Prodej aut v Česku klesl. Překvapivě si ale jedna značka polepšila

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: youtube.com
ČTK , AutoRoad.cz 4. dubna 2019 15:53
Sdílej:

Prodej nových osobních aut v tuzemsku v letošním 1. čtvrtletí klesl meziročně o 12 procent na 59.616 vozů. Největší zájem byl o vozy SUV, které měly podíl téměř 31 procent. Dominovaly vozy s benzínovým motorem, podíl dieselových vozů klesl o čtyři procentní body pod 28 procent. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Domácí Škoda Auto prodala 20.586 aut, což je pokles o devět procent a znamená to podíl 34,5 procenta. Podobně klesl prodej Volkswagenu na 5715 aut a Dacia naopak rostla o dvě procenta na 4008 prodaných vozů. Na dalších místech skončily značky Hyundai a Peugeot.

Celkem 72 procent osobních aut nakoupily firmy a zbytek soukromé osoby. Podíl benzínových vozů stoupl o pět procentních bodů na 70 procent. Zbytek vedle nafty připadá na LPG, CNG a elektrické vozy. Hybridů se prodalo celkem 1416 kusů, což je meziroční nárůst o 74 procent.

Nejprodávanějšími modely byly Škoda Octavia (5533), Fabia, Rapid, Karoq a Hyundai i30. Následují Škoda Superb, Dacia Duster a Škoda Kodiaq.

Společnost PwC odhadla na základě dosavadního vývoje a stavu ekonomiky počet registrovaných aut v letošním roce na 255.000 vozů, což je o 10.000 aut méně, než předpovídala na začátku roku. Zároveň by to byl meziroční pokles o 2,5 procenta. Podle tajemníka svazu Josefa Pokorného může být konečné číslo ještě nižší. Důvodem je očekávané zpomalení ekonomiky, rizika v rámci EU, tedy zejména vývoj kurzu eura nebo brexit, i slábnoucí dopad nové metodiky měření emisí WLTP.

Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o desetinu na 5029 vozů. První je Peugeot se 792 prodanými vozy. Druhý je Volkswagen, který prodal o jeden vůz méně, a třetí je Fiat s prodejem 555 vozů. Nejoblíbenějšími modely byly Peugeot Boxer, Renault Master a Fiat Ducato. Naftové vozy měly podíl 90 procent.

Počet registrovaných nákladních aut se zvýšil o 4,4 procenta na 2388 vozů. Nejprodávanější Scania prodala 452 aut, MAN 449 vozů a Mercedes Benz 415 vozů. Vedou tahače s podílem přes 55 procent.

Prodej autobusů se zvýšil o osm procent na 194 vozidel. Nejvíce prodala domácí značka Iveco Bus (63 autobusů). Druhý je rovněž tuzemský SOR (38) a třetí Solaris (25). Největší zájem byl o městské autobusy, které tvořily 45 procent trhu.

Poptávka po motocyklech vzrostla o 37 procent na 3401 strojů. První Honda prodala 599 motocyklů, následuje KTM s 300 prodanými motocykly a CF Moto s prodejem 298 strojů.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.