Ohlašování připravovaných zákazů vjezdu pro automobily se spalovacími motory je poslední dobou v módě. Zatím posledním místem na tomto seznamu se stává nizozemské město Amsterdam, které plánuje od roku 2030 zakázat vjezd všem automobilům ale i motocyklům se spalovacím motorem.
Web The Guardian, který na zprávu upozornil, uvádí, že jedním z hlavních důvodů jmenovanou městskou radou je ochrana životů místních obyvatel. Škodlivé látky ve vzduchu by totiž měly zkracovat jejich životy v průměru až o jeden celý rok.
Městská rada Amsterdamu, která návrh schválila, rozdělila jeho realizaci do několika let. Od roku 2020 tak bude platit zákaz vjezdu pro naftová vozidla starší 15 let na silnici A10, která je okruhem okolo Amsterdamu. Od roku 2022 pak do městského centra nebude smět vjet ani žádný autobus poháněný naftovým nebo zážehovým motorem.
V roce 2025 se zákaz spalovacích motorů rozšíří nejen na motocykly a mopedy, ale také na plavidla na amsterodamských kanálech. V roce 2030 pak vstoupí v platnost tzv. „Clean Air Action plan," který má za úkol vyhnat z obydlených oblastí veškerá vozidla produkující emise.
Město plánuje podpořit lidi k nákupu elektromobilů a vodíkových automobilů tím, že chce každému zajistit nabíječku. Celkem se tak očekává, že do roku 2025 by mělo vyrůst okolo 16 000 až 23 000 nabíječek. V současnosti jich je přitom ve městě pouze okolo 3 000. Navíc lidé radnice z doufají, že do té doby nabobtná trh s ojetými elektromobily.
Zástupci automobilového průmyslu ovšem z nápadu městské rady příliš nadšení nejsou. Jak uvedl mluvčí Rai Association v rozhovoru pro The Guardian: „Mnoho desítek a stovek tisíc lidí, kteří nemají peníze na elektrický automobil, budou ponecháni napospas. Amsterdam se tak stane městem bohatých. Předpokládáme, že v roce 2030 bude elektrická tak třetina automobilů. Stále však bude existovat velké množství lidí, kteří si je (elektromobily) nebudou moci koupit ani tehdy."
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.