Boom jménem operativní leasing. Opravdu je tak přelomový, nebo se nevyplatí?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 9. února 2018 13:19 | akt. 9. února 2018 13:31
Sdílej:

Trh s novými automobily zažívá v posledních letech velký boom s názvem "Operativní leasing." A vlastně se ani není čemu divit, vždyť kdo by nechtěl jezdit v novém automobilu s minimálními náklady na provoz? Ovšem jako v každém případě, i tahle mince má dvě strany.

Hned na začátku je potřeba říci, že neexistuje univerzální odpověď na otázku, zda je operativní leasing dobrý nebo špatný. Jednak záleží na vašich potřebách a také na jisté míry i na vašich schopnostech či štěstí. O tom ale až později, na začátek by bylo dobré si shrnout, co to vlastně operativní leasing je.

Operativní leasing se dá popsat jako dlouhodobý pronájem vozu, na jehož konci vůz opět vrátíte, případně se rozhodnete pro jeho odkup za zůstatkovou částku. Nájemné je fixní, většinou nižší než měsíční splátky v případě úvěru, a zahrnuje i pojištění a servis. Zákazník je tak de facto zbaven většiny přidružených nákladů spojených s provozem vozu a kromě "nájemného" platí už jen provozní hmoty. Tedy v závislosti na smlouvě.

Podobně jako v téměř všech sektorech obchodu, i v případě operativního leasing máte na výběr z mnoha společností a různých smluv. V závislosti na ceně se pak mění jak poskytovaný servis, tak případná váš spoluúčasti na pojištění, které je jinak zajištěno v nájmu vozu.

Dalším bonusem je vcelku bohatý výběr vozů, na "operák" už si dnes můžete vzít téměř jakýkoliv typ vozu, od městského hatchbacku, přes elektromobil až po prémiové značky. Po operativním leasingu navíc mohou sáhnout soukromníci, malí podnikatelé i velké společnosti.

Že to zní příliš lákavě? Operativní leasing má bezpochyby své výhody a některým lidem dokonale sedne, nicméně i zde je potřeba počítat s jistými omezeními. Zaprvé je potřeba počítat s tím, že automobil není váš a jakékoliv poškození vás může vyjít při vrácení draho.

Totéž platí i pro nájezd kilometrů a namáhání vozu. Smlouva totiž počítá s maximálním ročním nájezdem a standardním použitím. Za každý kilometr navíc či příliš namáhaný vůz (například pokud protáhnete pronajaté SUV skutečně náročným terénem) opět si připlatíte.

Při sjednávání nájmu je navíc potřeba hlídat si pečlivě dokumenty, jak už jsme výše zmiňovali, na trhu je celá řada společností a nabídek, které se diametrálně liší. Některé společnosti tak nehradí kompletní servis, jiné nastavují vyšší spoluúčast při pojištění a některé třeba nehradí pojištění dálniční známky.

Skutečné náklady operativního leasingu se však mohou projevit až po jeho skončení. Zde dostanete na výběr buď odkup automobilu za zůstatkovou cenu (kterou většina společností spočítá podle stavu vozidla), případně vůz vrátíte a začne velká prohlídka.

Během té se technici velice důkladně zaměří na opotřebení vozu, stav karoserie, laku, interiéru, atd. Pokud vám tedy dítě zaneřádí čalounění zadních sedadel a neopatrný cizinec vám poškrábe lak na parkovišti před supermarketem, čehož si někdy zkrátka nemusíte všimnout, můžete se připravit, že vám to společnost vyúčtuje.

Pokud ale vynecháme katastrofické scénáře, pak si můžete užívat nový automobil po smluvenou dobu za výrazně nižší částku, než na kolik by vás vyšel úvěr. Stále však nesete riziko, že si "na konci připlatíte" a co je možná pro některé petrolheady nejhorší: auto nebude "vaše" a kdykoliv si s ním budete chtít užít trochu té nerozumné zábavy, stále budete muset myslet na to, že se to může projevit na účtu.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.