

Diskuze: Historie: Ferdinand Porsche (1875 - 1951)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Hyfraulické zdvihátko

Technika: Hydraulické zdvihátko

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud