Máme pro vás několik fíglů, jak ušetříte za palivo

Ukazatel paliva na přístrojové desce
Ukazatel paliva na přístrojové desce, foto: pixabay.com
ar1 18. února 2017 05:38
Sdílej:

Snem každého řidiče je nízká spotřeba paliva. Není tajemstvím, že docílit toho lze přizpůsobením stylu jízdy či nižším zatížením auta. Výraznou roli hraje i výběr vhodných pneumatik a jejich správné používání. Správně nahuštěné ekologické pneumatiky s nízkým profilem uspoří až 20 procent paliva.

Štítky a hodnocení valivého odporu

A jak ty správné „šetrné" pneumatiky vybírat? Usnadní to štítky, které jsou nyní povinně umístěné na každé nové pneumatice. Štítek totiž kromě jiného uvádí hodnocení valivého odporu pneumatiky, který přímo souvisí se spotřebou pohonných hmot. "Na štítku je valivý odpor hodnocen písmeny A až G. Rozdíl mezi nejlepším a nejhorším hodnocením je přitom 0,66 litru paliva na 100 kilometrů," říká expert na pneumatiky.

Nižší spotřeby dosáhnete rovněž "eko" pneumatikami, při jejichž výrobě se klade důraz na efektivní snížení valivého odporu. Ale i tak by řidiči měli být bedliví a ověřit si i jejich další vlastnosti. Nízký valivý odpor totiž může mít za následek horší jízdní vlastnosti, především prodlužování brzdné dráhy.

Úzká šířka a nízký profil

Na spotřebu paliva mají vliv i rozměry pneumatiky. "Ke snížení spotřeby dospějeme výběrem užších pneumatik. Uvádí se, že o 10 milimetrů užší pneumatika nám sníží spotřebu paliva o 0,1 litru. Příčinou je opět valivý odpor, který je u užších pneumatik nižší," vysvětluje expert.

Podobně o spotřebě paliva rozhoduje také profil pneumatiky, který uvádí poměr šířky pneu k její výšce. Čím nižší profil, tím nižší by měl být i valivý odpor, a tedy i spotřeba pohonných hmot.

Správné nahuštění

Pakliže máte vybrané správné pneumatiky, musíte jim rovněž věnovat péči. To znamená – správné nahuštění. "Spotřeba paliva se zvyšuje zvláště u podhuštěných pneu, které mají vyšší valivý odpor. Jen nepatrné podhuštění o jednu desetinu zvýší spotřebu paliva o jedno procento," dodává odborník.

Předepsaná hodnota tlaku v pneumatikách se dá najít například na víčku nádrže. Přeměřovat by se měla alespoň jednou měsíčně. Úspora může činit až pět procent paliva.

Na zimních v létě ne

Řada řidičů se naivně domnívá, že dojížděním vzorku zimních pneumatik v letním období výrazně ušetří. Ve skutečnosti ale jízda na zimních pneumatikách při vysokých teplotách výrazně zvyšuje spotřebu paliva, a to až o 10 procent oproti jízdě na letních. Důvodem je měkčí směs použitá na výrobu zimních pneumatik a s ní spojený vyšší valivý odpor.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.