Představitelé BMW Group, vlády České republiky a zástupci Karlovarského kraje dnes v Praze oznámili zahájení výstavby nového zkušebního centra. Objekt vyroste na ploše přibližně 500 hektarů v Karlovarském kraji, poblíž Sokolova a nedaleko hraničního přechodu Svatý Kříž/Waldsassen, tedy přibližně dvě a půl hodiny jízdy vozem od hlavního výzkumného a vývojového centra FIZ (Forschungs und Innovationszentrum) společnosti BMW Group v Mnichově. Nové zkušební středisko BMW Group, které poskytne práci několika stovkám zaměstnanců, bude zprovozněno počátkem příštího desetiletí. Celkové investice dosáhnou tříciferných hodnot v milionech eur.
Dr. Herbert Grebenc, vrcholný manager společnosti BMW, při představení projektu v Praze prohlásil: „BMW Group je na čele vývoje moderních technologií. Jakožto inovativní společnost máme za cíl našim zákazníkům nabídnout ty nejlepší a nejvíce emotivní zážitky z jízdy a vytvořit digitální propojení mezi lidmi, vozidly a službami. V plánovaném vývojovém centru v Sokolově budeme pokračovat například ve zdokonalování v revolučních oblastech, jakými jsou elektromobilita, digitalizace, autonomní řízení, stejně jako asistenční systémy.“
Stávající vývojová centra v Aschheimu nedaleko Mnichova, v Miramas (Francie) a v Arjeplogu (Švédsko) již nemají dostatečné kapacity pro splnění požadavků na testování. Společnost se proto v několika uplynulých měsících zabývala hledáním vhodných strategických oblastí v Německu a v sousedních zemích. Dr. Herbert Grebenc vysvětluje rozhodnutí o volbě České republiky: „V Sokolově jsme našli ideální podmínky a lokaci pro testování vozidel. Otevření prvního vývojového centra ve východní Evropě vytvoří nové možnosti a současně bude milníkem v historii naší společnosti. Spolupráce s vlastníkem pozemků, společností Sokolovská uhelná, a všemi politickými zástupci byla extrémně pozitivní a je založena na vzájemné důvěře.“
Tomáš Hüner, ministr průmyslu a obchodu, při příležitosti oznámení dodal: „V souvislosti s oznámením investice společnosti BMW v Karlovarském kraji do vybudování zkušebního centra pro nové automobilové technologie se připravuje společná Deklarace o spolupráci mezi vládou ČR a společností BMW Group. Vláda se návrhem této deklarace po odborné stránce bude zabývat v nejbližším období. Ministerstvo průmyslu a obchodu velmi vítá takovéto typy investic, které kromě vysoce kvalifikovaných a specializovaných pracovních pozic přinesou české ekonomice také vysokou přidanou hodnotu.“
Jana Vildumetzová, hejtmanka Karlovarského kraje, vyzdvihuje význam nového zkušebního centra BMW Group pro celý region: „Pro Karlovarský kraj mají plány tak významného investora, jakým je německá automobilka BMW, naprosto zásadní význam. Náš region patří ke třem strukturálně postiženým krajům v republice, chybí zde výzkum, vývoj a inovace, potýkáme se s chybějícími pracovními místy, navíc Sokolovsko projde v budoucnu postupným útlumem těžby a lidé budou hledat nové uplatnění. Díky nabídce stovek nových pracovních míst v souvislosti s vybudováním zkušebního centra pro autonomní vozy v oblasti Velké podkrušnohorské výsypky a vzhledem ke vzniku vývojového pracoviště můžeme začít psát zcela novou kapitolu rozvoje regionu. Občanům Sokolovska a celého kraje se otevřou velmi atraktivní pracovní příležitosti. Záměr přichází v ten pravý čas a my vynaložíme veškeré úsilí, aby vedení Karlovarského kraje bylo pro společnost dobrým partnerem a oporou v uskutečnění všech plánů.“
Karel Kučera, generální ředitel společnosti CzechInvest, zdůraznil význam této investice pro Českou republiku: „Dnes úspěšně završujeme dva a půl roku trvající jednání, za kterým jen na české straně stojí práce více než 200 lidí z nejrůznějších resortů a institucí celostátní i regionální úrovně. Zkušební centrum BMW je výstavním příkladem investic s vyšší přidanou hodnotou, o které nyní Česká republika stojí a o které v CzechInvestu poslední roky usilujeme.“
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.