Unikátní test české ikony? Američtí novináři vytáhli Tatru do centra LA. Tady je výsledek

Tatra 87 (zdroj fotografií: Jalopnik) | foto: Koláž: AutoRoad.cz

Tatra T87 patří k ikonám československého automobilového průmyslu, jak jistě všichni víme. Za oceánem však krásu a propracovanost těchto raritních vozů ocení jen pár zarytých sběratelů. Jak to ale dopadne, když se do stařičké Tatry posadí dvojice mladých motoristických redaktorů? Odpověď nabízí web Jalopnik, jehož dva redaktoři si pýchu kopřivnické automobilky vyzkoušeli.

Michael Ballaban a Raphael Orlove, dva redaktoři motoristické sekce webu Jalopnik, v posledních týdnech cestují po USA, vyhledávají zajímavé vozy a točí o nich zajímavé reportáže. Ty pak vysílají prostřednictvím několika amerických televizních kanálů, ke kterým my bohužel přístup nemáme, ovšem kochat se můžeme alespoň krátkými veřejnými ukázkami.

A v jedné z nich se dvojice redaktorů pochlubila svou návštěvou Los Angeles, kde v nenápadné garáži na rohu nenápadné ulice stojí řada pokladů automobilové historie. Majitelem této garáže je lehce výstřední chlapík jménem Paul Greenstein, který se vyžívá ve zvláštních automobilech, které sbírá a následně opravuje. V garáži má celou řadu zajímavých skvostů, ovšem nás nejvíce zajímá jeho černá Tatra 87 z roku 1941.

Paul totiž tuhle Tatru kvůli redaktorům vytáhl z garáže, naložil svou podobně výstřední přítelkyni a všichni se vydali na okružní jízdu po Los Angeles, během niž se Paul rozpovídal o zajímavém příběhu jeho Tatrovky.

Ta byla vyrobena v roce 1941, tedy během Německé okupace Československa, takže se záhy po výrobě dostala do rukou německé armády. Jaký byl její příběh ve službách nacistů nevíme, ovšem během války se dostala do rukou spojenců, kteří ji dopravili do USA. Tam však nebohá Tatrovka stála desítky let na betonovém podstavci, až z ní zbylo jen rezavé torzo.

Paul a jeho přítelkyně Dydia koupili Tatrovku v roce 2001 na eBay za cca 8000 dolarů, což dnes vychází v přepočtu na 173000 korun. Vůz však potřeboval kompletní rekonstrukci, na které pracoval jak sám Paul, tak zakázkoví výrobci a nakonec i odborníci v Česku, kam byl vůz nakonec odeslán k dokončení renovace.

Během cesty po Los Angeles se však projevila jedna z technických charakteristik staré Tatrovky. Její vzduchem chlazený motor byl totiž navržen pro svižnější jízdu, během které se dokáže bez problému uchladit. Los Angeles je však známé hlavně pro své nekonečné zácpy a kolony, což kopřivnickému veteránovi rozhodně neprospívá.

Tatrovka sice dokázala dojet až ke garáži, ovšem vyjet na chodník a k vratům už pro ni byl nepřekonatelný problém. Celá posádka tak vyskákala a višchni tlačili. Přidal se dokonce i zcela neznámý člověk, který kvůli Tatře v nesnázích zablokoval svým autem křižovatku.

Ani tento neveselý zážitek na konci však redaktorům jejich nadšení z Tatry nevzal. Jak nakonec prohlásil Michael Ballaban, jeden z redaktorů Jalopnik, "Spousta lidí se stěhuje do Los Angeles aby se cítili výjimečně. Když ale vlastníte jeden z těchto vozů, výjimečněji už se cítit nemůžete." Kompletní dojmy redaktorů, včetně videa, naleznete na webu Jalopnik.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy