Ve snaze snížit znečištění ovzduší a chránit zdraví občanů se německé město Hamburg rozhodlo jako první v celé zemi zavést nová opatření, která zamezí vjezdu automobilů s dieselovými motory do centra města. Smůlu tak budou mít řidiči všech automobilů, které nesplňují alespoň normu Euro 5.
O zákazu vjezdu automobilů s dieselovým motorem do centra měst se v Německu hovoří již delší dobu, ovšem na severu ležící průmyslové město Hamburg je vůbec první, které hodlá zavést zákaz do praxe. Novinky o tomto kroku prosákly na veřejnost poté, co Hamburg našel oporu pro své rozhodnutí u německého nejvyššího soudu.
Během několika posledních dnů se tak v Hamburgu objevila zhruba stovka nových cedulí, která zakazuje vjezd "starších" automobilů s naftovým motorem do dvou klíčových ulic, kde bylo znečištění nejhorší, nebo kde mohou ohrozit největší procento lidí.
Delší dobu nebylo jasné, na jakou skupinu automobilů se bude zákaz vztahovat, ovšem podle posledních zpráv už je jasné, že do centra Hamburgu se nedostanete v automobilu, který nesplňuje ekologickou normu Euro 5. Diesely splňující Euro 4 se přitom vyráběly až do roku 2009.
Nové řešení má však i své kritiky. Ti již od února, kdy města dostala možnost přistoupit k podobným krokům, svorně tvrdí, že zákaz vjezdu do určitých ulic / částí města vlastně nic neřeší. Řidiči totiž budou nuceni tato místa objíždět, což způsobí, že budou muset cestovat na delší vzdálenosti a jejich automobil tak bude znečišťovat ovzduší podstatně více, pouze jinde.
Za připomínku stojí, že řada německých měst čelí kritice za příliš znečištění ovzduší již delší dobu. Obrovská vlna kritika vůči dieselům a jejich vlivu na životní prostředí se však spustila až s odstartováním kauzy Dieselgate. Od té doby také konstantě padají prodeje naftových motorů napříč celou Evropou.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.