Ve snaze snížit znečištění ovzduší a chránit zdraví občanů se německé město Hamburg rozhodlo jako první v celé zemi zavést nová opatření, která zamezí vjezdu automobilů s dieselovými motory do centra města. Smůlu tak budou mít řidiči všech automobilů, které nesplňují alespoň normu Euro 5.
O zákazu vjezdu automobilů s dieselovým motorem do centra měst se v Německu hovoří již delší dobu, ovšem na severu ležící průmyslové město Hamburg je vůbec první, které hodlá zavést zákaz do praxe. Novinky o tomto kroku prosákly na veřejnost poté, co Hamburg našel oporu pro své rozhodnutí u německého nejvyššího soudu.
Během několika posledních dnů se tak v Hamburgu objevila zhruba stovka nových cedulí, která zakazuje vjezd "starších" automobilů s naftovým motorem do dvou klíčových ulic, kde bylo znečištění nejhorší, nebo kde mohou ohrozit největší procento lidí.
Delší dobu nebylo jasné, na jakou skupinu automobilů se bude zákaz vztahovat, ovšem podle posledních zpráv už je jasné, že do centra Hamburgu se nedostanete v automobilu, který nesplňuje ekologickou normu Euro 5. Diesely splňující Euro 4 se přitom vyráběly až do roku 2009.
Nové řešení má však i své kritiky. Ti již od února, kdy města dostala možnost přistoupit k podobným krokům, svorně tvrdí, že zákaz vjezdu do určitých ulic / částí města vlastně nic neřeší. Řidiči totiž budou nuceni tato místa objíždět, což způsobí, že budou muset cestovat na delší vzdálenosti a jejich automobil tak bude znečišťovat ovzduší podstatně více, pouze jinde.
Za připomínku stojí, že řada německých měst čelí kritice za příliš znečištění ovzduší již delší dobu. Obrovská vlna kritika vůči dieselům a jejich vlivu na životní prostředí se však spustila až s odstartováním kauzy Dieselgate. Od té doby také konstantě padají prodeje naftových motorů napříč celou Evropou.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?