Vyrobili jen tři. Znáte Škody 180/200 RS, málo známé "Porsche východu"?

Škoda 180/200 RS
Škoda 180/200 RS, foto: youtube.com
Petr Boháč , AutoRoad.cz 29. prosince 2020 09:58 | akt. 29. prosince 2020 11:54
Sdílej:

Škodu 130 RS netřeba představovat, mezi fanoušky motorismu se snad nenajde jediný, který by tuto Československou legendu Rally neznal. Méně známé jsou však Škody 180 RS a 200 RS. Na ně se dnes krátce podíváme.

Sportovní značku RS automobilka Škoda použila u vozů 180 a 200 RS, čímž nastartovala tradici trvající bez mála půl století. Škody 180/200 RS byly prototypy závodní Škodovky odvozené od Škody 110 R. Proti sériové Škodě 110 R byly "RSka" rozšířeny a hlavně sníženy. 180/200 RS jsou proti 110 R nižší o 15 cm. Díky hojnému využití hliníku se i přes větší motor podařilo udržet nízkou hmotnost, a to konkrétně na 805 kg.

Největší změny nastaly pod zadní kapotou vozů. Zastaralý motor OHV byl nahrazen moderními čtyřválci OHC z chystaných modelů Škody typ 720. Škoda 180 RS měla motor o objemu 1 771 cm3 s výkonem 114 kW (155 koní), 200 RS pak sázela na motor o objemu 1 997 cm3 , jenž byl naladěn na výkon 120 kW (163 koní). Motory spolupracovaly původně s převodovkou Tatra, která byla později nahrazena 5° převodovkou Porsche. Kombinace nízké hmotnosti a slušného výkonu se odrazily na dynamice vozů. Zrychlení z 0 na 100 km/h bylo otázkou 7 sekund a maximální rychlost v závislosti na zpřevodování byla 210 až 250 km/h.

"RSka" se poprvé objevily v červnu 1974 na Rally Škoda (dnes Rally Bohemia). Pozdější nasazení v závodech bohužel přerušila změna pravidel FIA. Z tohoto důvodu vznikly první Škody RS jen ve třech exemplářích a to konkrétně jediné 180 RS a dvojice 200 RS. Po ukončení nedlouhé kariéry prvních RS přišla již dobře známá 130 RS, ale o ní až někdy příště.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.