Dokud nenastoupil módní trend SUV, Evropa byla takřka zahlcena malými hatchbacky. Všimli jste si ale, že v USA se vozů s takto řešenou karoserií najde opravdu jen minimum? Američané se přitom připravují o mnohdy skvostné vozy, mezi které spadá i BMW 1, Audi A1 nebo různé vydařené francouzské hot-hatche.
Samozřejmě, všichni dobře víme, že Američané milují své pick-upy, pětimetrové sedany a další přerostlé stroje. Přesto by se jistě našla řada potenciálních zákazníků, kteří by dokázali ocenit kompaktnost, agilitu a svižnost některých evropských hot-hatchů.
Proč se ale tyto vozy do USA nedovážejí? Odpověď je poněkud záludná, ovšem ve výsledku až triviálně snadná. Ne že by snad nebyla vůle, nebo že by se evropské a americké vozy tolik lišily, ale hlavní problém je v bezpečnostních standardech, jak se na fóru Reddit rozepsal jistý "Andrew Moriarty".
Většina naší planety totiž testuje vozy podle bezpečnostních standardů UNECE/ECE (United Nations Economic Commission for Europe), nebo alespoň tyto standardy uznávají a akceptují. Jedinými dvěma výjimkami jsou USA a Kanada, které si vytvořily vlastní bezpečnostní standardy FMVSS/CMVSS (Federal/Canada Motor Vehicle Safety Standards).
Lépe řečeno, v USA byly tyto standardy vytvořeny a Kanada je údajně pouze převzala za své. V mnoha případech jsou tyto standardy dramaticky odlišné (např. typ a barva světel, poziční světla, atd.), ovšem ve valné většině případů se nejedná o zas tak dramatické rozdíly.
Ve výsledku to však znamená, že pokud by chtěla automobilka prodávat své vozy i na Severoamerickém kontinentu, musela by se svými modely podstupovat hned tři bezpečnostní certifikace: ECE pro levostranné řízení, ECE pro pravostranné řízení a FMVSS/CMVSS pro provoz v USA a Kanadě. A jak už asi tušíte, tohle rozhodně není levná záležitost.
Nejspíš si teď říkáte, proč se pravidla nesjednotí, abychom si všichni mohli užívat stejně zajímavé vozy, že? Inu možností je hned několik, přičemž tou nejpravděpodobnější může být protekcionismus americké vlády nad americkým automobilovým průmyslem. Ten sice zažívá otřesy, ovšem rozhodně ne takové, jaké by ho mohly potkat při nekontrolovatelném přílivu stovek různých typů aut z celé Evropy a zbytku světa.
Rozhodně by to nebylo poprvé, kdy americká vláda uplatňuje ekonomické nástroje na různá odvětví svého průmyslu. Právě USA jsou totiž z protekcionismu obviňovány dlouhodobě. Ve světě automobilů nás to však příliš mrzet nemusí, je to škoda hlavně pro tamní řidiče, kteří si nemohou užívat výhod rychlých nákupních tašek.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.