Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Ford již oznámil zrušení 800 pracovních míst ve Spojeném království, zatímco Stellantis plánuje uzavření továrny v Lutonu. Oba výrobci spojují tyto kroky s novými regulacemi. Klíčovou otázkou zůstává, jak zvýšit zájem spotřebitelů o elektromobily a zmírnit tlak na automobilový průmysl, který čelí zásadním výzvám přechodu na udržitelnou mobilitu.
Dotace jsou klíčové pro snížení cen elektromobilů, které zůstávají výrazně dražší než vozidla na fosilní paliva. Stávající výhody, jako daňové úlevy u firemních aut a systémy platových obětí, zlevňují EV pro zaměstnance, ale běžní kupci zůstávají v nevýhodě. Chybějící pobídky od ukončení plug-in grantu prohlubují tuto bariéru.
Quentin Willson navrhuje odvážné kroky, včetně bezúročných půjček na ojeté EV a snížení DPH na nová auta. Podpora nižších příjmových skupin by usnadnila přístup k EV, což je zásadní pro širší přechod na elektromobilitu.
Financování těchto opatření by mohlo být pokryto například zrušením zmrazení daně z pohonných hmot. To by nejen podpořilo poptávku, ale také ukázalo odhodlání vlády k ekologické transformaci dopravy. Vyvážená politika by mohla zvýšit dostupnost EV a zrychlit transformaci trhu.
Ceny elektromobilů postupně klesají díky levnějším bateriím, což snižuje rozdíl oproti konvenčním spalovacím vozům. Přesto na trhu stále chybí opravdu nízkorozpočtové modely, protože výrobci se často zaměřují na dražší a ziskovější auta. Levnější možnosti, jako Dacia Spring nebo Leapmotor T03, se však začínají objevovat i ve Velké Británii. Tento trend naznačuje, že dostupnější elektromobily mohou být brzy realitou, což by mohlo výrazně podpořit jejich širší přijetí mezi spotřebiteli.
Plánovaný zákaz prodeje nových benzínových a naftových aut do roku 2030 se stává nejistým. Neustálé změny termínů ze strany britské vlády matou spotřebitele a odrazují je od nákupu elektromobilů. Jasná a jednotná komunikace by mohla tyto obavy zmírnit a zajistit důvěru v elektrickou budoucnost. Pokud budou cíle nadále posouvány, může to ohrozit nejen plány na snížení emisí, ale i důvěryhodnost vlády v očích veřejnosti.
Veřejné nabíjecí stanice pro elektromobily jsou dražší než domácí nabíjení, částečně kvůli vyšší sazbě DPH (ve Velké Británii 20 % oproti 5 %). Tento rozdíl znevýhodňuje ty, kteří nemají možnost domácího nabíjení. Průmysloví experti a výbor Sněmovny lordů navrhují snížení DPH na veřejných nabíječkách na stejnou úroveň jako u domácí elektřiny, aby byla zajištěna větší spravedlnost a dostupnost pro všechny uživatele elektromobilů.
Dobíjecí infrastruktura pro elektromobily v Británii roste, ale stále naráží na problémy. Stávající nabíječky často nestačí pokrýt poptávku, jsou poruchové nebo těžko dostupné. Vláda plánuje do roku 2030 vybudovat 300 000 nabíjecích bodů, ale tempo výstavby zaostává. Hlavní překážkou jsou zdlouhavá stavební povolení a problémy s připojením k síti. Podle expertů je nutné urychlit schvalovací procesy a zajistit lepší podporu místních samospráv i provozovatelů nabíjecích stanic.
Důležité je poznamenat, že obdobná situace je i v celé EU.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.