Mnoho milovníků automobilky SAAB neslo její krach velmi těžce. Nyní se ale chystá velké zmrtvýchvstání. Oblíbené vozy SAAB 9-3 se chystají zpět do výroby, jejich nový název už ale nebude mít se SAABem nic společného.
Novým vlastníkem automobilky SAAB se totiž stala společnost "National Electric Vehicle Sweden" (NEVS). Ta vlastní takřka vše potřebné k opětovnému zahájení výroby automobilů, jediné co jí chybí jsou ale práva na uzívání značky SAAB, proto nové vozy ponesou označení NEVS. To ale není jediná změna.
Největší změnou je totiž nová koncepce pohonu. Klasický spalovací motor byl totiž pod kapotou SAAB/NEVS vystřídán elektromotorem a haldou baterií. Neznáme žádné podrobné údaje s výjimkou maximálního dojezdu, který by měl činit 186 mil (cca 300 km).
Kromě klasického sedanu 9-3 se dočkáme i od něj odvozeného SUV s názvem 9-3X. Oba vozy NEVS budou využívat stejné šasi jako SAAB 9-3, kromě nového pohonného systému se ale projeví už jen kosmetické změny a povýšení interiéru do moderní doby. Nově tak uvnitř vozu nalezneme například Wi-Fi nebo možnost ovládat některé funkce vozu dálkově přes telefon.
NEVS se také pochlubil, že o své nové vozy už zaznamenal zvýšený zájem. Čínská energetická společnost Panda New Energy si totiž objednala 150,000 nových vozidel. V Číně je navíc o elektromobily zvýšený zájem. Pokud tedy nebudou mít modely 9-3 a 9-3X nějaké závažné nedostatky nebo nesmyslně vysokou cenu, dá se očekávat, že na trhu uspějí.
První vozy NEVS 9-3 by se měly začít prodávat v Číně začátkem roku 2018, model 9-3X dorazí o několik měsíců později. Kromě klasického prodeje má ale společnost s vozy i další záměry. Jedním z nich je vyzkoušet možnosti služby sdílení automobilů ve městě Tianjin s populací 15 milionů obyvatel. Společnost doufá, že by se jí tak mohlo podařit snížit počet užívaných aut se spalovacími motory a zlepšit ovzduší v Číně, která dlouhodobě bojuje se špatným ovzduším.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?