Skutečná spotřeba aut stále stoupá. Proč se na hodnoty výrobců dostaneme jen zázrakem?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz
Antonín Marek , AutoRoad.cz 9. října 2017 13:33 10. října 2017 7:44
Sdílej:

Kauza Dieselgate otevřela celou řadu otázek, mezi nimiž je i reálná spotřeba paliva. Postupem čase se totiž ukazuje, jak velká propast je mezi údaji udávanými výrobci a reálnou spotřebou. Konkrétně mezinárodní výzkumný institut Icct Europe (Mezinárodní rada pro čistou dopravu) zveřejnila další analýzu, z níž jednoznačně vyplývá, že reálná spotřeba paliva osobních automobilů byla v průměru v roce 2016 o 42 % vyšší, než jsou ty oficiálně udávané automobilkami. Přitom před 10 lety byl rozdíl jen o 15 % vyšší.

Kde hledat příčiny? Nemusíme hned hovořit o falšování výsledků, ale spíše o využívání a místy i zneužívání mezer v předpisech a metodice, podle nichž se stanoví oficiálně udávaná spotřeba. V tomto směru se situace nezměnila, automobilky nadále používají při testech jiné pneumatiky, než jaké jsou následně montovány na běžně prodejné modely. Auta před testy předehřívají, odpojují alternátor, mění akumulátory, vypínají klimatizaci a další spotřebiče, omezují maximální rychlost při zkoušce na 120 km/h a podobně. Vše s jediným cílem – aby výsledné číslo kombinované a průměrné spotřeby bylo co nejnižší. Což jim „přidává body“ před kupujícími a také pomáhá automobilkám snadněji plnit ekologické normy, které by jinak ve skutečnosti nesplnily.

Jak si můžeme sami zkontrolovat, jaká je spotřeba našeho automobilu? Samozřejmě, že musíme brát v potaz fakt, že máme každý osobní styl jízdy, rozdílná je také hustota provozu, v němž se pohybujeme, odlišnosti přináší počasí, pneumatiky a stav vozu… To všechno hraje svoji roli. Nicméně je na místě vědět, kolik reálně spotřebovává vaše auto paliva, abyste měli zvláště před dovolenkovou cestou správný odhad, kolik peněz potřebujete na cestu a podobně. Pro osobní test musíte nejprve naplnit palivovou nádrž po hrdlo a poté ujedete přesně změřenou trasu, například za pomoci GPS, rovných 100 / 200 kilometrů. A znovu načerpáte stejným způsobem palivo. Rozdíl vám řekne, kolik paliva jste spotřebovali na ujetí dané vzdálenosti.

Co když zjistíte, že vaše nové auto opravdu „baští“ až příliš? Můžete ho vrátit, tedy odstoupit od koupě? Ano, ale není to snadné. Fakt o zásadně rozdílné spotřebě musí být potvrzen znaleckým posudkem. V Německu je soudy akceptují v takovém případě, když se potvrdí, že spotřeba je podle znaleckého posudku nejméně o deset procent vyšší, než ta, kterou při koupi vozu deklaroval prodejce. Pak můžete získat peníze zpět. Dodejme ale, že v Čechách na něco takového nejsme zvyklí. Nicméně i v ČR se odehrál již podobný případ, kdy kupující svůj nový vůz reklamoval právě pro fakt, že jeho reálná spotřeba neodpovídá té udávané výrobcem.

A jak obvykle testují vozy odborníci? ÚAMK v tomto ohledu považuje za nejvhodnější přístup sesterského německého automotoklubu ADAC a dalších. Zvolena je jednotná, například 155 kilometrů dlouhá trasa, z níž 61 kilometrů je na běžných silnicích mimo města, 40 km ve městě a 54 kilometrů na dálnici. Přičemž se jezdí normální rychlostí, v souladu s maximální povolenou rychlostí, ale také 20 kilometrů na plný výkon. Výsledky takového testu jsou i ty, které přinesl nedávno časopis AutoBild, podle nichž sestavil databázi 50 vozů, podle toho jak se reálná spotřeba liší od té udávané. Jestliže test ICC Europe přesně stanovil průměrnou odchylku 42 %, pak z tohoto testu rovněž vyplývá, že odchylka 30 až 40 procent je spíše pravidlem než výjimkou. 

