Po celý rok cestují po pěti kontinentech, ve všech druzích povětrnostních podmínek a v jakémkoli terénu, s vozy ve fázi vývoje, aby zajistili jejich vynikající provozní vlastnosti před uvedením na trh. Tým 50 techniků a inženýrů z Technického centra SEAT uskutečňuje celou řadu testů v poušti, na sněhu a na ledu za extrémních teplot.
„Technik, který dělá takovou práci, musí mít rád auta, dělat vášnivě svou práci a být dostatečně flexibilní a schopný, aby se dokázal přizpůsobovat extrémním podmínkám,“ vysvětluje Jaume Camps, zodpovědný za speciální testy v Technickém centru SEAT. Testy jsou realizovány v průběhu dvou týdnů při teplotách od minus 40 stupňů Celsia až po plus 45 stupňů Celsia.
V létě tráví tři týdny v pouštní oblasti jižního Španělska, kde probíhá tzv. letní test. Technici zde ujedou s každým modelem vozu více než 20 000 kilometrů. „Opravdu si myslím, že si lidé obecně nedokážou představit množství testů, které musí vozy absolvovat před tím, než je svěříme do jejich rukou,“ dodává Camps.
Ve skutečnosti mají všechny tyto testy pro zákazníky praktické přínosy. Příkladem je test v prašném prostředí. Testovaný vůz jede po dobu přibližně dvou hodin v hustém prachu rozviřovaném vpředu jedoucím vozidlem, aby se určil správný okamžik pro výměnu vzduchového filtru motoru. Ve stejném prostředí jsou testována těsnění, která musí i v extrémních podmínkách zabránit vnikání prachu do prostoru pro cestující a do jakýchkoli komponentů vozidla.
Další testovací jízdy jsou podnikány na více než 3000 kilometrech šotolinových cest, aby bylo možné analyzovat vliv šotoliny na celou spodní část vozidla, podběhy kol a zadní vnější část nárazníku. V tomto případě „je cílem zajistit odolnost všech dílů po celou dobu životnosti vozidla,“ říká Camps. V testu klapání používají inženýři velmi citlivý lidský sluch, někdy s podporou endoskopu, aby prověřili, že nepravidelný povrch vozu tvořený více než 3000 díly neprodukuje žádné nepříjemné zvuky pro cestující. V tomto konkrétním testu mohou teploty uvnitř vozu dosahovat až 60 stupňů Celsia.
Kromě letního testu je po celém světě uskutečňována celá řada dalších testů podle specifických požadavků. Příslušní technici a inženýři musí tedy trávit mnoho týdnů mimo svůj domov. Camps, který vykonává svou práci s vášní, v tom nevidí žádnou nevýhodu. „V rámci své práce cestuji po čtyřech kontinentech, do tak velmi odlišných zemí a oblastí, jako jsou Argentina, Brazílie, USA, Rusko, Jižní Afrika, sever Afriky, Čína a mnoho evropských zemí.“ Tento inženýr, pokrytý prachem ve čtyřicetistupňovém horku, si neustále připomíná, co mu jeho šéf kdysi řekl: „Jaume, máš nejlepší práci na světě: řídíš auta a cestuješ. To je sen každého dítěte.“
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?