Přírodní katastrofy v lidech často odhalí ty nejlepší a bohužel někdy i ty nejhorší vlastnosti. Důkazem budiž hurikán Harvey, během nějž se do Texasu sjížděli desítky dobrovolníků odhodlaných pomoci, zatímco čerpací stanice zvedaly ceny benzínu až na desetinásobek normálních cen.
V rozhovoru pro televizní stanici CNBC se o tomto problému rozhovořil Ken Paxton, texaský generální prokurátor. Podle jeho slov přijal jeho úřad už více než 500 stížností na uměle "vyšroubované" ceny během záplav způsobených hurikánem Harvey.
Řada z těchto stížností se pak zaměřovala přímo na čerpací stanice, které podél hlavních evakuačních tras zvyšovaly ceny. Paxton uvedl, že většina čerpacích stanic si účtovala za 1 galon benzínu (cca 3,78 litru) od 4 po 10 dolarů, tedy 87 až 219 korun. V přepočtu na litr to tedy vychází od 23 po 58 korun za litr.
Z našeho pohledu se to nemusí zdát jako extrémně přemrštěná cena, nicméně průměrná cena benzínu v Texasu před katastrofou byla cca 2,19 dolaru za galon, tedy cca 13 korun. Podle vyjádření na servru Jalopnik se ale našli i tak chamtivé společnosti, které si účtovaly za galon benzínu okolo 20 dolarů, tedy cca 116 korun za litr.
Případy umělého navyšování cen se ale netýkaly pouze čerpacích stanic. Podle všeho se na přírodní katastrofě snažila vydělat i řada menších obchodů s potravinami nebo některé hotely a jiná ubytovací zařízení.
We've had over 500 complaints of price gouging: Texas Attorney General from CNBC.
Majitelé či provozovatelé si ale nejspíš neuvědomili, že podobné snahy je kromě morálního úpadku mohou vyjít i pěkně draho. Texaské zákony totiž na podobné případy myslí, proto každému kdo se snaží vydělat na přírodní katastrofě hrozí pokuty v rozmezí 20.000 až 250.000 dolarů, tedy cca 438.000 až 5,5 milionu korun.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?