5 nejúspornějších malých aut - kategorie A (velikost Citigo)5. Citroën C1 VTi 68 Feel • udávaná: 4,1 l; v testu: 4,9 l.4. VW Up BlueMotion• udávaná 4,2 l, v testu: 4,8 l.3. Peugeot 108 VTI• udávaná: 3,8 l, v testu: 4,6 l.3. Fiat 500C 1.3 Multijet 16V• udávaná: 3,9 l, v testu: 4,6 l.2. Seat Mii 1.0 Ecomotive Style• udávaná: 4,1 l, v testu: 4,5 l.1. Škoda Citigo 1.0 MPI Greentec Active• udávaná: 4,1 l, v testu: 4,4 l.

5 nejúspornějších aut – kategorie B (velikost Fabia)5. Dacia Sandero dCi 90 S&S Laureate• udávaná: 3,5 l, v testu: 5,2 l.5. VW Polo 1.2 TSI Blue Motion DSG• udávaná: 4,7 l, v testu: 5,2 l.5. Peugeot 208 82 VTI Active• udávaná: 4,5 l, v testu: 5,2 l.4. Toyota Yaris Hybrid 1.5 VVT-i• udávaná: 3,3 l, v testu: 4,9 l.3. Mitsubishi Space Star 1.0•udávaná: 4,2 l, v testu: 4,7 l.2. Ford Fiesta 1.6 TDCi Titanium• udávaná: 3,6 l, v testu: 4,6 l.1. Renault Clio Grandtour Energy dCi 90 Start & Stop• udávaná: 3,6 l, v testu: 4,3 l.

5 nejúspornějších aut – kategorie C (velikost Octavia)5. Opel Astra 1.6 BiTurbo CDTI Start/Stop• udávaná: 4,2 l, v testu: 4,9 l.5. Honda Civic 1.6 i-DTEC • udávaná: 3,7 l, v testu: 4,9 l.5. Hyundai i30cw 1.6 CRDi Trend • udávaná: 4,3 l, v testu: 4,9 l.5. VW Golf 1.6 TDI BlueMotion Trendline• udávaná: 3,2 l, v testu: 4,9 l.4. Opel Astra 1.6 CDTI Start/Stop Innovation• udávaná: 3,7 l, v testu: 4,8 l.4. Nissan Pulsar 1.5 dCi Tekna• udávaná: 3,6 l, v testu: 4,8 l.3. Toyota Prius Comfort • udávaná: 3,3 l; v testu: 4,7 l.3. Volvo V40 D3 Momentum • udávaná: 3,8 l, v testu: 4,7 l.2. Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Stop&Start Shine Edition • udávaná: 3,4 l, v testu: 4,6 l.2. Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency Edition Style • udávaná: 3,6 l, v testu: 4,6 l.1. Toyota Prius Plug-in Hybrid Life • udávaná: 2,1 l, v testu: 3,7 l.

5 nejúspornějších aut – kategorie D (velikost Superb)5. BMW 320d Aut. • udávaná: 4,0 l, v testu: 5,3 l.4. Mercedes C 220 (BlueTEC) d 7G-TRONIC Avantgarde • udávaná: 4,0 l, v testu: 5,2 l.3. VW Passat 2.0 TDI BlueMotion Technology Comfortline • udávaná: 4,1 l, v testu: 5,1 l.2. BMW 316d Sport Line • udávaná: 4,5 l, v testu: 5,0 l.1. BMW 320d Efficient Dynamic Edition • udávaná: 4,1 l, v testu: 4,6 l.

10 nejhorších „žroutů“10. BMW X6 M • udávaná: 11,1 l, v testu: 13,1.9. Maserati Ghibli Automatik S Q4 • udávaná: 10,5 l, v testu: 13,5 l.8. Porsche Cayenne Turbo Tiptronic S • udávaná: 11,5 l, v testu: 13,7 l.7. Porsche 911 GT3 RS • udávaná: 12,7 l, v testu: 14,4 l.6. Mercedes-AMG GT S V8 • udávaná: 9,4 l, v testu: 14,5 l.5. BMW X5 M • udávaná: 11,1 l, v testu: 15,0 l.4. Porsche Cayenne Turbo S Tiptronic S • udávaná: 11,5 l, v testu: 15,5 l.3. Dodge Challenger SRT 392 • udávaná: 12,7 l, v testu: 15,5 l.2. Dodge Charger SRT Hellcat • udávaná: x l, v testu: 15,7 l.1. Bentley Mulsanne Speed • udávaná: 14,6 l, v testu: 16,8 l.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.