Novým generálním ředitelem kopřivnické automobilky Tatra Trucks se od 1. dubna stane Lukáš Andrýsek. Má za úkol zvýšit výrobní kapacity Tatry a optimalizovat průchod zakázek firmou, aby dokázala uspokojit rostoucí poptávku zákazníků. Dosavadní generální ředitel Pavel Lazar bude řídit připravovanou společnost Tatra Classic zastřešující aktivity v muzejnictví a stane se předsedou dozorčí rady společnosti Tatra Trucks. Tatra to dnes sdělila ČTK v tiskové zprávě.
Andrýsek téměř sedm let působil ve společnosti Dako-CZ se sídlem v Třemošnici na Chrudimsku, která vyrábí brzdové systémy a komponenty pro kolejová vozidla. Zastával tam pozice finančního a později generálního ředitele. Mluvčí Tatry Andrej Čírtek uvedl, že pod Andrýskovým vedením firma Dako-CZ prudce expandovala. Její tržby vzrostly z 950 milionů korun v roce 2016 na 2,48 miliardy korun v roce 2022 a EBITDA (provozní zisk před odpisy) ze 116 na 550 milionů korun. Dako-CZ stejně jako Tatra patří do skupiny Czechoslovak Group.
"Řízení jedné z nejslavnějších českých průmyslových značek je pro mě vrcholem mé dosavadní práce pro český průmysl," uvedl Andrýsek. Akcionáři podle něj očekávají, že Tatra využije sílící světovou poptávku a přizpůsobí jí své výrobní kapacity. "To je vzhledem k situaci, že Tatra vyrábí většinou unikátní vozidla v menších sériích, velmi náročný úkol. Ve spolupráci s kolegy v Tatře, našimi dodavateli a dalšími partnery je ale zvládnutelný. Uděláme vše proto, aby Tatra pokračovala v růstu a přišla s inovovanými produkty pro dnešní svět, který stále více požaduje ekologickou mobilitu," uvedl Andrýsek.
Lazar řídil Tatru více než tři roky. Čírtek uvedl, že firma se za tu dobu stabilizovala a organicky rostla. "Pavel Lazar připravil dlouhodobou strategii jejího rozvoje se zaměřením na postupnou expanzi výroby, modernizaci produktových řad a zavedení nových zelených technologií pohonu a autonomního řízení. Nyní je třeba se soustředit na navyšování výrobních kapacit, růst, lepší fungování dodavatelského řetězce a optimální průchod zakázky firmou," uvedl mluvčí.
Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Má přes 1400 zaměstnanců, dalších víc než 700 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie. Tatra Trucks patří do skupiny Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada, dalším jejím akcionářem je skupina Promet Group Reného Matery. Letos Tatra slaví desáté výročí od chvíle, kdy ji převzali čeští vlastníci, a připravuje premiéru vozidla poháněného vodíkem. Loni automobilka dosáhla tržeb 7,12 miliardy korun, zákazníkům dodala 1326 vozů.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.