1. Nová podoba dálničních známek a snadnější přihlášení vozu
Tohle není taková novinka, jelikož nové dálniční známky pro auta do 3,5 tuny se prodávají již od prvního prosince letošního roku. Pro následující období se změní podoba i barvy dálničních známek podle doby trvání – roční dálniční známka bude ve tvaru červeného kruhu, měsíční ve tvaru modrého čtverce a nakonec desetidenní v podobě žlutého trojúhelníku. Naštěstí se nezměnily ceny, takže roční vyjde na 1500 Kč, měsíční na 440 Kč a desetidenní na 310 Kč. Navíc podle posledních zpráv bychom se měli v roce 2017 dočkat elektronických dálničních známek v podobě čipu pro danou RZ, který pak přečtou kamery na dálnicích. Slovensko zavádí tuto novinku již od příštího roku.
Poměrně potěšující novinkou je také usnadněné přihlášení automobilu. Doteď bylo možné přepsat automobil na svou osobu pouze v trvalém bydlišti prodávajícího, ale naštěstí vyhrál selský rozum a od roku 2016 lze přepsat vůz na sebe na kterémkoliv úřadě obce s rozšířenou působností.
2. Registrační značky na přání
Prvně se o tom mluvilo ve velkém, pak najednou vše utichlo a nyní konečně došlo ke schválení zákona o speciálních registračních značkách. Od prvního ledna příštího roku si tak řidič bude moci vytvořit registrační značku podle svého gusta. V zákoně stojí, že na RZ na přání musí být celkem osm alfanumerických znaků, z nichž jeden bude číselný.
Pokud jde o schválení sestavené značky, bude to mít na starosti daný úředník. Poplatek za jednu tabulku je 5000 Kč, takže 10 000 Kč na osobní automobil. Na přání je možné vystavit i třetí kus pro nosič jízdních kol (dalších 5000 Kč). RZ na přání si bude možné objednat také na motocykl. Pokud máte obavy, že Vámi vysněnou registrační značku si vezme někdo dříve, existuje možnost rezervace speciální RZ na příslušném úřadě. A na závěr ještě malá změna – RZ na přání bude vystavena na řidiče, nikoliv na dané vozidlo. To znamená, pořídíte-li si nový vůz, lze speciální RZ přemístit na něj.
3. Rozšíření dálniční sítě a lokální zvýšení rychlosti
Podle prohlášení ministra dopravy Dana Ťoka se v roce 2016 rozrostou dálnice o 450 km. Ale to by nebyla Česká republika, aby v tom nebyl háček. Nepůjde o výstavbu nových úseků, nýbrž přeznačení současných rychlostních silnic na dálnice. Ovšem výjimkou budou úseky R35 Liberec – Ohrazenice a R63 Bystřany – Řehlovice, z těch se nově stanou silnice první třídy. Ale i tak se dočkáme výstavby silnic a dálnic o 200 km, konkrétně má prioritu D1, D3, D8 a R4.
Co však už potěší nejednoho řidiče, to je zvýšení rychlosti na vybraných silnic I. třídy, přesněji z 90 na 110 km/h. O případném zvýšení rychlostního limitu rozhodne příslušný kraj, podmínkou jsou dva pruhy v každém směru jízdy a centrální svodidla.
4. Nové dopravní značky a změny v bodovém systému
Od ledna roku 2016 můžete potkat u silnic nové dopravní značky, konkrétně pro nízkoemisní zónu (v Praze platná od 1. 1. 2017 a do zóny budou mít zakázaný vjezd vozy, splňující emisní normu Euro 3, Euro 2 a Euro 1), značení městského okruhu a na dálnicích bude umístěna i značka pro bezpečný odstup. Myslelo se i na zvěř, a tak u silnic se může vyskytnout značka pro upozornění na koně, divoká prasata, ale také žáby.
