Tesla Model 3 měla být v mnoha ohledech naprosto přelomovým modelem, což u lidí vzbudilo do té doby nevídaný zájem. Když se tak 31. března 2016 poprvé objevila možnost předplatit si jeden z prvních dostupných elektromobilů značky Tesla, lidé byli ochotní stát dlouhé fronty. A situace se nezměnila ani v následujících dnech. Tou dobou přitom ještě nikdo nevěděl, co vlastně nové Tesla nabídne nebo jak bude vypadat.
Výsledek prvního týdnu od zahájení předprodeje Modelu 3 byl naprosto neuvěřitelný. Za jeden týden si dostupný elektromobil před-objednalo na 325 000 zájemců. Během měsíce pak číslo stouplo na 400 000 zájemců, kteří složili zálohu rovných 1 000 dolarů. Do doručení prvního vozu zákazníkům sice 63 000 zájemců stáhlo svou objednávku (cca 12 procent), ovšem celkový počet i tak vzrostl na 455 000 zájemců. Model 3 se tak stal fenoménem, jaký historie automobilového trhu nepamatuje, jak uvádí web InsideEVs.
Rušení rezervací je samozřejmě naprosto normální a zřejmě se s ním i počítalo, ovšem po prvních trhlinách ve výrobě Modelu 3 se rušení rezervací začalo výrazně šířit a narůstat. Podle analytické společnosti Second Measure, která analyzuje miliony anonymních odpovědí na otázky spojené s nákupy a chováním zákazníka, už prý rezervaci zrušilo na 23 % lidí.
Jak je vidět z grafu, výrazný skok v rušení rezervací se poprvé objevuje v lednu tohoto roku a od té doby stále stoupá. Další výrazné povyskočení v grafu je pak zřetelně viditelné v dubnu tohoto roku. Tesle samozřejmě přicházejí i nové objednávky na Model 3, ovšem jejich počet je podle všeho nižší, než počet lidí, kteří si svých 1 000 dolarů opět odnášejí domů.
Podle webu Recode, který také sleduje trend vzrůstajícího počtu zrušených objednávek, se k tabulce společnosti Second Mesure vyjádřila už i Tesla. Zástupce společnosti měl sdělit, že: „Data společnosti Second Mesure se neshodují s našimi interními daty, ovšem jak moc nebudeme specifikovat."
Velký počet zrušených objednávek se přičítá zejména nedávnému prohlášení, které odsouvá nejlacinější variantu Modelu 3 (za 35 000 dolarů / 766 000 Kč) na pozdější dobu. Zákazníci citliví na cenu by také mohli ztratit zájem z důvodu ztráty slevy na daních ve výši až 7 500 dolarů, která skončí ve chvíli, kdy Tesla překročí výrobu 200 000 kusů ročně.
Na první pohled může může situace vypadat kriticky, ovšem ve skutečnosti se žádné drama nekoná. Tesla totiž stále nestačí pokrývat současnou poptávku, takže ztráta "před-objednávek" by ji trápit neměla. Automobilka se v současnosti soustředí hlavně na zvyšování produkce, která by měla již koncem tohoto měsíce dosáhnout cca 5 000 Modelů 3 týdně a cca 260 000 Modelů 3 ročně.
Jak už jsme navíc nedávno naznačili, pokud se automobilce podaří navýšit výrobu na 10 000 Modelů 3 týdně, náklady na výrobu jediného vozu se propadnou na částku cca 28 000 dolarů, přičemž 18 000 dolarů bude připadat na materiál a 10 000 dolarů na práci. U levnějšího Modelu 3 s cenovkou 35 000 dolarů se navíc počítá, že jeho náklady na výrobu by se mohli propadnout ještě dramatičtěji. Nezbývá tedy než věřit, že plány Tesle vyjdou a ta tak bude konečně schopná vydělat si sama na sebe.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?