Už jste někdy slyšeli o akci Clean Air Day, tedy dni čistého ovzduší? V podstatě se jedná o akci britských ekologů, kteří se snaží upozornit na zhoršující se kvalitu vzduchu a přimět tak řidiče nechat své automobily doma. Tentokrát však vyrukovali s kalibrem, který možná přinutí k zamyšlení i ty nejzatvrzelejší z nás. Nikdo přeci nechce ubližovat dětem.
Nový výzkum, pod kterým je podepsána organizace NGO Global Action Plan, totiž odhaluje, že malé děti jsou kvůli své výšce vystaveny podstatně většímu množství škodlivých látek než dospělí. Pokud jde například dítě do školy podél rušné silnice, pak vdechuje až o 30 % škodlivin více, jak informoval web Independent.
Smutnou skutečností však je, že své dítě neochráníte před škodlivými látkami ani v momentě, kdy se ho rozhodnete odvézt. Dítě v automobilu se spalovacím motore je totiž vystaveno škodlivým látkám zhruba 2.5x více, než dítě, které jde do školy po klidné cestě, kolem které žádná rušná automobilová doprava není.
Jediným možným řešením tak má být podle ekologů odstavení automobilu minimálně pro tento svátek do garáže - a čekali jste snad od ekologů něco jiného? Pravdou však je, že měření bylo realizováno ve čtyřech metropolích s nejhorší kvalitou ovzduší, mezi které patří i Manchester, Glashow, Leeds a Londýn.
K výzkumu byly využívány speciální termální kamery, které dokázaly současně sledovat i vypouštěný CO2. Právě tyto kamery pak vedly k závěru, že děti kvůli své nízké výšce vdechují podstatně více škodlivých látek, včetně tzv. mikročástic z dieselových motorů.
Z dlouhodobého hlediska to pro děti může představovat celou řadu zdravotních problémů, včetně astmatu a pneumonie. Jejich léčka pak podle NHS vyjde ročně na miliony. Podle zahraničních medií je však nejhorší, že malé a nejvíc zasažené děti s tím nemohou nic dělat.
„Dětské plíce jsou zvláště zranitelné u školáků a předškoláků, neboť se stále vyvíjí," uvedl profesor profesor Jonathan Grigg z Queen Mary University. „Pokud chceme předcházet trvalému poškození dětských plic, musíme je chránit před znečištěným vzduchem. Můj výzkum jasně ukazuje, že vystavení malých dětí vzduchu znečištěnému například silniční dopravou může mít vážné a trvalé důsledky pro jejich plíce."
„Rodiče tomu mohou předcházet chození s dětmi do školy kolem méně vytížených ulic a využíváním veřejné dopravy. Kroky k omezení emisí toxických látek produkovaných silniční dopravou však bude muset přijmout i britská vláda," dodal profesor Grigg.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?