Vyrobili jen tři. Znáte Škody 180/200 RS, málo známé "Porsche východu"?

Škoda 180/200 RS
Škoda 180/200 RS, foto: youtube.com
Petr Boháč , AutoRoad.cz 29. prosince 2020 09:58 | akt. 29. prosince 2020 11:54
Sdílej:

Škodu 130 RS netřeba představovat, mezi fanoušky motorismu se snad nenajde jediný, který by tuto Československou legendu Rally neznal. Méně známé jsou však Škody 180 RS a 200 RS. Na ně se dnes krátce podíváme.

Sportovní značku RS automobilka Škoda použila u vozů 180 a 200 RS, čímž nastartovala tradici trvající bez mála půl století. Škody 180/200 RS byly prototypy závodní Škodovky odvozené od Škody 110 R. Proti sériové Škodě 110 R byly "RSka" rozšířeny a hlavně sníženy. 180/200 RS jsou proti 110 R nižší o 15 cm. Díky hojnému využití hliníku se i přes větší motor podařilo udržet nízkou hmotnost, a to konkrétně na 805 kg.

Největší změny nastaly pod zadní kapotou vozů. Zastaralý motor OHV byl nahrazen moderními čtyřválci OHC z chystaných modelů Škody typ 720. Škoda 180 RS měla motor o objemu 1 771 cm3 s výkonem 114 kW (155 koní), 200 RS pak sázela na motor o objemu 1 997 cm3 , jenž byl naladěn na výkon 120 kW (163 koní). Motory spolupracovaly původně s převodovkou Tatra, která byla později nahrazena 5° převodovkou Porsche. Kombinace nízké hmotnosti a slušného výkonu se odrazily na dynamice vozů. Zrychlení z 0 na 100 km/h bylo otázkou 7 sekund a maximální rychlost v závislosti na zpřevodování byla 210 až 250 km/h.

"RSka" se poprvé objevily v červnu 1974 na Rally Škoda (dnes Rally Bohemia). Pozdější nasazení v závodech bohužel přerušila změna pravidel FIA. Z tohoto důvodu vznikly první Škody RS jen ve třech exemplářích a to konkrétně jediné 180 RS a dvojice 200 RS. Po ukončení nedlouhé kariéry prvních RS přišla již dobře známá 130 RS, ale o ní až někdy příště.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?