Historie: Ferdinand Porsche (1875 - 1951)

ar1, 3. září 2006, 15:29 Google+

Rodák z malé obce nedaleko Liberce, syn klempíře, tíhl od mládí k technice, ale v přísně vedené rodině musel své první kroky v této oblasti dělat v ústraní.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ferdinand a Ferry Porsche

Ferdinand a Ferry Porsche | foto: Porsche

Sdílejte článek

Tak např. se svými fyzikálními pokusy se musel uchýlit na půdu a technické vzdělání získával v různých večerních kursech. Byl však velmi nadaný a vytrvalý a tak v r. 1897, čtyři roky po nástupu do učení ve vídeňské elektrotechnické společnosti, se stal asistentem jejího ředitele a vedoucím zkušebny. V r. 1899 nastoupil k dvornímu výrobci kočárů Jakobovi Lohnerovi, kde uplatnil svůj patent vestavby elektromotorů do hlav kol, jíž se kočár přeměnil na motorové vozidlo. Tento Lohner-Porsche byl základem jeho skvělé kariéry konstruktéra automobilů. V r. 1900 byl již šéfkonstuktérem u firmy Austro Daimler a po pěti letech jejím technickým ředitelem. V roce 1923 přešel v rámci vnitropodnikové politiky do Stuttgartu jako šéfkonstruktér a člen představenstva automobilky Daimler. Po ročním působení u Steyra založil ve Stuttgartu vlastní konstrukční kancelář, v níž brzy jeho 22letý syn Filius Ferdinand ("Ferry") převzal vedení výzkumu a vývoje. Prvním zde vyvinutým vozem byl Wanderer a světovou proslulost získaly jeho kanceláři zejména tři konstrukce - odpružení kol zkrutnými tyčemi, závodní monopost Auto-Union a lidový automobil Volkswagen, jehož prototypy navrhl Porsche v letech 1931 až 1933. V r. 1932 navštívil Porsche s německou delegací Rusko, kde mu byla nabídnuta funkce státního hlavního konstruktéra, kterou ale odmítl, neboť by musel zpřetrhat všechny vztahy k Západu. Za války Porsche konstruoval řadu zemědělských a vojenských vozidel včetně tanků, v r. 1944 přesídlila jeho kancelář do rakouského Gmündu, aby byla chráněna před bombardováním. Po válce Francouzi F. Porsche zatkli a teprve po půldruhém roce ho jako nevinného, leč s podlomeným zdravím propustili z vězení v Dijonu. V r. 1948 spatřil světlo světa první vůz jménem Porsche, typ 356-1. Po prvních asi padesáti kusech s ručně zhotovenými hliníkovými karoseriemi byla jeho výroba přenesena v r. 1950 z Rakouska do Stuttgartu, kde pokračovala, již s ocelovými karoseriemi, až do r. 1963, kdy byl tento typ nahrazen proslulým 911. Postupně rozšiřovaná automobilka ve Stuttgartu se stala největším světovým výrobcem sportovních vozů, dodnes nesoucích jméno jednoho z nejslavnějších konstruktérů celé historie automobilu.

Naše fotografie zachysuje zakladatel firmy Porsche Ferdinanda a jeho syna Ferryho nad jedním z motorů ve vývojové dílně.

Foto: Porsche
AUTO forum

Vytisknout

Diskuze: Historie: Ferdinand Porsche (1875 - 1951)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Hyfraulické zdvihátko

Technika: Hydraulické zdvihátko

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud