Škodu 130 RS netřeba představovat, mezi fanoušky motorismu se snad nenajde jediný, který by tuto Československou legendu Rally neznal. Méně známé jsou však Škody 180 RS a 200 RS. Na ně se dnes krátce podíváme.
Sportovní značku RS automobilka Škoda použila u vozů 180 a 200 RS, čímž nastartovala tradici trvající bez mála půl století. Škody 180/200 RS byly prototypy závodní Škodovky odvozené od Škody 110 R. Proti sériové Škodě 110 R byly "RSka" rozšířeny a hlavně sníženy. 180/200 RS jsou proti 110 R nižší o 15 cm. Díky hojnému využití hliníku se i přes větší motor podařilo udržet nízkou hmotnost, a to konkrétně na 805 kg.
Největší změny nastaly pod zadní kapotou vozů. Zastaralý motor OHV byl nahrazen moderními čtyřválci OHC z chystaných modelů Škody typ 720. Škoda 180 RS měla motor o objemu 1 771 cm3 s výkonem 114 kW (155 koní), 200 RS pak sázela na motor o objemu 1 997 cm3 , jenž byl naladěn na výkon 120 kW (163 koní). Motory spolupracovaly původně s převodovkou Tatra, která byla později nahrazena 5° převodovkou Porsche. Kombinace nízké hmotnosti a slušného výkonu se odrazily na dynamice vozů. Zrychlení z 0 na 100 km/h bylo otázkou 7 sekund a maximální rychlost v závislosti na zpřevodování byla 210 až 250 km/h.
"RSka" se poprvé objevily v červnu 1974 na Rally Škoda (dnes Rally Bohemia). Pozdější nasazení v závodech bohužel přerušila změna pravidel FIA. Z tohoto důvodu vznikly první Škody RS jen ve třech exemplářích a to konkrétně jediné 180 RS a dvojice 200 RS. Po ukončení nedlouhé kariéry prvních RS přišla již dobře známá 130 RS, ale o ní až někdy příště.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?