Komu nejvíc škodí výfukové zplodiny? Nejzranitelnější jsou ti nejmenší

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 21. června 2018, 14:47 Google+

Už jste někdy slyšeli o akci Clean Air Day, tedy dni čistého ovzduší? V podstatě se jedná o akci britských ekologů, kteří se snaží upozornit na zhoršující se kvalitu vzduchu a přimět tak řidiče nechat své automobily doma. Tentokrát však vyrukovali s kalibrem, který možná přinutí k zamyšlení i ty nejzatvrzelejší z nás. Nikdo přeci nechce ubližovat dětem.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: cbw.ge

Sdílejte článek

Nový výzkum, pod kterým je podepsána organizace NGO Global Action Plan, totiž odhaluje, že malé děti jsou kvůli své výšce vystaveny podstatně většímu množství škodlivých látek než dospělí. Pokud jde například dítě do školy podél rušné silnice, pak vdechuje až o 30 % škodlivin více, jak informoval web Independent.

Smutnou skutečností však je, že své dítě neochráníte před škodlivými látkami ani v momentě, kdy se ho rozhodnete odvézt. Dítě v automobilu se spalovacím motore je totiž vystaveno škodlivým látkám zhruba 2.5x více, než dítě, které jde do školy po klidné cestě, kolem které žádná rušná automobilová doprava není.

Jediným možným řešením tak má být podle ekologů odstavení automobilu minimálně pro tento svátek do garáže - a čekali jste snad od ekologů něco jiného? Pravdou však je, že měření bylo realizováno ve čtyřech metropolích s nejhorší kvalitou ovzduší, mezi které patří i Manchester, Glashow, Leeds a Londýn.

K výzkumu byly využívány speciální termální kamery, které dokázaly současně sledovat i vypouštěný CO2. Právě tyto kamery pak vedly k závěru, že děti kvůli své nízké výšce vdechují podstatně více škodlivých látek, včetně tzv. mikročástic z dieselových motorů.

Z dlouhodobého hlediska to pro děti může představovat celou řadu zdravotních problémů, včetně astmatu a pneumonie.  Jejich léčka pak podle NHS vyjde ročně na miliony.  Podle zahraničních medií je však nejhorší, že malé a nejvíc zasažené děti s tím nemohou nic dělat.

img-responsive

Někteří ekologové by nejraději úplně vyhnali auta z ulic, něco takového je však naštěstí nemožní | foto: pixabay.com

„Dětské plíce jsou zvláště zranitelné u školáků a předškoláků, neboť se stále vyvíjí," uvedl profesor profesor Jonathan Grigg z Queen Mary University. „Pokud chceme předcházet trvalému poškození dětských plic, musíme je chránit před znečištěným vzduchem. Můj výzkum jasně ukazuje, že vystavení malých dětí vzduchu znečištěnému například silniční dopravou může mít vážné a trvalé důsledky pro jejich plíce."

„Rodiče tomu mohou předcházet chození s dětmi do školy kolem méně vytížených ulic a využíváním veřejné dopravy. Kroky k omezení emisí toxických látek produkovaných silniční dopravou však bude muset přijmout i britská vláda," dodal profesor Grigg.

Vytisknout

Diskuze: Komu nejvíc škodí výfukové zplodiny? Nejzranitelnější jsou ti nejmenší

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

reklama

Doporučujeme

Hybridní vozy už parkují v Praze zdarma

Parkování v Praze zdarma? Jde to...

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud