Kauza Dieselgate otevřela celou řadu otázek, mezi nimiž je i reálná spotřeba paliva. Postupem čase se totiž ukazuje, jak velká propast je mezi údaji udávanými výrobci a reálnou spotřebou. Konkrétně mezinárodní výzkumný institut Icct Europe (Mezinárodní rada pro čistou dopravu) zveřejnila další analýzu, z níž jednoznačně vyplývá, že reálná spotřeba paliva osobních automobilů byla v průměru v roce 2016 o 42 % vyšší, než jsou ty oficiálně udávané automobilkami. Přitom před 10 lety byl rozdíl jen o 15 % vyšší.
Kde hledat příčiny? Nemusíme hned hovořit o falšování výsledků, ale spíše o využívání a místy i zneužívání mezer v předpisech a metodice, podle nichž se stanoví oficiálně udávaná spotřeba. V tomto směru se situace nezměnila, automobilky nadále používají při testech jiné pneumatiky, než jaké jsou následně montovány na běžně prodejné modely. Auta před testy předehřívají, odpojují alternátor, mění akumulátory, vypínají klimatizaci a další spotřebiče, omezují maximální rychlost při zkoušce na 120 km/h a podobně. Vše s jediným cílem – aby výsledné číslo kombinované a průměrné spotřeby bylo co nejnižší. Což jim „přidává body“ před kupujícími a také pomáhá automobilkám snadněji plnit ekologické normy, které by jinak ve skutečnosti nesplnily.
Jak si můžeme sami zkontrolovat, jaká je spotřeba našeho automobilu? Samozřejmě, že musíme brát v potaz fakt, že máme každý osobní styl jízdy, rozdílná je také hustota provozu, v němž se pohybujeme, odlišnosti přináší počasí, pneumatiky a stav vozu… To všechno hraje svoji roli. Nicméně je na místě vědět, kolik reálně spotřebovává vaše auto paliva, abyste měli zvláště před dovolenkovou cestou správný odhad, kolik peněz potřebujete na cestu a podobně. Pro osobní test musíte nejprve naplnit palivovou nádrž po hrdlo a poté ujedete přesně změřenou trasu, například za pomoci GPS, rovných 100 / 200 kilometrů. A znovu načerpáte stejným způsobem palivo. Rozdíl vám řekne, kolik paliva jste spotřebovali na ujetí dané vzdálenosti.
Co když zjistíte, že vaše nové auto opravdu „baští“ až příliš? Můžete ho vrátit, tedy odstoupit od koupě? Ano, ale není to snadné. Fakt o zásadně rozdílné spotřebě musí být potvrzen znaleckým posudkem. V Německu je soudy akceptují v takovém případě, když se potvrdí, že spotřeba je podle znaleckého posudku nejméně o deset procent vyšší, než ta, kterou při koupi vozu deklaroval prodejce. Pak můžete získat peníze zpět. Dodejme ale, že v Čechách na něco takového nejsme zvyklí. Nicméně i v ČR se odehrál již podobný případ, kdy kupující svůj nový vůz reklamoval právě pro fakt, že jeho reálná spotřeba neodpovídá té udávané výrobcem.
A jak obvykle testují vozy odborníci? ÚAMK v tomto ohledu považuje za nejvhodnější přístup sesterského německého automotoklubu ADAC a dalších. Zvolena je jednotná, například 155 kilometrů dlouhá trasa, z níž 61 kilometrů je na běžných silnicích mimo města, 40 km ve městě a 54 kilometrů na dálnici. Přičemž se jezdí normální rychlostí, v souladu s maximální povolenou rychlostí, ale také 20 kilometrů na plný výkon. Výsledky takového testu jsou i ty, které přinesl nedávno časopis AutoBild, podle nichž sestavil databázi 50 vozů, podle toho jak se reálná spotřeba liší od té udávané. Jestliže test ICC Europe přesně stanovil průměrnou odchylku 42 %, pak z tohoto testu rovněž vyplývá, že odchylka 30 až 40 procent je spíše pravidlem než výjimkou.
5 nejúspornějších malých aut - kategorie A (velikost Citigo)5. Citroën C1 VTi 68 Feel • udávaná: 4,1 l; v testu: 4,9 l.4. VW Up BlueMotion• udávaná 4,2 l, v testu: 4,8 l.3. Peugeot 108 VTI• udávaná: 3,8 l, v testu: 4,6 l.3. Fiat 500C 1.3 Multijet 16V• udávaná: 3,9 l, v testu: 4,6 l.2. Seat Mii 1.0 Ecomotive Style• udávaná: 4,1 l, v testu: 4,5 l.1. Škoda Citigo 1.0 MPI Greentec Active• udávaná: 4,1 l, v testu: 4,4 l.
5 nejúspornějších aut – kategorie B (velikost Fabia)5. Dacia Sandero dCi 90 S&S Laureate• udávaná: 3,5 l, v testu: 5,2 l.5. VW Polo 1.2 TSI Blue Motion DSG• udávaná: 4,7 l, v testu: 5,2 l.5. Peugeot 208 82 VTI Active• udávaná: 4,5 l, v testu: 5,2 l.4. Toyota Yaris Hybrid 1.5 VVT-i• udávaná: 3,3 l, v testu: 4,9 l.3. Mitsubishi Space Star 1.0•udávaná: 4,2 l, v testu: 4,7 l.2. Ford Fiesta 1.6 TDCi Titanium• udávaná: 3,6 l, v testu: 4,6 l.1. Renault Clio Grandtour Energy dCi 90 Start & Stop• udávaná: 3,6 l, v testu: 4,3 l.
5 nejúspornějších aut – kategorie C (velikost Octavia)5. Opel Astra 1.6 BiTurbo CDTI Start/Stop• udávaná: 4,2 l, v testu: 4,9 l.5. Honda Civic 1.6 i-DTEC • udávaná: 3,7 l, v testu: 4,9 l.5. Hyundai i30cw 1.6 CRDi Trend • udávaná: 4,3 l, v testu: 4,9 l.5. VW Golf 1.6 TDI BlueMotion Trendline• udávaná: 3,2 l, v testu: 4,9 l.4. Opel Astra 1.6 CDTI Start/Stop Innovation• udávaná: 3,7 l, v testu: 4,8 l.4. Nissan Pulsar 1.5 dCi Tekna• udávaná: 3,6 l, v testu: 4,8 l.3. Toyota Prius Comfort • udávaná: 3,3 l; v testu: 4,7 l.3. Volvo V40 D3 Momentum • udávaná: 3,8 l, v testu: 4,7 l.2. Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Stop&Start Shine Edition • udávaná: 3,4 l, v testu: 4,6 l.2. Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency Edition Style • udávaná: 3,6 l, v testu: 4,6 l.1. Toyota Prius Plug-in Hybrid Life • udávaná: 2,1 l, v testu: 3,7 l.
5 nejúspornějších aut – kategorie D (velikost Superb)5. BMW 320d Aut. • udávaná: 4,0 l, v testu: 5,3 l.4. Mercedes C 220 (BlueTEC) d 7G-TRONIC Avantgarde • udávaná: 4,0 l, v testu: 5,2 l.3. VW Passat 2.0 TDI BlueMotion Technology Comfortline • udávaná: 4,1 l, v testu: 5,1 l.2. BMW 316d Sport Line • udávaná: 4,5 l, v testu: 5,0 l.1. BMW 320d Efficient Dynamic Edition • udávaná: 4,1 l, v testu: 4,6 l.
10 nejhorších „žroutů“10. BMW X6 M • udávaná: 11,1 l, v testu: 13,1.9. Maserati Ghibli Automatik S Q4 • udávaná: 10,5 l, v testu: 13,5 l.8. Porsche Cayenne Turbo Tiptronic S • udávaná: 11,5 l, v testu: 13,7 l.7. Porsche 911 GT3 RS • udávaná: 12,7 l, v testu: 14,4 l.6. Mercedes-AMG GT S V8 • udávaná: 9,4 l, v testu: 14,5 l.5. BMW X5 M • udávaná: 11,1 l, v testu: 15,0 l.4. Porsche Cayenne Turbo S Tiptronic S • udávaná: 11,5 l, v testu: 15,5 l.3. Dodge Challenger SRT 392 • udávaná: 12,7 l, v testu: 15,5 l.2. Dodge Charger SRT Hellcat • udávaná: x l, v testu: 15,7 l.1. Bentley Mulsanne Speed • udávaná: 14,6 l, v testu: 16,8 l.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?