Vyrobili jen tři. Znáte Škody 180/200 RS, málo známé "Porsche východu"?

Škoda 180/200 RS
Škoda 180/200 RS, foto: youtube.com
Petr Boháč , AutoRoad.cz 29. prosince 2020 09:58 | akt. 29. prosince 2020 11:54
Sdílej:

Škodu 130 RS netřeba představovat, mezi fanoušky motorismu se snad nenajde jediný, který by tuto Československou legendu Rally neznal. Méně známé jsou však Škody 180 RS a 200 RS. Na ně se dnes krátce podíváme.

Sportovní značku RS automobilka Škoda použila u vozů 180 a 200 RS, čímž nastartovala tradici trvající bez mála půl století. Škody 180/200 RS byly prototypy závodní Škodovky odvozené od Škody 110 R. Proti sériové Škodě 110 R byly "RSka" rozšířeny a hlavně sníženy. 180/200 RS jsou proti 110 R nižší o 15 cm. Díky hojnému využití hliníku se i přes větší motor podařilo udržet nízkou hmotnost, a to konkrétně na 805 kg.

Největší změny nastaly pod zadní kapotou vozů. Zastaralý motor OHV byl nahrazen moderními čtyřválci OHC z chystaných modelů Škody typ 720. Škoda 180 RS měla motor o objemu 1 771 cm3 s výkonem 114 kW (155 koní), 200 RS pak sázela na motor o objemu 1 997 cm3 , jenž byl naladěn na výkon 120 kW (163 koní). Motory spolupracovaly původně s převodovkou Tatra, která byla později nahrazena 5° převodovkou Porsche. Kombinace nízké hmotnosti a slušného výkonu se odrazily na dynamice vozů. Zrychlení z 0 na 100 km/h bylo otázkou 7 sekund a maximální rychlost v závislosti na zpřevodování byla 210 až 250 km/h.

"RSka" se poprvé objevily v červnu 1974 na Rally Škoda (dnes Rally Bohemia). Pozdější nasazení v závodech bohužel přerušila změna pravidel FIA. Z tohoto důvodu vznikly první Škody RS jen ve třech exemplářích a to konkrétně jediné 180 RS a dvojice 200 RS. Po ukončení nedlouhé kariéry prvních RS přišla již dobře známá 130 RS, ale o ní až někdy příště.

Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.