Jaroslav Janiš, český jezdec, jenž se snaží dostat na úroveň svého krajana Tomáše Engeho. Zatím se mu však lepí smůla na paty.
Datum narození: 8. července 1983 Národnost: česká Místo narození: Olomouc Váha: 70 kg Výška: 179 cm Zaměstnání: Automobilový závodník První závod: 7. září 1991, motokárový závod v České Lípě Všechno začalo v Olomouci začátkem sedmdesátých let, kdy Jaroslav Janiš starší sklízel úspěchy za řídítky motokrosového stroje, který začátkem dalšího desetiletí vyměnil za motokáru. Když do ní v roce 1988 posadil pětiletého syna Jaroslava, poznal zkušený závodník talent svého dítěte a rozhodl se skončit s aktivní činností. Kariéra syna pro něj byla přednější.Malý Jaroslav se od prvních krůčků úspěšně probíjel nástrahami motokárového závodění, aby se ve dvanácti letech stal českým mistrem ve třídě ICA a v dalších třech letech si domácí titul zopakoval. V roce 1998 obsadil ve stejné třídě 5. místo v mistrovství Evropy a začal poznávat, jak vypadá závodění s formulovým vozem. Vydal se stejným směrem jako pár let před ním Tomáš Enge a vstoupil do německého mistrovství formule Ford. Sedmé místo z roku 1999 vylepšil v roce následujícím titulem vicemistra a v zimních měsících na přelomu roku 2001 zazářil v seriálu Formula Winter Palmer Audi, když dva závody vyhrál a v konečném pořadí obsadil 2. místo. „Jarek dokázal, jak velký je talent. Velice rychle ovládl silné auto, bylo úžasné sledovat, jak dokáže jet čistou stopu se strojem, ve kterém předtím nikdy neseděl. Myslím, že má před sebou hodně slibnou budoucnost," prohlásil tehdy šéf seriálu Dr. Jonathan Palmer, který absolvoval 83 závodů ve formuli 1.
Tehdy sedmnáctiletý Jaroslav Janiš měl být jednou z hvězd jeho seriálu Formula Palmer Audi, avšak začátkem dubna 2001 Dr. Palmer svůj šampionát odvolal. Manažer Antonín Charouz našel náhradu ve formuli Renault, ze které vyšel mj. současný jezdec formule 1 Fin Kimi Räikkönen. Nouzové řešení mělo háček, neboť všechny dobré stáje byly obsazené. Na mladého olomouckého jezdce zbyl tým, jenž byl stejně jako jeho jezdec nováčkem. A tak místo zápolení o špičku a vavříny nejlepších, zůstal boj s neposlušným vozem a místo v polovině startovního pole.
S monopostem formule Renault nakonec absolvoval pouhé čtyři závody, pak přesedl do monopostu předního týmu německého mistrovství formule 3, švýcarského KMS. Ve čtvrtém závodě za volantem tohoto stroje získal první body do šampionátu. „Řízení auta ve formuli 3 je nejtěžší ze všech vozů, se kterými jsem dosud jezdil. Vyžaduje naprostou přesnost při brždění a zatáčení. Závody formule 3 jsou nesmírně vyrovnané a jezdec se tady může hodně naučit,“ říká Jaroslav Janiš.
