Tesla Model 3 měla být v mnoha ohledech naprosto přelomovým modelem, což u lidí vzbudilo do té doby nevídaný zájem. Když se tak 31. března 2016 poprvé objevila možnost předplatit si jeden z prvních dostupných elektromobilů značky Tesla, lidé byli ochotní stát dlouhé fronty. A situace se nezměnila ani v následujících dnech. Tou dobou přitom ještě nikdo nevěděl, co vlastně nové Tesla nabídne nebo jak bude vypadat.
Výsledek prvního týdnu od zahájení předprodeje Modelu 3 byl naprosto neuvěřitelný. Za jeden týden si dostupný elektromobil před-objednalo na 325 000 zájemců. Během měsíce pak číslo stouplo na 400 000 zájemců, kteří složili zálohu rovných 1 000 dolarů. Do doručení prvního vozu zákazníkům sice 63 000 zájemců stáhlo svou objednávku (cca 12 procent), ovšem celkový počet i tak vzrostl na 455 000 zájemců. Model 3 se tak stal fenoménem, jaký historie automobilového trhu nepamatuje, jak uvádí web InsideEVs.
Rušení rezervací je samozřejmě naprosto normální a zřejmě se s ním i počítalo, ovšem po prvních trhlinách ve výrobě Modelu 3 se rušení rezervací začalo výrazně šířit a narůstat. Podle analytické společnosti Second Measure, která analyzuje miliony anonymních odpovědí na otázky spojené s nákupy a chováním zákazníka, už prý rezervaci zrušilo na 23 % lidí.
Jak je vidět z grafu, výrazný skok v rušení rezervací se poprvé objevuje v lednu tohoto roku a od té doby stále stoupá. Další výrazné povyskočení v grafu je pak zřetelně viditelné v dubnu tohoto roku. Tesle samozřejmě přicházejí i nové objednávky na Model 3, ovšem jejich počet je podle všeho nižší, než počet lidí, kteří si svých 1 000 dolarů opět odnášejí domů.
Podle webu Recode, který také sleduje trend vzrůstajícího počtu zrušených objednávek, se k tabulce společnosti Second Mesure vyjádřila už i Tesla. Zástupce společnosti měl sdělit, že: „Data společnosti Second Mesure se neshodují s našimi interními daty, ovšem jak moc nebudeme specifikovat."
Velký počet zrušených objednávek se přičítá zejména nedávnému prohlášení, které odsouvá nejlacinější variantu Modelu 3 (za 35 000 dolarů / 766 000 Kč) na pozdější dobu. Zákazníci citliví na cenu by také mohli ztratit zájem z důvodu ztráty slevy na daních ve výši až 7 500 dolarů, která skončí ve chvíli, kdy Tesla překročí výrobu 200 000 kusů ročně.
Na první pohled může může situace vypadat kriticky, ovšem ve skutečnosti se žádné drama nekoná. Tesla totiž stále nestačí pokrývat současnou poptávku, takže ztráta "před-objednávek" by ji trápit neměla. Automobilka se v současnosti soustředí hlavně na zvyšování produkce, která by měla již koncem tohoto měsíce dosáhnout cca 5 000 Modelů 3 týdně a cca 260 000 Modelů 3 ročně.
Jak už jsme navíc nedávno naznačili, pokud se automobilce podaří navýšit výrobu na 10 000 Modelů 3 týdně, náklady na výrobu jediného vozu se propadnou na částku cca 28 000 dolarů, přičemž 18 000 dolarů bude připadat na materiál a 10 000 dolarů na práci. U levnějšího Modelu 3 s cenovkou 35 000 dolarů se navíc počítá, že jeho náklady na výrobu by se mohli propadnout ještě dramatičtěji. Nezbývá tedy než věřit, že plány Tesle vyjdou a ta tak bude konečně schopná vydělat si sama na sebe.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.