Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Jednou z výzev pro rozšiřování infrastruktury pro dodávky vodíku je potřeba výdejních stojanů na vodík, které by dokázaly rychleji doplňovat palivo do lehkých i těžkých vozidel s palivovými články.
Nová technologie Twin Mid Flow řeší tuto výzvu tím, že obsahuje duální trysku s vyšším průtokem, která umožňuje, aby jeden výdejní stojan vodíku natankoval těžká vozidla za méně než 10 minut a lehká vozidla za méně než pět minut. Tato inovace odstraňuje potřebu dvou různých typů výdejních stojanů na každé čerpací stanici.
Praktickým přínosem je, že 40tunový nákladní automobil nebo kamion bude moci natankovat palivo na dojezd 600 km za pouhých osm minut a na dojezd 900 km za pouhých 12 minut.
Náklady na instalaci těchto vodíkových čerpacích stanic budou výrazně nižší, což pomůže urychlit jejich zavádění v souladu s cílem stanoveným nařízením Evropské unie o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR), podle něhož mají být do roku 2030 veřejně přístupné vodíkové stanice rozmístěny na každých 200 km podél sítí transevropské dopravní sítě.
Prostřednictvím nově podepsané dohody poskytne Toyota zkušební stanici a nákladní vozidlo vybavené technologií Twin Mid Flow. Společnosti Hydrogen Refueling Solutions a ENGIE vyvinou vodíkové čerpací stanice nové generace kompatibilní s touto inovací, které budou od čtvrtého čtvrtletí roku 2025 testovány v rámci projektu RHeaDHy.
„Spojením našich odborných znalostí urychlíme zavádění vodíkových stanic v Evropě i ve světě, zkrátíme dobu tankování a učiníme stanice dostupnějšími a nákladově efektivnějšími. Společně pokládáme základy pro budoucnost, v níž bude vodík hrát ústřední roli v dekarbonizaci dopravy na celém světě,“ řekl Hassen Rachedi, generální ředitel a zakladatel společnosti Hydrogen Refueling Solutions.
Společnost Hydrogen Refuelling Solutions je jedním z předních světových výrobců vysokokapacitních vodíkových čerpacích stanic. Společnost HRS nabízí kompletní a jedinečnou řadu modulárních a škálovatelných stanic. Součástí jejích prostor je zkušební areál, jediný svého druhu v Evropě, který slouží k testování a zkoušení řady stanic a k vývoji budoucích produktů a řešení pro trh vodíkové mobility.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.