Samořiditelná auta jsou na vzestupu. Kolik za ně ale opravdu zaplatíme?

Volvo a Uber také vyvíjejí technologii autonomního řízení
Volvo a Uber také vyvíjejí technologii autonomního řízení, foto: Volvo
AutoRoad.cz 22. května 2017 10:29
Sdílej:

Technologie autonomního řízení se objevují ve vozidlech poměrně krátce, přesto už s nimi takřka všichni výrobci mají velké plány. Ačkoliv nám promptně oznamují názvy jednotlivých systémů a jejich zavedení do výroby, o jejich cenách mlčí.

To vedlo vědce k tomu, aby mezi lidmi udělali výzkum o tom, kolik peněz jsou ochotni investovat do systémů autonomního řízení v automobilech. Zprávy o tomto výzkumu přinesl mezi prvními server CNET.

Testů se celkem zúčastnilo 1,260 osob, což sice může znít jako nízké číslo, ovšem jde o pečlivě vybranou skupinu, ve které byli vybráni reprezentanti všech věkových i společenských skupin napříč celou populací USA.

Za částečně autonomní systémy řízení, které byly ve výzkumu definovány jako např. automatické nouzové zastavení, byli lidé ochotni zaplatit částku 3,500 dolarů, což je v přepočtu asi 83,000 Kč. Za plně autonomní vozy by si pak lidé klidně připlatili 4,900 dolarů, tedy cca 116,000 Kč.

Samozřejmě jde jen o průměr. Jednotlivé odpovědi se odlišovaly výrazným rozdílem. Zatímco někteří zcela odmítali za podobné věci utrácet, jiní by byli ochotni připlatit si klidně i 10,000 dolarů (237,000 Kč) za plně autonomní vůz.

Studie ale připouští, že všichni aktéři výzkumu nemuseli mít stejné povědomí o tom,co autonomní systémy dokáží a nakolik je tato technologie vyvinutá. Nicméně je jen otázkou času, kdy se povědomí o těchto systémech více rozšíří mezi lidmi. 

Samotné systémy autonomního řízení se ale již brzy stanou standardem. Od roku 2022 totiž budou mít výrobci povinnost instalovat do svých vozů v základní verzi alespoň autonomní systém nouzového brzdění, který je v dnešních dnech dostupný za příplatek.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.