Zavedení WLTP srazilo prodeje o desítky procent, propadu se nevyhnula ani Škoda

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 4. října 2018 12:05
Sdílej:

Začátkem minulého měsíce, tedy 1. září 2019, začala platit nová norma testování vozidel označovaná jako WLTP. To pro prodejce automobilů znamenalo řadu problémů, kvůli kterým musela být z nabídky stažena poměrně velká část modelů a různých motorizací. Že se zavedení WLTP projeví na prodejích bylo jasné každému, jak moc se ale ukázalo až teď.

Jak uvádí web Auto News Europe, pokles v registracích nových automobilů na německém trhu se během minulého měsíce vyšplhal na 31 %. Hlavním důvodem je přitom neoddiskutovatelně zavedení nové normy testování vozidel „Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure - WLTP," která začala platit počátkem minulého měsíce.

Nová norma vyžaduje testování všech modelů ve všech konfiguracích, což bylo pro řadu automobilek časově neuskutečnitelné. Volkswagen a řad dalších automobilek se proto ve snaze minimalizovat šok blížící se šok pokusila "zaplavit" trh svými modely, což vedlo během srpna k 25% nárůstu prodejů.

Registrace nových vozidel v Německu se však v průběhu září smrskly na 200 134 kusů, jak ve středu uvedl německý úřad KBA. Pro německý trh to znamenalo pád o 31 %.

To výrazně pocítily všechny automobilky zaměřené na masový trh. Nejvíce utrpěla Audi, jejíž prodeje poklesly o 78 %. Značnou ztrátu utrpělo i Porsche, kterému prodeje klesly o 76 /. Volkswagen, jádro celého koncernu, zaznamenal pokles prodejů o 62 procent. Seat pocítil pokles o 56 % a mladoboleslavská Škoda o 44 %.

V případě Volkswagenu se však není čemu divit, neboť od začátku září prošlo procesem WLTP pouze 14 modelů, což výrazně omezilo nabídku automobilky. Koncern si však byl rizik vědom a předem varoval, že vlivem WLTP se dá během září a října očekávat výrazný propad. Automobilka si navíc musela pronajmout tisíce parkovacích míst pro modely, které zatím WLTP nepodstoupily a nemohou být v současnosti nabídnuty či doručeny zákazníkům.

Výrazný pokles prodejů / registrací nových modelů zaznamenaly také značky Honda (59 %), Dacia (51 %), Renault (44 %) nebo Nissan (33 %). Pokles prodejů pod hranicí 10 % zaznamenaly automobilky Opel (6.6 %), Toyota (6.3 %) nebo BMW (1.2 %).

Na opačné straně ekonomického výsledku stojí francouzské automobilky, kterým se i přes zavedení WLTP podařilo posílit. Vzrostly prodeje Peugeotu (12 %), DS (23 %) nebo Citroenu (10 %). Drobný vzrůst prodejů zaznamenala i Mazda, která si polepšila o 1.8 procenta.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.