DKV neočekává v létě výraznější nárůst cen pohonných hmot

ar5, 11. června 2015, 13:13 Google+

DKV Euro Service, přední evropský poskytovatel služeb pro dopravce, očekává v letních měsících tohoto roku stagnaci nebo jen mírné zvýšení cen pohonných hmot na stojanech.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
DKV

DKV | foto: DKV

Sdílejte článek

„Zatímco loni v létě činila v České republice průměrná cena nafty na stojanech 36,40 Kč za litr, letos odhadujeme cenu v rozmezí 32,50–33,50 Kč,“ uvádí Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky společnosti DKV Euro Service. „U spotřebních daní ani v oblasti vratek ze zemí, které je umožňují, žádné změny neočekáváme. Kde ale k pozvolným změnám docházet bude, to je rozložení tržních pozic v ČR v souvislosti s expanzí skupiny MOL na českém trhu.“

Česká pobočka DKV Euro Service odhaduje, že díky stabilní ceně nafty, která je pro dopravu klíčová, bude letošní rok pro velké dopravce dobrý, i když musí čelit tlaku zákazníků na snižování cen za přepravu. „Pro dopravce je proto důležité správně si nastavit smluvní podmínky, včetně naftových doložek,“ dodává O. Pavlík.

Z analýzy cen pohonných hmot v Evropě v posledních měsících vyplývá, že k jejich změnám nedochází v jednotlivých zemích ve stejných intervalech. S cenami souvisí pochopitelně také oblíbenost zemí z hlediska tankování, i když vliv mají také další faktory. Příkladem může být rok 2010, kdy po zvýšení vratky spotřební daně v ČR vzrostl počet dopravců, kteří tankovali v zahraničí. Atraktivními destinacemi tehdy bylo Lucembursko, Španělsko a především Polsko (rozdíl mezi průměrnými cenami nafty v ČR a v Polsku představoval až 12 %).

Nyní se situace změnila. „V současné době pokračuje nárůst tankování v tuzemsku,“ uvádí Ondřej Pavlík. „Důvodem jsou nejen relativně nízké ceny pohonných hmot, ale také skutečnost, že se jezdí kratší trasy. Snižuje se rovněž spotřeba, což prodlužuje interval, kdy je nutné tankovat. A dále hraje roli fakt, že jsou k dispozici alternativní specifické produkty s podporou biosložek.“

Pokud jde o poslední zmiňovaný faktor, je třeba připomenout, že v České republice může dnes kamionová doprava využívat dva produkty – směsnou naftu a bionaftu. Dopravci se již neobávají poškození motorů a také výrobci se přizpůsobili a upravili servisní plány nákladních vozidel pro tankování bionafty nebo směsné nafty. Cenový rozdíl mezi naftou a směsnou naftou je vyšší než 2 Kč, takže přes dražší servisní plány vznikají dopravcům významné úspory; u bionafty je úspora ještě vyšší.

Vedle ceny nafty je druhou klíčovou položkou v nákladech při přepravě mýtné. V České republice došlo od 1. ledna tohoto roku ke změně v emisních třídách a také ke zvýšení sazeb. V současnosti se zvažují změny v provozování mýtného systému, žádné konkrétní informace ale zatím nejsou k dispozici. Také v Německu došlo 1. ledna 2015 ke změnám – snížily se sazby u vyšších emisních tříd. Zásadní posun čeká přepravce v Německu 1. října letošního roku, kdy začne platit mýtná povinnost pro vozidla s hmotností vyšší než 7,5 t.

V dubnu příštího roku zavede výkonovou mýtnou povinnost také Belgie, a to pro všechna vozidla nad 3,5 t. Bude přitom využívat satelitní technologii, provozovatelem je Satellic NV, společný produkt Viapass Flander, Valonska a Bruselu.

DKV Euro Service se kromě svých standardních služeb trvale věnuje shromažďování informací, které mohou být prospěšné pro dopravní firmy, logistické společnosti, kombinované flotily, autobusovou dopravu a řadu dalších subjektů pohybujících se v dopravě.

Vytisknout

Diskuze: DKV neočekává v létě výraznější nárůst cen pohonných hmot

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

reklama

Doporučujeme

Range Rover Evoque Cabrio

Range Rover Evoque Cabrio byl přistižen v přírodě

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud