Automobilky sídlící v Česku vykázaly během loňského roku rekordní tržby na úrovni 840 miliard korun. Z jejich linek sjelo více než 1,2 milionu vozů, což představuje druhou největší výrobu aut v dějinách českých zemí, uvedlo v pátek Sdružení Automobilového průmyslu.
Automobilový průmysl se tím pádem podílel na tržbách z průmyslové činnosti ČR 23 procenty a tvořil osm procent HDP. "Loňské výsledky našeho automobilového průmyslu jsou nad očekávání dobré," konstatoval Martin Jahn, prezident AutoSAP a dodal: "Autoprůmysl zůstal i v roce 2012 motorem hospodářství České republiky. Avšak v druhé polovině roku, kdy se začaly objevovat signály ekonomické stagnace, bylo nutno přizpůsobit výkon reálné situaci. V celoročních výsledcích se to ale projevilo jen nepatrným poklesem produkce vozidel."
Statistiky opět potvrdily, že klíčovou oblastí tuzemského automobilového průmyslu je vývoz. Na export jde více než 80 procent v Česku vyrobených aut. Význam vývozu přitom vloni ještě vzrostl. V porovnání s rokem 2011 se zvýšil o 8,5 procenta, čímž dosáhl dalšího historického maxima ve výši 595 miliard korun.
Automobilovému průmyslu tradičně dominuje výroba osobních automobilů (1,17 milionů vozů). Prvenství v tomto ohledu obsadila Škoda Auto (656 tisíc vozů), následuje nošovický HMMC (303 tisíc aut) a pomyslný bronz náleží TPCA Czech s 215 tisíci automobily.
Prezident AutoSAP Jahna doplnil, že nejdůležitějším zákazníkem českého autoprůmyslu sice stále zůstává Evropa, přesto její dominance postupně oslabuje. "Více než 35procentní nárůst vývozu do mimoevropských zemí je toho jen důkazem. Musíme využít toho, žena rozdíl od Evropy ostatní trhy rostou," vysvětlil.
Tuzemský autoprůmysl nyní přímo zaměstnává 155 tisíc osob. V loňském roce tak jeho podíl na počtu zaměstnanců v průmyslových činnostech činil 11,3 procenta. Průměrná měsíční mzda ve členských firmách AutoSAP přitom meziročně vzrostla o 3,9 procenta na 30 385 korun, čímž překonala celostátní průměr o 21 procent celostátní průměr.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.