Masivní nástup elektromobilů, na který se v příštích letech chystá většina světových automobilek, má přinést celou řadu pozitiv. Lidé pracující přímo v automobilovém průmyslu z něj však nejspíš tak nadšení nebudou. Podle posledních zpráv to totiž vypadá, že nástup elektromobilů by mohl jen v Německu ohrozit okolo 75 000 pracovních míst.
Studie, na které se podílely německé společnosti podnikající v automobilovém průmyslu, celkem jasně naznačuje, že přechod na čistě elektrický pohon by mohl ohrozit místa až 75 000 lidí, kteří v současnosti pracují na motorech a převodovkách.
Podle institutu Fraunhofer Institute of Industrial Engineering, který je za studii zodpovědný, vytváří automobilový průmysl v Německu zhruba 840 000 pracovních míst. Z toho je cca 210 000 míst spojeno s výrobou pohonných ústrojí, jak specifikuje web Autoblog.
O věrohodnosti a hloubce studie vypovídá i skutečnost, že se na ni podíleli největší giganti německého automobilového průmyslu, jako například Volkswagen, Daimler, BMW, Bosch, ZF nebo Schaffler. Z poskytnutých dat pak vyšlo najevo, že konstrukce elektromobilů bude zhruba o 30 % rychlejší, než konstrukce vozidel se spalovacími motory.
Bernd Osterloh, zástupce automobilky Volkswagen, situaci vysvětluje tím, že konstrukce elektromobilů je podstatně jednoduší. Ve srovnání se spalovacími motory je totiž zapotřebí zhruba jen jedna šestina součástek.
Za předpokladu, že do roku 2030 budou 25 % všech automobilů v Německu tvořit elektromobily, 15 % hybridy a 60 % automobily se spalovacími motory, pak by podle studie mohlo být v hrožení na 75 000 míst. Pokud by však elektromobily nabraly na vyšší popularitě, mohlo by se číslo zvýšit na až na 100 000.
Osterloh navíc dodává, že problém je spojen i se závody určenými k výrobě baterií. Ty totiž potřebují zhruba jen pětinu pracovních sil, které by potřeboval klasický závod.
"Do roku 2030 bude každé druhé pracovní místo spojené s výrobou pohonných jednotek osobních automobilů přímo nebo nepřímo ovlivněno elektromobilitou," uvádí německá obchodní unie IG Metall. "Politici a průmyslu nyní musí zapracovat na vytvoření strategií, které usnadní tento přechod."
Studie navíc upozorňuje, že země by měla být opatrná v obchodováním s novými technologiemi s rivalskými zeměmi jako je Čína, Korea nebo Japonsko. Zejména společnosti, které jsou nyní na vedoucích pozicích ve vývoji elektromobility, by měli místo zadávání zakázek spíše prodávat.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.