Když Elon Musk v jednom ze svých příspěvků na Twitter sliboval, že by měla Tesla začít být výdělečná ještě tento rok, věřili mu pravděpodobně jen největší optimisté či zarytí fanoušci automobilky. Několik posledních měsíců však ukazuje, že tento cíl by nemusel být daleko od naplnění. A podpořit se to dá hned třemi pádnými důvody.
Jak jsme informovali již minulý týden, Tesla zažila skutečně extrémně příznivý srpen. Podle odhadů se prodalo okolo 17 800 Modelů 3, díky čemuž se tento dostupný elektromobil stal jedním z nejprodávanějších automobilů v zámoří. Podařilo se mu dokonce překonat i prodeje všech osobních automobilů BMW (s výjimkou velkých SUV). Dobře si ale vedly i Modely S a X, které se dostaly téměř na dvojnásobek svých průměrných prodejů.
Dalším pádným důvodem je e-mail, který rozeslal Elon Musk zaměstnancům Tesly. Zdůrazňuje v něm, že Tesla se momentálně těší skutečně skvělým prodejním výsledkům a oceňuje jejich práci, díky které už svůj automobil dostal rekordní počet lidí.
Email je poměrně rozsáhlý, proto ho nebudeme rozebírat celý. Za zmínku ale stojí minimálně dvě pasáže: „Čeká nás nejzajímavější čtvrtletí v naší historii, během kterého doručíme více než dvojnásobek vozidel, které jsme doručili ve čtvrtletí minulém." Další citace se pak věnuje plánům do budoucna: „Také máme připravenou nejúchvatnější paletu nových produktů na světě. Čeká nás Model Y, Tesla (pick-up) Truck, Semi a nová generace Roadsteru."
V závěru e-mailu děkuje Musk svým zaměstnancům za jejich neuvěřitelnou práci, kterou pomáhají Tesle k úspěchu. „Co děláte je zásadní pro dosažení působivé a udržitelné energetické budoucnosti pro lidstvo a život na Zemi."
Posledním dobrým důvodem věřit, že Tesla začne konečně vydělávat, jsou rostoucí průměrné ceny Modelu 3. Lidé totiž utrácejí za výbavu svého "dostupného" elektromobilu stále více, přičemž v posledním čtvrtletí byl rozdíl nejvýraznější.
Jak informoval Teslike, během třetího čtvrtletí se ceny pohybují okolo 60 262 dolarů, což je cca 1 338 000 korun. Jak přitom informoval web IndiseEV's, ve druhém čtvrtletí dosahovala průměrná cena Modelu 3 55 424 dolarů (1 230 000 Kč) a v prvním čtvrtletí 55 925 dolarů (1 241 000 Kč). Nárůst průměrných cen má dvě hlavní příčiny. Tou první je nárůst cen začátkem srpna a tou druhou pak vzrůstající počet objednávek Modelu 3 s pohonem všech kol.
The average sale price of #Model3 reaches $60K in Q3, $4,838 higher than Q2. Source: https://t.co/eaiX3Hcfq6 The price increase on 3 Aug moved the average up by $990. The rest is due to AWD&P deliveries.@Teslarati @ElectrekCo @Jalopnik @cleantechnica @InsideEVs @GreenCarReports pic.twitter.com/UM2P5kHmU3
— Teslike (@TroyTeslike) 7. září 2018
Vyšší průměrně ceny prodaných elektromobilů v kombinaci se stále rostoucím počtem prodaných kusů by se tak brzy mohly projevit na výrazně silnějších finančních výsledcích. Konec třetího čtvrtletí se pomalu blíží a tak všichni v napětí očekávají, jestli Tesla skutečně začne vydělávat.
I kdyby se to ale nyní ještě nepodařilo, stále se nabízí velký potenciál. V současné dobře představuje Tesla model 3 s pohonem všech kol (Dual-motor) cca 35 % prodaných kusů a výkonnější verze Performance jen cca 10 % prodaných kusů. Stále je tak prostor pro dosahování vyšších průměrných cen za prodané vozy, než na trh dorazí nejlacinější varianta s omezeným dojezdem.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.