Když se tahač Tesla Semi představoval, bylo z toho velké pozdvižení. Jedni obdivně zírali na neuvěřitelné parametry, druzí pak nadávali a prorokovali, že podobný náklaďák nemá šanci na úspěch. Druhá skupina působila početněji, ovšem její předpoklady byly mylné.
Tesla Semi se totiž začíná stávat pořádným hitem, jak se pomalu ukazuje. V průběhu uplynulých týdnů jsme vás informovali hned o několika renomovaných společnostech, které si od Tesly elektrické tahače objednaly. Jednotlivé objednávky se prozatím pohybovaly maximálně v desítkách kusů, přičemž celkový objem se odhadoval na necelých 200 objednávek.
Na zcela revoluční tahač to rozhodně není špatné, ovšem realita je pro Teslu nejspíš mnohem pozitivnější. Na Instagramu se totiž již 30. listopadu objevil snímek pořízený během vyřizování rezervace na tři nové Tesly Semi.
We’re going #green in a big way. #excited and #proud to embrace this #technology. #solarpanel system will be going up at the store with the goal to run entirely on #solarpower. Also adding a #model3 to the fleet this year. #tesla @tesla_official #teslasemi @teslamotors #semi #renewableenergy #chicago #design #wednesday #bignews #doing
Onu rezervaci si zřizovala společnost Elemental Landscapes, jejíž rezervace tří tahačů dostala označení "Rezervace číslo E0000001230". Pokud si tedy rezervační systém negeneruje čísla náhodně, pak to bezesporu znamená, že zákazníci už si do 30. listopadu objednali 1230 tahačů Tesla Semi. V současnosti tak může být číslo ještě vyšší.
Pro Teslu pak tento úspěch znamená příliv dalších desítek a možná i stovek milionů dolarů. Pokud by totiž všech 1230 objednaných tahačů pocházelo z běžné série, pak by rezervační poplatky vynesly 24.6 milionu dolarů (535.1 milionů korun). Pokud by se ale všichni rozhodli pro zakoupení tahačů z tzv. Founder Series, Tesla by byla rázem bohatší o 246 milionů dolarů.
Taková suma peněz by automobilce rozhodně nebyla ku škodě, zvláště s přihlédnutím k problémům týkajících se nastartování sériové výroby Modelu 3. Ta už sice běží, produkce pomalu roste a první zákazníci by mohli dostat své vozy ještě před koncem roku, ovšem díky tomuto zpoždění utrpěla společnost ve třetím čtvrtletí roku rekordní ztráty.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.