Snem každého řidiče je nízká spotřeba paliva. Není tajemstvím, že docílit toho lze přizpůsobením stylu jízdy či nižším zatížením auta. Výraznou roli hraje i výběr vhodných pneumatik a jejich správné používání. Správně nahuštěné ekologické pneumatiky s nízkým profilem uspoří až 20 procent paliva.
Štítky a hodnocení valivého odporu
A jak ty správné „šetrné" pneumatiky vybírat? Usnadní to štítky, které jsou nyní povinně umístěné na každé nové pneumatice. Štítek totiž kromě jiného uvádí hodnocení valivého odporu pneumatiky, který přímo souvisí se spotřebou pohonných hmot. "Na štítku je valivý odpor hodnocen písmeny A až G. Rozdíl mezi nejlepším a nejhorším hodnocením je přitom 0,66 litru paliva na 100 kilometrů," říká expert na pneumatiky.
Nižší spotřeby dosáhnete rovněž "eko" pneumatikami, při jejichž výrobě se klade důraz na efektivní snížení valivého odporu. Ale i tak by řidiči měli být bedliví a ověřit si i jejich další vlastnosti. Nízký valivý odpor totiž může mít za následek horší jízdní vlastnosti, především prodlužování brzdné dráhy.
Úzká šířka a nízký profil
Na spotřebu paliva mají vliv i rozměry pneumatiky. "Ke snížení spotřeby dospějeme výběrem užších pneumatik. Uvádí se, že o 10 milimetrů užší pneumatika nám sníží spotřebu paliva o 0,1 litru. Příčinou je opět valivý odpor, který je u užších pneumatik nižší," vysvětluje expert.
Podobně o spotřebě paliva rozhoduje také profil pneumatiky, který uvádí poměr šířky pneu k její výšce. Čím nižší profil, tím nižší by měl být i valivý odpor, a tedy i spotřeba pohonných hmot.
Správné nahuštění
Pakliže máte vybrané správné pneumatiky, musíte jim rovněž věnovat péči. To znamená – správné nahuštění. "Spotřeba paliva se zvyšuje zvláště u podhuštěných pneu, které mají vyšší valivý odpor. Jen nepatrné podhuštění o jednu desetinu zvýší spotřebu paliva o jedno procento," dodává odborník.
Předepsaná hodnota tlaku v pneumatikách se dá najít například na víčku nádrže. Přeměřovat by se měla alespoň jednou měsíčně. Úspora může činit až pět procent paliva.
Na zimních v létě ne
Řada řidičů se naivně domnívá, že dojížděním vzorku zimních pneumatik v letním období výrazně ušetří. Ve skutečnosti ale jízda na zimních pneumatikách při vysokých teplotách výrazně zvyšuje spotřebu paliva, a to až o 10 procent oproti jízdě na letních. Důvodem je měkčí směs použitá na výrobu zimních pneumatik a s ní spojený vyšší valivý odpor.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.