Trh s novými automobily zažívá v posledních letech velký boom s názvem "Operativní leasing." A vlastně se ani není čemu divit, vždyť kdo by nechtěl jezdit v novém automobilu s minimálními náklady na provoz? Ovšem jako v každém případě, i tahle mince má dvě strany.
Hned na začátku je potřeba říci, že neexistuje univerzální odpověď na otázku, zda je operativní leasing dobrý nebo špatný. Jednak záleží na vašich potřebách a také na jisté míry i na vašich schopnostech či štěstí. O tom ale až později, na začátek by bylo dobré si shrnout, co to vlastně operativní leasing je.
Operativní leasing se dá popsat jako dlouhodobý pronájem vozu, na jehož konci vůz opět vrátíte, případně se rozhodnete pro jeho odkup za zůstatkovou částku. Nájemné je fixní, většinou nižší než měsíční splátky v případě úvěru, a zahrnuje i pojištění a servis. Zákazník je tak de facto zbaven většiny přidružených nákladů spojených s provozem vozu a kromě "nájemného" platí už jen provozní hmoty. Tedy v závislosti na smlouvě.
Podobně jako v téměř všech sektorech obchodu, i v případě operativního leasing máte na výběr z mnoha společností a různých smluv. V závislosti na ceně se pak mění jak poskytovaný servis, tak případná váš spoluúčasti na pojištění, které je jinak zajištěno v nájmu vozu.
Dalším bonusem je vcelku bohatý výběr vozů, na "operák" už si dnes můžete vzít téměř jakýkoliv typ vozu, od městského hatchbacku, přes elektromobil až po prémiové značky. Po operativním leasingu navíc mohou sáhnout soukromníci, malí podnikatelé i velké společnosti.
Že to zní příliš lákavě? Operativní leasing má bezpochyby své výhody a některým lidem dokonale sedne, nicméně i zde je potřeba počítat s jistými omezeními. Zaprvé je potřeba počítat s tím, že automobil není váš a jakékoliv poškození vás může vyjít při vrácení draho.
Totéž platí i pro nájezd kilometrů a namáhání vozu. Smlouva totiž počítá s maximálním ročním nájezdem a standardním použitím. Za každý kilometr navíc či příliš namáhaný vůz (například pokud protáhnete pronajaté SUV skutečně náročným terénem) opět si připlatíte.
Při sjednávání nájmu je navíc potřeba hlídat si pečlivě dokumenty, jak už jsme výše zmiňovali, na trhu je celá řada společností a nabídek, které se diametrálně liší. Některé společnosti tak nehradí kompletní servis, jiné nastavují vyšší spoluúčast při pojištění a některé třeba nehradí pojištění dálniční známky.
Skutečné náklady operativního leasingu se však mohou projevit až po jeho skončení. Zde dostanete na výběr buď odkup automobilu za zůstatkovou cenu (kterou většina společností spočítá podle stavu vozidla), případně vůz vrátíte a začne velká prohlídka.
Během té se technici velice důkladně zaměří na opotřebení vozu, stav karoserie, laku, interiéru, atd. Pokud vám tedy dítě zaneřádí čalounění zadních sedadel a neopatrný cizinec vám poškrábe lak na parkovišti před supermarketem, čehož si někdy zkrátka nemusíte všimnout, můžete se připravit, že vám to společnost vyúčtuje.
Pokud ale vynecháme katastrofické scénáře, pak si můžete užívat nový automobil po smluvenou dobu za výrazně nižší částku, než na kolik by vás vyšel úvěr. Stále však nesete riziko, že si "na konci připlatíte" a co je možná pro některé petrolheady nejhorší: auto nebude "vaše" a kdykoliv si s ním budete chtít užít trochu té nerozumné zábavy, stále budete muset myslet na to, že se to může projevit na účtu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.