VW chce vrátit peníze za auta s emisním programem

Volkswagen
Volkswagen, foto: Evgeny Petrov, EuroZprávy.cz
AutoRoad.cz , mediafax 9. října 2015 20:53
Sdílej:

Automobilka Volkswagen zvažuje plné odškodnění majitelů vozů, které mají v autě namontovaný software na obcházení emisních zkoušek. V Česku se má tento problém týkat celkem 1,2 milionu aut značky Škoda.

Automobilka Volkswagen se potýká s největším skandálem v historii. Nyní se snaží zahladit škody tak, aby z problematického období vybruslila s co nejmenšími ztrátami. Nyní začali ve vedení automobilky vážně zvažovat možnost, že odškodní všechny majitele aut, do kterých byl problematický software nainstalován, informoval portál Mirror.co.uk. 

Odškodnění ve výši plné ceny auta by tak teoreticky mohlo dostat více než milion českých řidičů. Jak poznáte, že má vaše auto motor s tímto problematickým softwarem, zjistíte speciálním softwarem. V Evropské unii byl software instalován do zhruba osmi milionů automobilů. Podle Volkswagenu ale zatím není jasné, zda software porušuje evropská pravidla. 

Koncern Volkswagen také intenzivně řeší, kdo je odpovědný za instalaci programu do aut. Podle nových závěrů automobilky nešlo o systémové pochybení, ale o selhání jedinců. Nešlo prý o firemní rozhodnutí, tvrdil vyšetřovatelům kauzy nový šéf americké divize společnosti Michael Horn, který připustil, že je "těžké uvěřit", že vedoucí pracovníci Volkswagenu o softwaru pro falšování emisí nevěděli. Prohlásil, že již loni na jaře věděl, že firma možná porušuje americká pravidla pro emise. Dodal však, že o samotném softwaru umožňujícím manipulovat s výsledky měření emisí se dozvěděl až letos v září, kdy Volkswagen přiznal, že tento software instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. 

Příliš velké důvěře se ale jeho vyjádření netěší.  "VW se nás snaží přesvědčit, že je to práce několika neposlušných inženýrů. Já tomu nevěřím," prohlásil například kongresman Chris Collins. Ve Spojených státech bylo softwarem umožňujícím falšování testů emisí vybaveno 482.000 vozů. Za každý z těchto automobilů přitom může firma dostat pokutu 37.500 dolarů. Celková pokuta v USA by tak teoreticky mohla dosáhnout až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard Kč).

Témata:
Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.