Správný směr pro Toyotu? Vyvíjí rychlé tankování vodíku

Toyota vyvíjí rychlé tankování vodíku. Kamion stihne za osm minut
Toyota vyvíjí rychlé tankování vodíku. Kamion stihne za osm minut, foto: Toyota
Marek Ostrý 4. února 2025 06:18
Sdílej:

Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.

Jednou z výzev pro rozšiřování infrastruktury pro dodávky vodíku je potřeba výdejních stojanů na vodík, které by dokázaly rychleji doplňovat palivo do lehkých i těžkých vozidel s palivovými články.

Nová technologie Twin Mid Flow řeší tuto výzvu tím, že obsahuje duální trysku s vyšším průtokem, která umožňuje, aby jeden výdejní stojan vodíku natankoval těžká vozidla za méně než 10 minut a lehká vozidla za méně než pět minut. Tato inovace odstraňuje potřebu dvou různých typů výdejních stojanů na každé čerpací stanici.

Praktickým přínosem je, že 40tunový nákladní automobil nebo kamion bude moci natankovat palivo na dojezd 600 km za pouhých osm minut a na dojezd 900 km za pouhých 12 minut.

Nižší náklady a rychlejší zavádění

Náklady na instalaci těchto vodíkových čerpacích stanic budou výrazně nižší, což pomůže urychlit jejich zavádění v souladu s cílem stanoveným nařízením Evropské unie o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR), podle něhož mají být do roku 2030 veřejně přístupné vodíkové stanice rozmístěny na každých 200 km podél sítí transevropské dopravní sítě.

Prostřednictvím nově podepsané dohody poskytne Toyota zkušební stanici a nákladní vozidlo vybavené technologií Twin Mid Flow. Společnosti Hydrogen Refueling Solutions a ENGIE vyvinou vodíkové čerpací stanice nové generace kompatibilní s touto inovací, které budou od čtvrtého čtvrtletí roku 2025 testovány v rámci projektu RHeaDHy. 

Zkušební areál jediný svého druhu v Evropě

„Spojením našich odborných znalostí urychlíme zavádění vodíkových stanic v Evropě i ve světě, zkrátíme dobu tankování a učiníme stanice dostupnějšími a nákladově efektivnějšími. Společně pokládáme základy pro budoucnost, v níž bude vodík hrát ústřední roli v dekarbonizaci dopravy na celém světě,“ řekl Hassen Rachedi, generální ředitel a zakladatel společnosti Hydrogen Refueling Solutions.

Společnost Hydrogen Refuelling Solutions je jedním z předních světových výrobců vysokokapacitních vodíkových čerpacích stanic. Společnost HRS nabízí kompletní a jedinečnou řadu modulárních a škálovatelných stanic. Součástí jejích prostor je zkušební areál, jediný svého druhu v Evropě, který slouží k testování a zkoušení řady stanic a k vývoji budoucích produktů a řešení pro trh vodíkové mobility.

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – finální verdikt + srovnání s Lexusem UX300

V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?

Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.