DKV Euro Service, přední evropský poskytovatel služeb pro dopravce, očekává v letních měsících tohoto roku stagnaci nebo jen mírné zvýšení cen pohonných hmot na stojanech.
„Zatímco loni v létě činila v České republice průměrná cena nafty na stojanech 36,40 Kč za litr, letos odhadujeme cenu v rozmezí 32,50–33,50 Kč,“ uvádí Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky společnosti DKV Euro Service. „U spotřebních daní ani v oblasti vratek ze zemí, které je umožňují, žádné změny neočekáváme. Kde ale k pozvolným změnám docházet bude, to je rozložení tržních pozic v ČR v souvislosti s expanzí skupiny MOL na českém trhu.“
Česká pobočka DKV Euro Service odhaduje, že díky stabilní ceně nafty, která je pro dopravu klíčová, bude letošní rok pro velké dopravce dobrý, i když musí čelit tlaku zákazníků na snižování cen za přepravu. „Pro dopravce je proto důležité správně si nastavit smluvní podmínky, včetně naftových doložek,“ dodává O. Pavlík.
Z analýzy cen pohonných hmot v Evropě v posledních měsících vyplývá, že k jejich změnám nedochází v jednotlivých zemích ve stejných intervalech. S cenami souvisí pochopitelně také oblíbenost zemí z hlediska tankování, i když vliv mají také další faktory. Příkladem může být rok 2010, kdy po zvýšení vratky spotřební daně v ČR vzrostl počet dopravců, kteří tankovali v zahraničí. Atraktivními destinacemi tehdy bylo Lucembursko, Španělsko a především Polsko (rozdíl mezi průměrnými cenami nafty v ČR a v Polsku představoval až 12 %).
Nyní se situace změnila. „V současné době pokračuje nárůst tankování v tuzemsku,“ uvádí Ondřej Pavlík. „Důvodem jsou nejen relativně nízké ceny pohonných hmot, ale také skutečnost, že se jezdí kratší trasy. Snižuje se rovněž spotřeba, což prodlužuje interval, kdy je nutné tankovat. A dále hraje roli fakt, že jsou k dispozici alternativní specifické produkty s podporou biosložek.“
Pokud jde o poslední zmiňovaný faktor, je třeba připomenout, že v České republice může dnes kamionová doprava využívat dva produkty – směsnou naftu a bionaftu. Dopravci se již neobávají poškození motorů a také výrobci se přizpůsobili a upravili servisní plány nákladních vozidel pro tankování bionafty nebo směsné nafty. Cenový rozdíl mezi naftou a směsnou naftou je vyšší než 2 Kč, takže přes dražší servisní plány vznikají dopravcům významné úspory; u bionafty je úspora ještě vyšší.
Vedle ceny nafty je druhou klíčovou položkou v nákladech při přepravě mýtné. V České republice došlo od 1. ledna tohoto roku ke změně v emisních třídách a také ke zvýšení sazeb. V současnosti se zvažují změny v provozování mýtného systému, žádné konkrétní informace ale zatím nejsou k dispozici. Také v Německu došlo 1. ledna 2015 ke změnám – snížily se sazby u vyšších emisních tříd. Zásadní posun čeká přepravce v Německu 1. října letošního roku, kdy začne platit mýtná povinnost pro vozidla s hmotností vyšší než 7,5 t.
V dubnu příštího roku zavede výkonovou mýtnou povinnost také Belgie, a to pro všechna vozidla nad 3,5 t. Bude přitom využívat satelitní technologii, provozovatelem je Satellic NV, společný produkt Viapass Flander, Valonska a Bruselu.
DKV Euro Service se kromě svých standardních služeb trvale věnuje shromažďování informací, které mohou být prospěšné pro dopravní firmy, logistické společnosti, kombinované flotily, autobusovou dopravu a řadu dalších subjektů pohybujících se v dopravě.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.