Když Elon Musk v jednom ze svých příspěvků na Twitter sliboval, že by měla Tesla začít být výdělečná ještě tento rok, věřili mu pravděpodobně jen největší optimisté či zarytí fanoušci automobilky. Několik posledních měsíců však ukazuje, že tento cíl by nemusel být daleko od naplnění. A podpořit se to dá hned třemi pádnými důvody.
Jak jsme informovali již minulý týden, Tesla zažila skutečně extrémně příznivý srpen. Podle odhadů se prodalo okolo 17 800 Modelů 3, díky čemuž se tento dostupný elektromobil stal jedním z nejprodávanějších automobilů v zámoří. Podařilo se mu dokonce překonat i prodeje všech osobních automobilů BMW (s výjimkou velkých SUV). Dobře si ale vedly i Modely S a X, které se dostaly téměř na dvojnásobek svých průměrných prodejů.
Dalším pádným důvodem je e-mail, který rozeslal Elon Musk zaměstnancům Tesly. Zdůrazňuje v něm, že Tesla se momentálně těší skutečně skvělým prodejním výsledkům a oceňuje jejich práci, díky které už svůj automobil dostal rekordní počet lidí.
Email je poměrně rozsáhlý, proto ho nebudeme rozebírat celý. Za zmínku ale stojí minimálně dvě pasáže: „Čeká nás nejzajímavější čtvrtletí v naší historii, během kterého doručíme více než dvojnásobek vozidel, které jsme doručili ve čtvrtletí minulém." Další citace se pak věnuje plánům do budoucna: „Také máme připravenou nejúchvatnější paletu nových produktů na světě. Čeká nás Model Y, Tesla (pick-up) Truck, Semi a nová generace Roadsteru."
V závěru e-mailu děkuje Musk svým zaměstnancům za jejich neuvěřitelnou práci, kterou pomáhají Tesle k úspěchu. „Co děláte je zásadní pro dosažení působivé a udržitelné energetické budoucnosti pro lidstvo a život na Zemi."
Posledním dobrým důvodem věřit, že Tesla začne konečně vydělávat, jsou rostoucí průměrné ceny Modelu 3. Lidé totiž utrácejí za výbavu svého "dostupného" elektromobilu stále více, přičemž v posledním čtvrtletí byl rozdíl nejvýraznější.
Jak informoval Teslike, během třetího čtvrtletí se ceny pohybují okolo 60 262 dolarů, což je cca 1 338 000 korun. Jak přitom informoval web IndiseEV's, ve druhém čtvrtletí dosahovala průměrná cena Modelu 3 55 424 dolarů (1 230 000 Kč) a v prvním čtvrtletí 55 925 dolarů (1 241 000 Kč). Nárůst průměrných cen má dvě hlavní příčiny. Tou první je nárůst cen začátkem srpna a tou druhou pak vzrůstající počet objednávek Modelu 3 s pohonem všech kol.
The average sale price of #Model3 reaches $60K in Q3, $4,838 higher than Q2. Source: https://t.co/eaiX3Hcfq6 The price increase on 3 Aug moved the average up by $990. The rest is due to AWD&P deliveries.@Teslarati @ElectrekCo @Jalopnik @cleantechnica @InsideEVs @GreenCarReports pic.twitter.com/UM2P5kHmU3
— Teslike (@TroyTeslike) 7. září 2018
Vyšší průměrně ceny prodaných elektromobilů v kombinaci se stále rostoucím počtem prodaných kusů by se tak brzy mohly projevit na výrazně silnějších finančních výsledcích. Konec třetího čtvrtletí se pomalu blíží a tak všichni v napětí očekávají, jestli Tesla skutečně začne vydělávat.
I kdyby se to ale nyní ještě nepodařilo, stále se nabízí velký potenciál. V současné dobře představuje Tesla model 3 s pohonem všech kol (Dual-motor) cca 35 % prodaných kusů a výkonnější verze Performance jen cca 10 % prodaných kusů. Stále je tak prostor pro dosahování vyšších průměrných cen za prodané vozy, než na trh dorazí nejlacinější varianta s omezeným dojezdem.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?