Tesla Model 3 měla být v mnoha ohledech naprosto přelomovým modelem, což u lidí vzbudilo do té doby nevídaný zájem. Když se tak 31. března 2016 poprvé objevila možnost předplatit si jeden z prvních dostupných elektromobilů značky Tesla, lidé byli ochotní stát dlouhé fronty. A situace se nezměnila ani v následujících dnech. Tou dobou přitom ještě nikdo nevěděl, co vlastně nové Tesla nabídne nebo jak bude vypadat.
Výsledek prvního týdnu od zahájení předprodeje Modelu 3 byl naprosto neuvěřitelný. Za jeden týden si dostupný elektromobil před-objednalo na 325 000 zájemců. Během měsíce pak číslo stouplo na 400 000 zájemců, kteří složili zálohu rovných 1 000 dolarů. Do doručení prvního vozu zákazníkům sice 63 000 zájemců stáhlo svou objednávku (cca 12 procent), ovšem celkový počet i tak vzrostl na 455 000 zájemců. Model 3 se tak stal fenoménem, jaký historie automobilového trhu nepamatuje, jak uvádí web InsideEVs.
Rušení rezervací je samozřejmě naprosto normální a zřejmě se s ním i počítalo, ovšem po prvních trhlinách ve výrobě Modelu 3 se rušení rezervací začalo výrazně šířit a narůstat. Podle analytické společnosti Second Measure, která analyzuje miliony anonymních odpovědí na otázky spojené s nákupy a chováním zákazníka, už prý rezervaci zrušilo na 23 % lidí.
Jak je vidět z grafu, výrazný skok v rušení rezervací se poprvé objevuje v lednu tohoto roku a od té doby stále stoupá. Další výrazné povyskočení v grafu je pak zřetelně viditelné v dubnu tohoto roku. Tesle samozřejmě přicházejí i nové objednávky na Model 3, ovšem jejich počet je podle všeho nižší, než počet lidí, kteří si svých 1 000 dolarů opět odnášejí domů.
Podle webu Recode, který také sleduje trend vzrůstajícího počtu zrušených objednávek, se k tabulce společnosti Second Mesure vyjádřila už i Tesla. Zástupce společnosti měl sdělit, že: „Data společnosti Second Mesure se neshodují s našimi interními daty, ovšem jak moc nebudeme specifikovat."
Velký počet zrušených objednávek se přičítá zejména nedávnému prohlášení, které odsouvá nejlacinější variantu Modelu 3 (za 35 000 dolarů / 766 000 Kč) na pozdější dobu. Zákazníci citliví na cenu by také mohli ztratit zájem z důvodu ztráty slevy na daních ve výši až 7 500 dolarů, která skončí ve chvíli, kdy Tesla překročí výrobu 200 000 kusů ročně.
Na první pohled může může situace vypadat kriticky, ovšem ve skutečnosti se žádné drama nekoná. Tesla totiž stále nestačí pokrývat současnou poptávku, takže ztráta "před-objednávek" by ji trápit neměla. Automobilka se v současnosti soustředí hlavně na zvyšování produkce, která by měla již koncem tohoto měsíce dosáhnout cca 5 000 Modelů 3 týdně a cca 260 000 Modelů 3 ročně.
Jak už jsme navíc nedávno naznačili, pokud se automobilce podaří navýšit výrobu na 10 000 Modelů 3 týdně, náklady na výrobu jediného vozu se propadnou na částku cca 28 000 dolarů, přičemž 18 000 dolarů bude připadat na materiál a 10 000 dolarů na práci. U levnějšího Modelu 3 s cenovkou 35 000 dolarů se navíc počítá, že jeho náklady na výrobu by se mohli propadnout ještě dramatičtěji. Nezbývá tedy než věřit, že plány Tesle vyjdou a ta tak bude konečně schopná vydělat si sama na sebe.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.