Prodej nových osobních aut v tuzemsku v letošním 1. čtvrtletí klesl meziročně o 12 procent na 59.616 vozů. Největší zájem byl o vozy SUV, které měly podíl téměř 31 procent. Dominovaly vozy s benzínovým motorem, podíl dieselových vozů klesl o čtyři procentní body pod 28 procent. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.
Domácí Škoda Auto prodala 20.586 aut, což je pokles o devět procent a znamená to podíl 34,5 procenta. Podobně klesl prodej Volkswagenu na 5715 aut a Dacia naopak rostla o dvě procenta na 4008 prodaných vozů. Na dalších místech skončily značky Hyundai a Peugeot.
Celkem 72 procent osobních aut nakoupily firmy a zbytek soukromé osoby. Podíl benzínových vozů stoupl o pět procentních bodů na 70 procent. Zbytek vedle nafty připadá na LPG, CNG a elektrické vozy. Hybridů se prodalo celkem 1416 kusů, což je meziroční nárůst o 74 procent.
Nejprodávanějšími modely byly Škoda Octavia (5533), Fabia, Rapid, Karoq a Hyundai i30. Následují Škoda Superb, Dacia Duster a Škoda Kodiaq.
Společnost PwC odhadla na základě dosavadního vývoje a stavu ekonomiky počet registrovaných aut v letošním roce na 255.000 vozů, což je o 10.000 aut méně, než předpovídala na začátku roku. Zároveň by to byl meziroční pokles o 2,5 procenta. Podle tajemníka svazu Josefa Pokorného může být konečné číslo ještě nižší. Důvodem je očekávané zpomalení ekonomiky, rizika v rámci EU, tedy zejména vývoj kurzu eura nebo brexit, i slábnoucí dopad nové metodiky měření emisí WLTP.
Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o desetinu na 5029 vozů. První je Peugeot se 792 prodanými vozy. Druhý je Volkswagen, který prodal o jeden vůz méně, a třetí je Fiat s prodejem 555 vozů. Nejoblíbenějšími modely byly Peugeot Boxer, Renault Master a Fiat Ducato. Naftové vozy měly podíl 90 procent.
Počet registrovaných nákladních aut se zvýšil o 4,4 procenta na 2388 vozů. Nejprodávanější Scania prodala 452 aut, MAN 449 vozů a Mercedes Benz 415 vozů. Vedou tahače s podílem přes 55 procent.
Prodej autobusů se zvýšil o osm procent na 194 vozidel. Nejvíce prodala domácí značka Iveco Bus (63 autobusů). Druhý je rovněž tuzemský SOR (38) a třetí Solaris (25). Největší zájem byl o městské autobusy, které tvořily 45 procent trhu.
Poptávka po motocyklech vzrostla o 37 procent na 3401 strojů. První Honda prodala 599 motocyklů, následuje KTM s 300 prodanými motocykly a CF Moto s prodejem 298 strojů.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.