Přírodní katastrofy v lidech často odhalí ty nejlepší a bohužel někdy i ty nejhorší vlastnosti. Důkazem budiž hurikán Harvey, během nějž se do Texasu sjížděli desítky dobrovolníků odhodlaných pomoci, zatímco čerpací stanice zvedaly ceny benzínu až na desetinásobek normálních cen.
V rozhovoru pro televizní stanici CNBC se o tomto problému rozhovořil Ken Paxton, texaský generální prokurátor. Podle jeho slov přijal jeho úřad už více než 500 stížností na uměle "vyšroubované" ceny během záplav způsobených hurikánem Harvey.
Řada z těchto stížností se pak zaměřovala přímo na čerpací stanice, které podél hlavních evakuačních tras zvyšovaly ceny. Paxton uvedl, že většina čerpacích stanic si účtovala za 1 galon benzínu (cca 3,78 litru) od 4 po 10 dolarů, tedy 87 až 219 korun. V přepočtu na litr to tedy vychází od 23 po 58 korun za litr.
Z našeho pohledu se to nemusí zdát jako extrémně přemrštěná cena, nicméně průměrná cena benzínu v Texasu před katastrofou byla cca 2,19 dolaru za galon, tedy cca 13 korun. Podle vyjádření na servru Jalopnik se ale našli i tak chamtivé společnosti, které si účtovaly za galon benzínu okolo 20 dolarů, tedy cca 116 korun za litr.
Případy umělého navyšování cen se ale netýkaly pouze čerpacích stanic. Podle všeho se na přírodní katastrofě snažila vydělat i řada menších obchodů s potravinami nebo některé hotely a jiná ubytovací zařízení.
We've had over 500 complaints of price gouging: Texas Attorney General from CNBC.
Majitelé či provozovatelé si ale nejspíš neuvědomili, že podobné snahy je kromě morálního úpadku mohou vyjít i pěkně draho. Texaské zákony totiž na podobné případy myslí, proto každému kdo se snaží vydělat na přírodní katastrofě hrozí pokuty v rozmezí 20.000 až 250.000 dolarů, tedy cca 438.000 až 5,5 milionu korun.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.