Snem každého řidiče je nízká spotřeba paliva. Není tajemstvím, že docílit toho lze přizpůsobením stylu jízdy či nižším zatížením auta. Výraznou roli hraje i výběr vhodných pneumatik a jejich správné používání. Správně nahuštěné ekologické pneumatiky s nízkým profilem uspoří až 20 procent paliva.
Štítky a hodnocení valivého odporu
A jak ty správné „šetrné" pneumatiky vybírat? Usnadní to štítky, které jsou nyní povinně umístěné na každé nové pneumatice. Štítek totiž kromě jiného uvádí hodnocení valivého odporu pneumatiky, který přímo souvisí se spotřebou pohonných hmot. "Na štítku je valivý odpor hodnocen písmeny A až G. Rozdíl mezi nejlepším a nejhorším hodnocením je přitom 0,66 litru paliva na 100 kilometrů," říká expert na pneumatiky.
Nižší spotřeby dosáhnete rovněž "eko" pneumatikami, při jejichž výrobě se klade důraz na efektivní snížení valivého odporu. Ale i tak by řidiči měli být bedliví a ověřit si i jejich další vlastnosti. Nízký valivý odpor totiž může mít za následek horší jízdní vlastnosti, především prodlužování brzdné dráhy.
Úzká šířka a nízký profil
Na spotřebu paliva mají vliv i rozměry pneumatiky. "Ke snížení spotřeby dospějeme výběrem užších pneumatik. Uvádí se, že o 10 milimetrů užší pneumatika nám sníží spotřebu paliva o 0,1 litru. Příčinou je opět valivý odpor, který je u užších pneumatik nižší," vysvětluje expert.
Podobně o spotřebě paliva rozhoduje také profil pneumatiky, který uvádí poměr šířky pneu k její výšce. Čím nižší profil, tím nižší by měl být i valivý odpor, a tedy i spotřeba pohonných hmot.
Správné nahuštění
Pakliže máte vybrané správné pneumatiky, musíte jim rovněž věnovat péči. To znamená – správné nahuštění. "Spotřeba paliva se zvyšuje zvláště u podhuštěných pneu, které mají vyšší valivý odpor. Jen nepatrné podhuštění o jednu desetinu zvýší spotřebu paliva o jedno procento," dodává odborník.
Předepsaná hodnota tlaku v pneumatikách se dá najít například na víčku nádrže. Přeměřovat by se měla alespoň jednou měsíčně. Úspora může činit až pět procent paliva.
Na zimních v létě ne
Řada řidičů se naivně domnívá, že dojížděním vzorku zimních pneumatik v letním období výrazně ušetří. Ve skutečnosti ale jízda na zimních pneumatikách při vysokých teplotách výrazně zvyšuje spotřebu paliva, a to až o 10 procent oproti jízdě na letních. Důvodem je měkčí směs použitá na výrobu zimních pneumatik a s ní spojený vyšší valivý odpor.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?