O automobilovém průmyslu se často mluví jako o jednom z největších znečišťovatelů životního prostředí, neboť k výrobě škodlivých látek dochází jak při výrobě, tak při provozu a následné likvidaci automobilů. Že jsou na světě mnohem větší znečišťovatelé zřejmě nemá snahu znovu zdůrazňovat a tak se řada automobilek snaží následky své produkce minimalizovat jak to jen jede. Britský výrobce sportovních aut BAC z Liverpoolu dokonce došel tak daleko, že se stal vůbec první "klimaticky pozitivní" automobilkou.
Aby se jakákoliv společnost mohla stát klimaticky-pozitivní, musí z atmosféry odstraňovat větší množství oxidu uhličitého, než vůbec produkuje. A vůbec první takovou automobilkou se stal malý britský výrobce sporťáků Briggs Automotive Company (BAC), který je zodpovědný například za jednomístný model Mono.
Aby automobilka tohoto cíle dosáhla, spojila se s nadací Poseidon Foundation, která dává jednotlivcům, organizacím i vládám možnost vybalancovat svou produkci oxidu uhličitého a smazat svou karbonovou stopu podporou projektů chránících lesy.
„Jsme nadšeni z našeho spojení s organizací Poseidon a tohoto důležitého kroku na cestě stát se klimaticky-pozitivní společností," uvedl Ian Briggs, spoluzakladatel BAC a ředitel designového oddělení. Již v současnosti jsme udělali několik opatření k minimalizaci naší karbonové stopy, a to napříč našimi britskými dodavateli, efektivním zpracováním lehčích a kvalitnějších materiálů a v neposlední řadě i spojením s Poseidonem, čímž chceme ještě víc chránit životní prostředí."
„V BAC jsme odhodláni využívat nejmodernější technologie a navíc se věnujeme designu a vývoji technologicky pokročilých materiálů, které zanechávají minimální uhlíkovou stopu," dodal. „S postupem času bude BAC pracovat na vývoji dalších klimaticky-pozitivních produktů a stanovování pozitivních enviromentálních příkladů v automobilovém průmyslu."
Odhodlání automobilky může být pro mnohé až udivující, ovšem v případě BAC se vlastně nejedná o žádnou novinku. Tato automobilka totiž neustále posunuje hranice možného, což ostatně celkem nedávno ukázala vývojem karbonových kompozitních kol a panelů karoserie, které byly vyrobeny z grafenu.
Snaha automobilky BAC jde navíc ruku v ruce s programem města Liverpool, ve kterém sídlí. Joe Anderson, starosta Liverpoolu, totiž již dříve přislíbil, že město hodlá omezit svou produkci oxidu uhličitého do roku 2020 až o 35 %. Ze zpráv o úspěchu automobilky BAC pak byl přirozeně nadšený.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.