Snem každého řidiče je nízká spotřeba paliva. Není tajemstvím, že docílit toho lze přizpůsobením stylu jízdy či nižším zatížením auta. Výraznou roli hraje i výběr vhodných pneumatik a jejich správné používání. Správně nahuštěné ekologické pneumatiky s nízkým profilem uspoří až 20 procent paliva.
Štítky a hodnocení valivého odporu
A jak ty správné „šetrné" pneumatiky vybírat? Usnadní to štítky, které jsou nyní povinně umístěné na každé nové pneumatice. Štítek totiž kromě jiného uvádí hodnocení valivého odporu pneumatiky, který přímo souvisí se spotřebou pohonných hmot. "Na štítku je valivý odpor hodnocen písmeny A až G. Rozdíl mezi nejlepším a nejhorším hodnocením je přitom 0,66 litru paliva na 100 kilometrů," říká expert na pneumatiky.
Nižší spotřeby dosáhnete rovněž "eko" pneumatikami, při jejichž výrobě se klade důraz na efektivní snížení valivého odporu. Ale i tak by řidiči měli být bedliví a ověřit si i jejich další vlastnosti. Nízký valivý odpor totiž může mít za následek horší jízdní vlastnosti, především prodlužování brzdné dráhy.
Úzká šířka a nízký profil
Na spotřebu paliva mají vliv i rozměry pneumatiky. "Ke snížení spotřeby dospějeme výběrem užších pneumatik. Uvádí se, že o 10 milimetrů užší pneumatika nám sníží spotřebu paliva o 0,1 litru. Příčinou je opět valivý odpor, který je u užších pneumatik nižší," vysvětluje expert.
Podobně o spotřebě paliva rozhoduje také profil pneumatiky, který uvádí poměr šířky pneu k její výšce. Čím nižší profil, tím nižší by měl být i valivý odpor, a tedy i spotřeba pohonných hmot.
Správné nahuštění
Pakliže máte vybrané správné pneumatiky, musíte jim rovněž věnovat péči. To znamená – správné nahuštění. "Spotřeba paliva se zvyšuje zvláště u podhuštěných pneu, které mají vyšší valivý odpor. Jen nepatrné podhuštění o jednu desetinu zvýší spotřebu paliva o jedno procento," dodává odborník.
Předepsaná hodnota tlaku v pneumatikách se dá najít například na víčku nádrže. Přeměřovat by se měla alespoň jednou měsíčně. Úspora může činit až pět procent paliva.
Na zimních v létě ne
Řada řidičů se naivně domnívá, že dojížděním vzorku zimních pneumatik v letním období výrazně ušetří. Ve skutečnosti ale jízda na zimních pneumatikách při vysokých teplotách výrazně zvyšuje spotřebu paliva, a to až o 10 procent oproti jízdě na letních. Důvodem je měkčí směs použitá na výrobu zimních pneumatik a s ní spojený vyšší valivý odpor.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.