Bez Číny už ani ránu? S tímhle plány automobilek zřejmě nepočítaly

BMW se pochlubilo novým příslušenstvím, díky kterému bude nabíjení podstatně snazší
BMW se pochlubilo novým příslušenstvím, díky kterému bude nabíjení podstatně snazší, foto: BMW
Antonín Marek , AutoRoad.cz 4. června 2018 16:10
Sdílej:

Většina významných světových automobilek se momentálně nachází v pokročilém stádiu vývoje vlastních elektromobilů, kterými chtějí během několika dalších desetiletí zaplavit ulice celého světa. Nic z toho však nebude možné, pokud automobilky nebudou mít přístup k dostatečnému množství akumulátorů. A tady začíná být celá situace zajímavá.

Čínská společnost Tianqi Lithium totiž v minulých dnech zaplatila více než 4 miliardy dolarů,čímž se stala druhým největším akcionářem v čilské těžební společnosti Sociedad Química y Minera (SQM). Tenhle obchod tak dává čínské společnosti možnost zasahovat do kontroly zhruba poloviny lithia, které současný svět potřebuje k výrobě baterií.

Vzhledem k rozsáhlosti tohoto obchodu však došlo i na výrazné drama. Čilská vláda totiž začala obchod blokovat, načež čínská vláda intervenovala s varováním, že takové jednání by mohlo zásadním způsobem narušit obchodní vztahy obou zemí. Čilská vláda však svůj krok obhajovala vcelku pochopitelnými obavami, neboť kontrola společnosti Tianqi nad obrovskými zásobami Lithia by mohla zásadním způsobem ovlivnit celý trh.

Možná si teď říkáte, proč je kolem Lithia takový povyk, ovšem důvod je ryze prostý. Na vině jsou lithium-iontové baterie, které si během necelých 30 let zajistily na trhu stejnou popularitu, jakou mají i velmi staré olověné baterie.

Čína se navíc v posledních letech dokázala vypracovat na pozici lídra ve výrobě lithium-iontových produktů. Tuto pozici si dlouho drželo Japonsko, neboť společnost Sony byla vůbec první, která začala ve svých produktech využívat Li-Ion baterie. Otěže poté přebrala Jižní Korea a dnes je pevně svírá Čína, která dokáže vyrábět Li-Ion baterie v obrovském množství a prodávat je za nejnižší ceny.

Lithium, které je mimochodem nejlehčím známým kovem na světě, se pro Li-Ion baterie spotřebovává v obrovském množství. To samozřejmě vystřelilo vzhůru i cenu tohoto materiálu. Tabulky dokonce napovídají, že během tří let vzrostly ceny až o téměř 200 procent.

Poněkud překvapivé však může být, že navzdory velkým zásobám, není Čína největším producentem Lithie. Tím je v současnosti Austrálie s roční produkcí 18 700 tun. V záběsu je Čile (14 100 tun), Argentina (5 500 tun) a až poté Čína (3 000 tun).

Průmysloví analytici navíc odhadují, že s vzrůstajícím zájmem o elektromobily porosty trh s Li-Ion bateriemi neuvěřitelnou rychlostí až 19 % ročně. Již minulý rok se v Číně prodalo více než 750 000 elektromobilů, což je oproti roku 2016 nárůst o více než 50 %. Peking navíc chce, aby do roku 2025 tvořily elektrické automobily 20 % trhu. Ještě minulý rok to přitom byla pouhá 3 procenta.

Tím se dá snadno vysvětlit velký zájem Číny o velký podíl v čilské těžební společnosti. Pokud si navíc Čína bude chtít udržet svůj výsadní post na trhu s Li-Ion bateriemi, bude potřebovat spoustu levného Lithia. Kromě nově uzavřeného obchodu v Čile navíc čínská společnost Tianqi vlastní i 51 % australského lithiového dolu Greenbushes, což ji dává elektivní kontrolu nad téměř polovinou celosvětové produkce Lithia, jak uvádí Huang Liheng, analytik v GF Securities.

Situace v Čile by však ještě nemusela být konečná a čilská vláda by stále mohla proti čínské společnosti zasáhnout. Web Quartz jako příklad uvádí situaci, kdy by Čína začala nakupovat lithium z dolů SQM za nižší ceny, než jaké jsou na trhu obvyklé. Čilská vláda by tak začala přicházet o příjmy z daní a mohla by proti společnosti zasáhnout.

Stalo se
Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.