Americký prezident Donald Trump, který v současnosti cestuje po Asii kvůli bezpečnostní situaci spojené se Severní Koreou, si během návštěvy Japonska uřízl z ostudy kabát. Během návštěvy se totiž zúčastnil jednání se zástupci japonských automobilek, kterým údajně řekl "Zkuste raději auta vyrábět přímo v USA, namísto jejich dovozu. Nežádáme vás přece o tolik, ne?". Trump tak prokázal svou dokonalou neznalost automobilového průmyslu na území své vlastní země.
Pokud by se totiž jen chvíli zajímal o to, jaké automobilky vlastně v USA vyrábí své automobily, pak by musel velice rychle zjistit, že ty japonské patří k předním a to dokonce už několik desítek let.
Například Toyota má v zemi hned šest továren, následuje ji Honda se čtyřmi továrnami, Nissan má dvě a Subaru jednu. Navíc se v brzy přidá i poměrně malá automobilka Mazda, která již delší dobu plánuje výrobu společné továrny na území USA s Toyotou. Třešničkou na dortu je pak skutečnost, že Honda dokonce víc aut z USA vyváží, než jich dováží, jak informoval web USA Today již v roce 2014.
Jak si stojí japonské automobilky na území USA skvěle ukazuje i tento příspěvek na Twitteru, za kterým stojí David Shepardson, reportér agentury Reuters zabývající se právě segmentem automobilového průmyslu.
Trump to Japanese automakers: "Try building your cars in the United States instead of shipping them over. That’s not too much to ask" pic.twitter.com/ndpcKAsHcx
— David Shepardson (@davidshepardson) 6. listopadu 2017
Z něj je evidentní, že Japonské automobilky zaměstnávaly v USA v roce 2016 přes 90.000 zaměstnanců, vyrobily necelé 4 miliony automobilů & 4.7 milionu motorů a za jediný rok vyexportovaly 412.281 automobilů. Celkový příspěvek japonských automobilek do amerického rozpočtu pak činil 45.6 miliardy dolarů.
Je těžké hádat, co víc by tak ještě Trump mohl chtít. V jeho případě to však není první exces na téma automobilového průmyslu. Svůj svérázný přístup předvedl již během návštěvy Německa, kde označil německé automobilky "Very bad" a vyzýval je, aby přestaly prodávat auta na americkém trhu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.