O automobilovém průmyslu se často mluví jako o jednom z největších znečišťovatelů životního prostředí, neboť k výrobě škodlivých látek dochází jak při výrobě, tak při provozu a následné likvidaci automobilů. Že jsou na světě mnohem větší znečišťovatelé zřejmě nemá snahu znovu zdůrazňovat a tak se řada automobilek snaží následky své produkce minimalizovat jak to jen jede. Britský výrobce sportovních aut BAC z Liverpoolu dokonce došel tak daleko, že se stal vůbec první "klimaticky pozitivní" automobilkou.
Aby se jakákoliv společnost mohla stát klimaticky-pozitivní, musí z atmosféry odstraňovat větší množství oxidu uhličitého, než vůbec produkuje. A vůbec první takovou automobilkou se stal malý britský výrobce sporťáků Briggs Automotive Company (BAC), který je zodpovědný například za jednomístný model Mono.
Aby automobilka tohoto cíle dosáhla, spojila se s nadací Poseidon Foundation, která dává jednotlivcům, organizacím i vládám možnost vybalancovat svou produkci oxidu uhličitého a smazat svou karbonovou stopu podporou projektů chránících lesy.
„Jsme nadšeni z našeho spojení s organizací Poseidon a tohoto důležitého kroku na cestě stát se klimaticky-pozitivní společností," uvedl Ian Briggs, spoluzakladatel BAC a ředitel designového oddělení. Již v současnosti jsme udělali několik opatření k minimalizaci naší karbonové stopy, a to napříč našimi britskými dodavateli, efektivním zpracováním lehčích a kvalitnějších materiálů a v neposlední řadě i spojením s Poseidonem, čímž chceme ještě víc chránit životní prostředí."
„V BAC jsme odhodláni využívat nejmodernější technologie a navíc se věnujeme designu a vývoji technologicky pokročilých materiálů, které zanechávají minimální uhlíkovou stopu," dodal. „S postupem času bude BAC pracovat na vývoji dalších klimaticky-pozitivních produktů a stanovování pozitivních enviromentálních příkladů v automobilovém průmyslu."
Odhodlání automobilky může být pro mnohé až udivující, ovšem v případě BAC se vlastně nejedná o žádnou novinku. Tato automobilka totiž neustále posunuje hranice možného, což ostatně celkem nedávno ukázala vývojem karbonových kompozitních kol a panelů karoserie, které byly vyrobeny z grafenu.
Snaha automobilky BAC jde navíc ruku v ruce s programem města Liverpool, ve kterém sídlí. Joe Anderson, starosta Liverpoolu, totiž již dříve přislíbil, že město hodlá omezit svou produkci oxidu uhličitého do roku 2020 až o 35 %. Ze zpráv o úspěchu automobilky BAC pak byl přirozeně nadšený.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.