BMW M3 vždy patřilo k tomu nejlepšímu, co jste si mohli mezi silničními sportovními vozy pořídit. Generace e46 je navíc stále obdivována pro své skvělé motory, perfektní ovladatelnost a nestárnoucí design. To všechno navíc korunuje limitovaná edice CSL, po které někdy v životě zatoužil snad každý správný petrolhead.
BMW řady 3 generace e46 snad ani není třeba blíže představovat. Vůz, který vyjel na silnice ještě před začátkem tohoto tisíciletí, si rychle získal oblibu díky líbivému designu, pestré výbavě, zdařilým motorům a skvělému ovládání. Vrcholem nabídky byly modely s označením M3, které všechny předem zmíněné vlastnosti dotáhli k dokonalosti.
Někomu se však M3 stále nezdálo dostatečně extrémním vozem, což vedlo ke vzniku limitované edice pouhých 1,358 vozů BMW M3 CSL. Ona zkratka "CSL" ve skutečnosti znamenala "Coupe Sport Lightweight" a v ničem nelhala. Šlo o kupé, bylo sportovní a oproti klasické M3 shodilo 110 kilogramů. Toho bylo docíleno odstraněním přebytečné elektroniky, odstraněním zvukové instalace a výměnou některých dílů za karbonové.
Pod kapotou CSL se nacházel řadový šestiválec o objemu 3.2 litru s výkonem 265 kW (360 k) a točivým momentem 370 Nm. Všechna tato síla byla předávána na zadní kola výhradně pomocí sekvenční převodovky, která však bývala v době svého vzniku často kritizována.
Model, na který se právě díváme, je navíc výjimečný další věcí. Jedná se totiž o jeden z pouze 535 vyrobených kusů s pravostranným řízením. Jeho majitel s ním za posledních 14 letz urazil cca 140,000 kilometrů, přesto vůz vypadá skvěle a udržovaně. Na tom má podíl i nedávná investice přesahující částku 400,000 Kč, během které dostal vůz nové díly podvozku, novou spojku, nové brzdy a kompletní antikorozní ochranu.
Vůz byl ale nedávno umístěn na inzertní server Classic Driver, kde za něj jeho majitel požaduje 44,995 liber, což je v přepočtu asi 1,3 milionu korun. Ačkoliv se nejedná o nikterak nízkou cenu, pokud se podíváte na české i zahraniční bazary, rychle zjistíte, že u vozu CSL se jedná o směšnou částku. A ačkoliv má vůz poměrně vysoký nájezd, dává k němu majitel i kompletní servisní historii, takže se nemusíte bát žádných nečekaných výdajů.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?