Citroën CX, který byl poprvé představen na pařížském autosalonu v roce 1974, má již na svém pomyslném narozeninovém dortu 40 svíček.
Při vzpomínce na něj se člověku vybaví velká dávka odvahy a stylu. Citroën CX, který vždy kreativně reagoval na palčivé otázky své doby, dokázal prosadit technologické novinky, jako byl přeplňovaný dieselový motor, verze GTi, ale také hydropneumatické odpružení zlepšující pohodlí posádky.
Výrobce představil vůz CX 2000 na pařížském autosalonu v roce 1974. Vůz pověstný svým komfortem, ergonomií a jízdní stabilitou, získal ve stejném roce ocenění „Auto roku“, dále to byla „Cena za bezpečnost“ a cena za styl („Award Auto Style“).
Tento sedan dlouhý 4,63 m, který vzešel z designérského ateliéru Roberta Oprona, byl prvním sedanem s dieselovým motorem v historii značky. Citroën s tímto modelem dobyl evropský trh s velkými silničními automobily, neboť nabídl alternativu k benzínovým vozům. Rok po ropném šoku z roku1973 přišla značka, která již v té době dbala na nízké uživatelské náklady, s inovacemi a nabídla účinné motory, jak z hlediska potěšení z jízdy, tak spotřeby paliva. Hlavní roli v těchto snahách hrála aerodynamika, vždyť zkratka CX ilustruje jeho nízký koeficient průniku vzduchu.
V následujících letech značka pokračovala v technologických vylepšováních a model CX nabídla v roce 1975 ve verzi kombi, v roce 1977 ve sportovní verzi 2400 GTi s elektronickým vstřikováním, kterou francouzští motoristé vyhodnotili jako nejrychlejší vůz, nebo v roce 1978 ve verzi Prestige prodloužené o 28 cm.
Vůz CX je uznávaný nejen pro svůj styl a technologii, ale také pro svůj obrovský komfort. Z modelu DS si převzal hydropneumatické odpružení s konstantní výškou, díky čemuž nabídl vynikající jízdní stabilitu. Dále také posilovač řízení s proměnlivým účinkem podle rychlosti vozu s automatickým vracením kol do směru, který převzal od modelu SM z roku 1970. Tento komfort našli uživatelé i v jeho dalších verzích, u nichž se současně zvýšila i snadnost používání. Novinka C-matic, měnič točivého momentu, umožnil zrušit pedál spojky a uvolnil prostor ve prospěch většího pohodlí. Nesmíme zapomínat na design interiéru, který nabídnul futuristické místo řidiče. Bylo velmi praktické, řidič měl na dosah všechny ovladače, aniž by musel pustit volant z ruky.
Citroën CX ani dál nezapomínal inovovat. V roce 1985 to byl první vůz francouzské výroby vybavený systémem ABS. CX představoval bezpochyby obchodní úspěch, do roku 1991 se ho prodalo více než 1,2 milionů kusů.
Dnes historie Citroënu CX pokračuje různými akcemi a setkáními, které organizuje francouzský CX Club a seskupení Amicale de France. Sběratelé se dnes již také zaměřují na YoungTimers, sportovní vozy z 80. let. Díky tomu ožil zájem o modely, jako je Citroën CX GTi Turbo.
zdroj: Citroën
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.