Během sezony 2001 seděl Jaroslav Janiš ml. ve formulových vozech čtyř různých kategorií a výkonů. Vystřídal monoposty formulí Palmer Audi, Renault, F3 a F3000. „Největší radost jsem měl z řízení vozu F3000. Je to adrenalinově jednoznačně špičková záležitost, navíc tohle auto odpustí drobnou chybu na rozdíl od menších formulí. Má skvělé adhezní vlastnosti, můžete si s ním dovolit najet do zatáčky zeširoka a taky si můžete dovolit výrazně později brzdit.“ Vždy, když začne mluvit o závodech, dokáže přesně formulovat to, co chce říci. Začátkem srpna 2001 řídil na okruhu v Mostě v rámci seriálu ELMS také sportovní vůz Panoz. „Byla to skvělá zkušenost poprvé v životě řídit vůz s motorem vpředu a potěšila mě také nabídka, která od Dona Panoze přišla. Myslím, že i výsledek byl za daných okolností solidní.“
V roce 2002 jel v prvním českém týmu evropské série formule 3000, která představuje předstupeň k mezinárodnímu mistrovství FIA F3000. „Určitě bych chtěl zůstat v jedné kategorii celý rok. Když člověk přesedlá z jednoho typu auta do druhého, získá samozřejmě zkušenosti, ale abych se mohl opravdu učit, chce to jezdit sezonu v jedné kategorii.“ Rád by samozřejmě kráčel v Engeho stopách. „Tomáš nám ostatním klestí cestu, ukázal, že to jde prosadit se do absolutní špičky.“
KARIÉRA:
1991(mimo klasifikaci ICA-J 100 - 2. místo)1992Mezinárodní mistrovství motokár ČSFR (Class ICA - junior 100 ccm 4. místo)Pohár asociace Kartingu ČSFR (Class ICA - junior 100 ccm 3. místo) 1993Mezinárodní mistrovství motokár ČR (Class Formula A 100 ccm 3. místo; Class ICA - junior 100 ccm 2. místo) Mistrovství CR - Mistrovství Moravy (Class Formula A 100 ccm 4. místo; Class ICA - junior 100 ccm 2. místo)
1994Mezinárodní mistrovství motokár ČR (Class Formula A 100 ccm 22. místo; Class ICA - junior 100 ccm 1. místo)
1995Mezinárodní mistrovství motokár ČR (Class Formula A 100 ccm 3. místo; Class ICA - junior 100 ccm 1. místo) Přebor České republiky (Class Formula A 100 ccm 4. místo)1996Mezinárodní mistrovství motokár ČR (Class Formula A 100 ccm 2. místo; Class ICA - junior 100 ccm 1. místo)Přebor České republiky (Class Formula A 100 ccm 1. místo)
1997Mezinárodní mistrovství motokár ČR (Class Formula A 100 ccm 1. místo; Class ICA - junior 100 ccm 1. místo) Mistrovství ZÓNY (Dunajská Streda 1. místo, Česká Lípa 1. místo) CIK San Pancracio (3. místo) Mistrovství Evropy (France, Colombiers 5. místo) Prestižní závod nejlepších jezdců světa (Monte Carlo 6. místo) Trofej DjAutonno (Italy, South Garda 1. místo)
1998Mezinárodní mistrovství motokár ČR (Class Intercontinental A 100 ccm 1. místo; Class ICA - Junior 100 ccm 2. místo) (CIK (Italy, South Garda 3. místo, Italy, San Pancrazio 4. místo)
1999German Formula Ford Championship 1999 Hockenheim, Německo 2. místo Hockenheim, Německo 5. místo Nürburgring, Německo 6. místo Zolder, Belgie 3. místo Nürburgring, Německo 5. místo Siegerland, Německo 3. místo Oschersleben, Německo 9. místo Salzburg, Rakousko 7. místo Mistrovství Evropy Monza, Itálie 9. místo Spa, Belgie 21. místo Most, ČR (Mistrovství CZ-Ford 1600)2. místo - 2. závod Most, ČR (Mistrovství CZ-Ford 1600) 2. místo - 1. závod 3. místo - 2. závod Brno, ČR (PUMA Cup) 2. místo
2000German Formula Ford Championship 2000 - 2. místo Oschersleben, Německo 2. místo Hockenheim, Německo 2. místo Zolder, Německo 2. místo Nürburgring, Německo 2. místo Salzburg, Rakousko DNF Nürburgring, Německo 2. místo Siegerland, Německo 2. místo Oschersleben, Německo 2. místo Formula Ford Grand National (evropské Mistrovství)4. místo Magny Cours, Francie 8. místo Spa, Belgie 5. místo Brands Hatch, Velká Británie DNF French Formula Ford Championship 2000 - 4. místo Magny Cours 3. místo Albi 2. místo Le Mans 5. místo Spa 1. místo Formula Palmer Winter Series 4 závody, 2 vítězství, + 2. místo celkově
2001 European Formula Renault Championship 2001 Monza (It) nedokončil Brno (CZ) 13. místo Magny-Cours (Fr) 9. místo Silverstone (GB)nedokončil Zolder (Be) 9. místo Hungaroring (Hu)nedokončil German Formula 3 Championship 2001 Norisring (De) 16. místo Hockenheim (De) 17. místo 16. místo EuroSpeedway (De) 12. místo ---- Nürburgring (De) 14. místo 9. místo A1-Ring (At) 11. místo ---- European Le Mans Series Most (CZ) 3. místo Lanesra Racing Team (závodní vozidlo Panoz LMP-1 Roadster S)týmový kolega - Tomáš Enge FIA Formule 3000 Monza (It)Coca-Cola Nordic Racing TeamJezdec č. 2 16. místo
2002EURO 3000 SERIES Charouz I.S.R. 3. místo
Petr Zelinka & BPA sport marketing, a.s.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.