Dokud nenastoupil módní trend SUV, Evropa byla takřka zahlcena malými hatchbacky. Všimli jste si ale, že v USA se vozů s takto řešenou karoserií najde opravdu jen minimum? Američané se přitom připravují o mnohdy skvostné vozy, mezi které spadá i BMW 1, Audi A1 nebo různé vydařené francouzské hot-hatche.
Samozřejmě, všichni dobře víme, že Američané milují své pick-upy, pětimetrové sedany a další přerostlé stroje. Přesto by se jistě našla řada potenciálních zákazníků, kteří by dokázali ocenit kompaktnost, agilitu a svižnost některých evropských hot-hatchů.
Proč se ale tyto vozy do USA nedovážejí? Odpověď je poněkud záludná, ovšem ve výsledku až triviálně snadná. Ne že by snad nebyla vůle, nebo že by se evropské a americké vozy tolik lišily, ale hlavní problém je v bezpečnostních standardech, jak se na fóru Reddit rozepsal jistý "Andrew Moriarty".
Většina naší planety totiž testuje vozy podle bezpečnostních standardů UNECE/ECE (United Nations Economic Commission for Europe), nebo alespoň tyto standardy uznávají a akceptují. Jedinými dvěma výjimkami jsou USA a Kanada, které si vytvořily vlastní bezpečnostní standardy FMVSS/CMVSS (Federal/Canada Motor Vehicle Safety Standards).
Lépe řečeno, v USA byly tyto standardy vytvořeny a Kanada je údajně pouze převzala za své. V mnoha případech jsou tyto standardy dramaticky odlišné (např. typ a barva světel, poziční světla, atd.), ovšem ve valné většině případů se nejedná o zas tak dramatické rozdíly.
Ve výsledku to však znamená, že pokud by chtěla automobilka prodávat své vozy i na Severoamerickém kontinentu, musela by se svými modely podstupovat hned tři bezpečnostní certifikace: ECE pro levostranné řízení, ECE pro pravostranné řízení a FMVSS/CMVSS pro provoz v USA a Kanadě. A jak už asi tušíte, tohle rozhodně není levná záležitost.
Nejspíš si teď říkáte, proč se pravidla nesjednotí, abychom si všichni mohli užívat stejně zajímavé vozy, že? Inu možností je hned několik, přičemž tou nejpravděpodobnější může být protekcionismus americké vlády nad americkým automobilovým průmyslem. Ten sice zažívá otřesy, ovšem rozhodně ne takové, jaké by ho mohly potkat při nekontrolovatelném přílivu stovek různých typů aut z celé Evropy a zbytku světa.
Rozhodně by to nebylo poprvé, kdy americká vláda uplatňuje ekonomické nástroje na různá odvětví svého průmyslu. Právě USA jsou totiž z protekcionismu obviňovány dlouhodobě. Ve světě automobilů nás to však příliš mrzet nemusí, je to škoda hlavně pro tamní řidiče, kteří si nemohou užívat výhod rychlých nákupních tašek.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.