DKV Euro Service, přední evropský poskytovatel služeb pro dopravce, očekává v letních měsících tohoto roku stagnaci nebo jen mírné zvýšení cen pohonných hmot na stojanech.
„Zatímco loni v létě činila v České republice průměrná cena nafty na stojanech 36,40 Kč za litr, letos odhadujeme cenu v rozmezí 32,50–33,50 Kč,“ uvádí Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky společnosti DKV Euro Service. „U spotřebních daní ani v oblasti vratek ze zemí, které je umožňují, žádné změny neočekáváme. Kde ale k pozvolným změnám docházet bude, to je rozložení tržních pozic v ČR v souvislosti s expanzí skupiny MOL na českém trhu.“
Česká pobočka DKV Euro Service odhaduje, že díky stabilní ceně nafty, která je pro dopravu klíčová, bude letošní rok pro velké dopravce dobrý, i když musí čelit tlaku zákazníků na snižování cen za přepravu. „Pro dopravce je proto důležité správně si nastavit smluvní podmínky, včetně naftových doložek,“ dodává O. Pavlík.
Z analýzy cen pohonných hmot v Evropě v posledních měsících vyplývá, že k jejich změnám nedochází v jednotlivých zemích ve stejných intervalech. S cenami souvisí pochopitelně také oblíbenost zemí z hlediska tankování, i když vliv mají také další faktory. Příkladem může být rok 2010, kdy po zvýšení vratky spotřební daně v ČR vzrostl počet dopravců, kteří tankovali v zahraničí. Atraktivními destinacemi tehdy bylo Lucembursko, Španělsko a především Polsko (rozdíl mezi průměrnými cenami nafty v ČR a v Polsku představoval až 12 %).
Nyní se situace změnila. „V současné době pokračuje nárůst tankování v tuzemsku,“ uvádí Ondřej Pavlík. „Důvodem jsou nejen relativně nízké ceny pohonných hmot, ale také skutečnost, že se jezdí kratší trasy. Snižuje se rovněž spotřeba, což prodlužuje interval, kdy je nutné tankovat. A dále hraje roli fakt, že jsou k dispozici alternativní specifické produkty s podporou biosložek.“
Pokud jde o poslední zmiňovaný faktor, je třeba připomenout, že v České republice může dnes kamionová doprava využívat dva produkty – směsnou naftu a bionaftu. Dopravci se již neobávají poškození motorů a také výrobci se přizpůsobili a upravili servisní plány nákladních vozidel pro tankování bionafty nebo směsné nafty. Cenový rozdíl mezi naftou a směsnou naftou je vyšší než 2 Kč, takže přes dražší servisní plány vznikají dopravcům významné úspory; u bionafty je úspora ještě vyšší.
Vedle ceny nafty je druhou klíčovou položkou v nákladech při přepravě mýtné. V České republice došlo od 1. ledna tohoto roku ke změně v emisních třídách a také ke zvýšení sazeb. V současnosti se zvažují změny v provozování mýtného systému, žádné konkrétní informace ale zatím nejsou k dispozici. Také v Německu došlo 1. ledna 2015 ke změnám – snížily se sazby u vyšších emisních tříd. Zásadní posun čeká přepravce v Německu 1. října letošního roku, kdy začne platit mýtná povinnost pro vozidla s hmotností vyšší než 7,5 t.
V dubnu příštího roku zavede výkonovou mýtnou povinnost také Belgie, a to pro všechna vozidla nad 3,5 t. Bude přitom využívat satelitní technologii, provozovatelem je Satellic NV, společný produkt Viapass Flander, Valonska a Bruselu.
DKV Euro Service se kromě svých standardních služeb trvale věnuje shromažďování informací, které mohou být prospěšné pro dopravní firmy, logistické společnosti, kombinované flotily, autobusovou dopravu a řadu dalších subjektů pohybujících se v dopravě.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?