Začátkem minulého měsíce, tedy 1. září 2019, začala platit nová norma testování vozidel označovaná jako WLTP. To pro prodejce automobilů znamenalo řadu problémů, kvůli kterým musela být z nabídky stažena poměrně velká část modelů a různých motorizací. Že se zavedení WLTP projeví na prodejích bylo jasné každému, jak moc se ale ukázalo až teď.
Jak uvádí web Auto News Europe, pokles v registracích nových automobilů na německém trhu se během minulého měsíce vyšplhal na 31 %. Hlavním důvodem je přitom neoddiskutovatelně zavedení nové normy testování vozidel „Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure - WLTP," která začala platit počátkem minulého měsíce.
Nová norma vyžaduje testování všech modelů ve všech konfiguracích, což bylo pro řadu automobilek časově neuskutečnitelné. Volkswagen a řad dalších automobilek se proto ve snaze minimalizovat šok blížící se šok pokusila "zaplavit" trh svými modely, což vedlo během srpna k 25% nárůstu prodejů.
Registrace nových vozidel v Německu se však v průběhu září smrskly na 200 134 kusů, jak ve středu uvedl německý úřad KBA. Pro německý trh to znamenalo pád o 31 %.
To výrazně pocítily všechny automobilky zaměřené na masový trh. Nejvíce utrpěla Audi, jejíž prodeje poklesly o 78 %. Značnou ztrátu utrpělo i Porsche, kterému prodeje klesly o 76 /. Volkswagen, jádro celého koncernu, zaznamenal pokles prodejů o 62 procent. Seat pocítil pokles o 56 % a mladoboleslavská Škoda o 44 %.
V případě Volkswagenu se však není čemu divit, neboť od začátku září prošlo procesem WLTP pouze 14 modelů, což výrazně omezilo nabídku automobilky. Koncern si však byl rizik vědom a předem varoval, že vlivem WLTP se dá během září a října očekávat výrazný propad. Automobilka si navíc musela pronajmout tisíce parkovacích míst pro modely, které zatím WLTP nepodstoupily a nemohou být v současnosti nabídnuty či doručeny zákazníkům.
Výrazný pokles prodejů / registrací nových modelů zaznamenaly také značky Honda (59 %), Dacia (51 %), Renault (44 %) nebo Nissan (33 %). Pokles prodejů pod hranicí 10 % zaznamenaly automobilky Opel (6.6 %), Toyota (6.3 %) nebo BMW (1.2 %).
Na opačné straně ekonomického výsledku stojí francouzské automobilky, kterým se i přes zavedení WLTP podařilo posílit. Vzrostly prodeje Peugeotu (12 %), DS (23 %) nebo Citroenu (10 %). Drobný vzrůst prodejů zaznamenala i Mazda, která si polepšila o 1.8 procenta.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.