Ťok už dříve naznačoval, že od příštího roku se zpřísní i bodový systém. V plánu je nejen změna počtu bodů, ale také zvýšení pokut společně s jasně vymezenou částkou. S ohledem na starší události (například ve Studénce), kdy řidiči kamionu nerespektovali červená výstražná světla u železničních přejezdů a způsobili tak vážné dopravní nehody, se překvalifikuje protizákonné vjetí na železniční přejezd zřejmě na trestný čin obecného ohrožení. Navíc dostanete zákaz řízení až na dva roky. Další novinkou, která se bude pokutovat, je znečištění Vašeho vozu od sněhu či ledu. V praxi to znamená, že pokud Vás policejní hlídka přistihne s neočištěným vozem od zimní nadílky, může Vás pokutovat.
5. Změny na STK
Snad nejpodstatnější a pro nás řidiče nejbolestivější změna nastane na stanicích technické kontroly. Absolutní novinkou bude pořizování obrazového záznamu při technické prohlídce, ať už fotoaparátem nebo kamerou. Daný technik musí nafotit automobil zepředu, zezadu, tachometr, VIN a výrobní štítek – poté je jeho povinností vše zadat do centrálního informačního systému, resp. databáze kontrolovaných vozidel. Důvody, proč se zavádí takové opatření, jsou ty, že často automobily prošly technickou kontrolou, aniž by byly fyzicky přítomny na STK a také se má zabránit (spíše omezit) podvodnému přetáčení tachometrů. Bohužel s ohledem na prováděné změny dojde k plošnému zdražení technických prohlídek, údajně až o 30%.
Nově mají být vozy na STK připojovány na diagnostiku, než vyrazí na měření emisí. Pokud nastane nějaký problém, který zapříčiní zvýšení emisních hodnot (špatný vstřikovač, katalyzátor, EGR ventil, …), nebude auto pokračovat v technické prohlídce, dokud majitel nezajistí nápravu. Prozatím jsme však nezaregistrovali, zda tyto úkony vzejdou v platnost od prvního ledna 2016 nebo 2017. Nicméně, dle posledních informací by se tato opatření měla týkat vozů od roku 2000 a mladších, které disponují normou OBD-II.
6. Reflexní prvky pro chodce a ulice pro cyklisty
Tuhle změnu uvítají zejména řidiči než samotní chodci. Nově pokud se chodec vydá na výlet za obec, musí být vybaven reflexními prvky. Díky tomu by se tak mohlo zabránit častým dopravním nehodám, kdy chodec nemá většinou šanci na přežití. Fanoušci cyklistiky budou potěšeni z daného návrhu, ve kterém nechybí zavedení tzv. cyklistických ulic. Zde budou mít cyklisti absolutní přednost a auta budou moci jezdit rychlostí maximálně 30 km/h. Dokonce je to tak absurdní návrh, že řidiči vozidel nesmějí na těchto cestách omezit projíždějící cyklisty.
7. Zabavení malého technického průkazu (ORV)
Tohle není tak velká novinka, jelikož už dříve měli policisté tuto pravomoc a nyní se jim vrací. Pokud policejní hlídka zjistí při pravidelné silniční kontrole, že automobil je v bídném technickém stavu (sjeté pneumatiky, špatné brzdy, …), mají právo zabavit majiteli/řidiči malý technický průkaz. Ten bude navrácen uživateli ihned poté, až doloží na příslušném úřadě protokol o technické prohlídce, ve kterém nebudou uvedeny žádné závady a tím tak dokáže odstranění dřívějších nedostatků.
Shrnuli jsme Vám nejdůležitější novinky, týkající se řidičů, pro následující rok a nutno říci, že s ohledem na změny ve stanicích technických kontrol začínají krušné časy. Samozřejmě u jiných médií se lze dočíst i o konkrétních změnách bodového systému či pokutování vozů s chiptuningem nebo odstraněným filtrem pevných částic, ale upozorňujeme, že tento návrh nebyl dosud schválen. Stane se tak zřejmě na počátku roku a v platnosti vzejde v polovině 2016. Buďte opatrní na cestách a v příštím roce přejeme mnoho ujetých kilometrů bez nehod.